לפני כשלושה שבועות, קצת אחרי שהמערב הכריז על חרם גורף על רוסיה - הכולל את כל המותגים הנחשקים מתחום הסלולר, מהגלקסי ועד האייפון - גוייסה המרגלת בדימוס מריה בוטינה, כיום חברת פרלמנט, למשימה חדשה לטובת המולדת. בוטינה, עד לפני ארבע שנים סטודנטית בארה"ב (עד שנעצרה ב-2018 על־ידי ה-FBI וגורשה אחרי שנה), התבקשה לשמש פרזנטורית באינסטגרם לאלטרנטיבה הרוסית לאייפון - סמארטפון מקומי חדש בשם איה (AYYA) מדגם T1, שהושק ממש בתחילת החודש. מתחרה לאייפון הוא ממש לא - מדובר במכשיר ברמה בינונית מינוס - אבל האיה כן כולל לחצן מיוחד, שמאפשר לנתק את המצלמה ואת הרמקול בזמן שיחה. יש בו גם נורת LED, שמתריעה כשהמצלמה פעילה. הוא כולל מעבד מדיה-טק טייוואני ועולה 15 אלף רובל בלבד, כ-440 שקל.
3 צפייה בגלריה
AYYA T1
AYYA T1
AYYA T1
(צילום: יח"צ)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

זהו, כמובן, ניסיון פתטי של הרוסים לשדר עסקים כרגיל. עד לפני חודש בלבד, בראש מכירות הסמארטפונים ברוסיה עמדה סמסונג (34%), אחריה שיאומי הסינית (26%) ולאחריהן אפל (15%). יצרניות מקומיות לא הגיעו אפילו לעשירייה הראשונה. החרם משנה לחלוטין את התמונה: הוא חל גם על פריטים עם רכיבי חומרה או תוכנה אמריקאיים. גם דרום-קוריאה, יפן וטייוואן, השולטות בשוק השבבים, הצטרפו אליו. המהלכים הללו לא רק מונעים מן הרוסים לרכוש סמארטפונים חדשים - הם גם ניתקו את הגישה שלהם למעבדים, לחומרים ולרכיבים הדרושים להם כדי ליצור מכשירים בעצמם.
לרוסים, אגב, יש מעבד מפיתוח מקומי, בייקל (Baikal), המשולב במערכות ממוחשבות רבות, אך גם הוא מיוצר על-ידי TSMC הטייוואנית, שהצטרפה לחרם המערבי. היצרנית המובילה במדינה, Mikron, היא החברה המקומית היחידה המסוגלת לייצר מוליכים למחצה בטכנולוגיית 65 ננומטר המיושנת - טכנולוגיה משנת 2006. האופציה היחידה שנותרה לרוסים היא לרכוש שבבים מסין, אבל החברות הסיניות למדו את לקח וואווי, ונזהרות מאוד בהסלמת יחסיהן מול ארה"ב.

"אפל צריכה לדאוג"

עם זאת, למרות שמותגי הסמארטפון הבינלאומיים מככבים ברוסיה בשני העשורים האחרונים כמו בכל העולם, כבר שנים שניתן להשיג בה גם סמארטפונים מתכנון מקומי (שיוצרו בסין). הבעיה היא, שבכולם משולבות מערכות שבבים תוצרת ארה"ב, קוריאה או טייוואן. דוגמה קלאסית הוא יוטה (YotaPhone), מבית מותג טכנולוגיה רוסי ותיק המפעיל גם רשתות סלולר. יוטה הוצג לראשונה ב-2011 והוא מבוסס על מעבד סנאפדרגון של קוואלקום האמריקאית. החידוש העיקרי בו היה תצוגה קבועה גם על הצד האחורי שלו, בטכנולוגיית "דיו אלקטרוני" (E-ink), המוכרת בעיקר מספרים אלקטרוניים. גב הטלפון הציג את מזג האוויר או השעה, הודעות SMS נכנסות, שיחות שלא נענו ועוד. ראש הממשלה הרוסי דאז, דמיטרי מדבדב, אף התבדח כשהוצג בפניו המכשיר כי "אפל צריכה להתחיל לדאוג". יוטה הוצג גם בתערוכות במערב וזכה להערכה. ברוסיה הוא עלה כ-35,000 רובל (כ-1,060 שקל), מחיר גבוה יחסית בשוק הרוסי.
3 צפייה בגלריה
Ayya
Ayya
Ayya
(צילום: יח"צ)
יצרן נוסף של סמארטפונים היה היי-סקרין (Highscreen), מותג שבבעלות חברת Vobik, שגם היא מייצרת מכשירים רבים אחרים. דגם היי-סקרין אייס מקס, למשל, שהושק ב-2016, עם מעבד מדיה-טק, הצליח למדי בשילוב של תכונות ומחיר, וניתן היה לבצע ממנו טעינה של מכשירים אחרים. בדגם השני שלו הוא כלל חלון מידע בצידו האחורי, שהציג הודעות, שיחות שלא נענו, ושעה. המחיר: עד 15,000 רובל (כ-453 שקל). הדגמים האחרונים של היי-סקרין הופיעו ב-2018.
המותג טקסט (Texet) ייצג סלולריים קשיחים עם מעבדי מדיה־טק, שיוצרו על-ידי יצרנית ספרים אלקטרוניים וטלפונים קוויים בעלי לחצני ענק. הם היו העתקים צבעוניים של מכשירים סיניים קשיחים במיוחד, מוגני מים, שנועדו בעיקר לאנשי שטח. בפועל, מערכת ההפעלה התרסקה לא אחת, איכות הצליל לא הייתה עקבית והסוללה החזיקה מעמד זמן קצר בלבד. דגם הסמארטפון האחרון של טקסט הוצג ב-2019.

רק לעובדי מדינה

מותג הסלולריים הרוסי המצליח מכולם בעשור הקודם היה אקספליי - חברה שעסקה במקור בייבוא מוצרי אלקטרוניקה ממזרח אסיה, ובשנת 2012 עברה לפתח סמארטפונים. בשנת 2013 היא אף תפסה את המקום הרביעי בשוק הרוסי, אחרי נוקיה וסמסונג ולפני אפל. בשנת 2016 נרכשה אקספליי על ידי חברת Fly הבריטית ועד 2019 הופיעו מכשיריה תחת המותג fly.
3 צפייה בגלריה
Inoi R7
Inoi R7
Inoi R7
(צילום: יח"צ)
הסלולרי הרוסי הכי פחות שגרתי היה ארמק (Ermak) של חברת OMP, שהוא הראשון שהגיע גם עם מערכת הפעלה רוסית נטו בשם סיילפיש (Sailfish), נוצר כולו ברוסיה, ואפילו לא הורכב בסין. סיילפיש מתהדרת באבטחה יוצאת דופן אבל מעולם לא נקלטה באמת בשוק הרוסי. מחירו של ארמק היה מוגזם: 130 אלף רובל (כ-3,200 שקל) אף שעיצובו היה משעמם והמפרט הטכני שלו פחות מבינוני. הוא נמכר או ניתן רק לעובדי מדינה. כיורשו נחשב מכשיר בשם Inoi R7, שגם הוא כלל את מערכת הסיילפיש אך מעבד קוואלקום אמריקאי. שלא כארמק, דגמי Inoi נמכרים לציבור הכללי בסכום שווה לכל נפש, שמתחיל ב-12,000 רובל (כ-382 שקל). דגם 7 2021 החדש ביותר כולל מפרט מיושן למדי ונמכר ב-230 דולר, ואילו דגם A22 Lite, הזול ביותר, נמכר ב-74 דולר בלבד.