ההקנטות כלפי לוחם במוצב ליד בית לחם הסתיימו באלימות קשה כלפיו – ובאובדן אחד מאשכיו: לוחם מיחידה קרבית שביצעה תעסוקה מבצעית בגזרת עציון, החולשת על בית לחם, נותח בבית החולים בירושלים ואיבד את אחד מאשכיו בעקבות בעיטה שספג מחייל אחר ביחידה, שנהג להקניטו שוב ושוב וללעוג לו.
3 צפייה בגלריה
תרג"ד כפיר
תרג"ד כפיר
לוחם צה"ל. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
התקרית החמורה התרחשה לפני עשרה חודשים במוצב פילבוקס שבגזרת בית לחם, לא דווחה לציבור, ורק בימים האחרונים היא הסתיימה בעסקת טיעון בבית הדין הצבאי בחיפה, עם עונש מאסר בפועל בן חודשיים לחייל התוקף, הורדה לדרגת טוראי ופיצוי כספי מצד החייל הנאשם ללוחם, בסך של כ-8,000 שקלים – סכום שקבע בית הדין הצבאי. החייל הואשם בעבירה של אלימות כלפי חייל אחר.
התחקיר שנערך ביחידה הקרבית בה התרחש האירוע חשף כי לא היה מדובר בפעם הראשונה שבה הוקנט הלוחם שהותקף על-ידי חברו ליחידה. באירוע עצמו החייל הנאשם צחק על מראהו של חברו בתוך המוצב, עד שזה דרש ממנו שיפסיק. כשראה האחרון שהנאשם לא מפסיק, הכה אותו בתגובה עם כף של מטף לכיבוי אש.
בשלב זה פרץ ויכוח קולני בין השניים שהסתיים בבעיטה הקשה למפשעתו של הלוחם. במשך כיומיים, שהוא סובל מכאבים, הלוחם שנפגע לא פונה לקבלת טיפול רפואי והמשיך בפעילות מבצעית. התחקיר העלה כי מפקדיו שאלו אותו מעת לעת לגבי הרגשתו, אך לא חקרו כיצד נפגע ובאיזו עוצמה.
בשלב מסוים, בהתייעצות עם החובש הפלוגתי, הומלץ למפקדיו של הלוחם שיעשה מקלחת חמה ומתיחות. רק לאחר התערבות מפקד הפלוגה התגלתה התקרית והלוחם פונה לחדר מיון, שם הוחלט להכניסו לניתוח חירום.

"אירוע חמור, החייל סבל מבריונות בסביבה שאמורה לשמש לו כבית"

"החייל שתקף מציק באופן תדיר ללוחם שהותקף, אך לרוב זה לא מגיע לאלימות פיזית", נכתב בתחקיר היחידתי. "המפקדים ידעו שיש בין השניים דם רע וניסו לעבוד על הקשר ביניהם. עוד התגלה כי החייל התוקף כתב ספר בדיחות על החייל שהותקף שכולו מלא בהקנטות".
3 צפייה בגלריה
תרג"ד כפיר
תרג"ד כפיר
"החייל סבל מבריונות בסביבה שאמורה לשמש לו כבית". ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
מפקד הפלוגה הורה בתחקיר להפיק לקחים ולהגדיל את רמת העירנות והפיקוח מצד המפקדים על הנעשה ביחידה: "מדובר באירוע חמור ביותר שעדיין לא נתפס כיצד קרה. אנו מגלים בתחקירים על חייל שסבל מבריונות בסביבה שאמורה לשמש לו כבית ומשפחה. בנוסף, יש כאן כשל חמור של חוסר דיווח של חיילים וחוסר מחוברוּת של מפקדים שלא מבינים את חומרת האירוע. החייל שנפגע לא יחזור כנראה ללחימה ויש פה פגיעה מורלית, לא רק מבצעית".
נציג התביעה הצבאית בדיון הסביר כי לנאשם לא הייתה כוונה שמעשיו יובילו לכריתת אשכו של חברו ליחידה, אך הנזק שגרם בלתי הפיך: "הפיצוי בהליך הפלילי לא נועד לפצות על מלוא הנזק, מדובר בפיצוי ראשוני וסמלי".
בא כוחו של החייל הנאשם, עו"ד אופיר ברמלי, ציין כי מרשו הוא חייל מצטיין שזכה לתעודות הערכה וקרא לגורם רפואי שיבדוק את חברו. הנאשם עצמו אמר בבית הדין: "זה לא היה בכוונה ואני מביע צער על האירוע. לא רציתי לפגוע, ואני רוצה להמשיך בשירות צבאי משמעותי ולתרום למדינה. אני מתנצל מעומק ליבי ומתחרט על מה שקרה".
באופן חריג, נמנעו השופטים הצבאיים בהכרעת הדין ובגזר הדין לגנות את מעשיו של הנאשם בניגוד למקובל בפסקי וגזרי דין דומים, הסתפקו בתיאור עובדות כתב האישום ובסיבות מדוע יש להקל על החייל התוקף: "יש לגביו חוות דעת חיוביות, הוא נטל אחריות מהרגע הראשון ויתר הנתונים מצביעים על כך שמדובר בחייל איכותי".
3 צפייה בגלריה
עו״ד לימור ברמלי ועו״ד אופיר ברמלי
עו״ד לימור ברמלי ועו״ד אופיר ברמלי
עורכי הדין אופיר ולימור ברמלי
עורכי הדין אופיר ולימור ברמלי, המייצגים את החייל שהורשע, מסרו בתגובה: "במסגרת ויכוח שטותי שהתפתח בין מרשנו לנפגע, אשר מוטב ולא היה מתרחש כלל, חבט נפגע העבירה במרשנו באמצעות מטף כיבוי אש. על מנת להגן על עצמו ולהדוף ממנו את נפגע העבירה, בעט מרשנו בפלג גופו התחתון ללא כל כוונה לפגוע בו.
"מיד לאחר מכן הזעיק מרשנו את החובש היחידתי ודאג לטפל בנפגע. מרשנו, חייל מצטיין ללא כל עבר פלילי, לקח באופן מיידי אחריות מלאה על מעשיו, הביע צער רב בפני הנפגע ופיצה אותו. אנו מברכים על החלטת בית הדין הצבאי לגזור על מרשנו עונש מקל וחריג, זאת לאחר ששופטי בית הדין התרשמו כי המדובר במי שלא הייתה לו כוונה להסב נזק לנפגע".
מדובר צה"ל נמסר: "ביום 21 ביולי הרשיע בית הדין הצבאי חייל על-פי הודאתו במסגרת הסדר הטיעון, בעבירה של אלימות כלפי חייל. על-פי הכרעת הדין, החייל הכה את חברו ליחידה ופצע אותו. בית הדין החליט לאשר את הסדר הטיעון, והשית על החייל עונש של 60 ימי מאסר לריצוי בפועל, מאסר על תנאי והורדה לדרגת טוראי.
"בנוסף, פסק בית הדין הצבאי פיצויים בסך 8,000 ש"ח לנפגע העבירה. הסדר הטיעון גובש בהסכמתו של נפגע העבירה. עם היוודע האירוע, הועבר דיווח למצ"ח אשר פתחה בחקירת נסיבות האירוע והחייל הודח מלוחמה באופן מיידי. החייל שנפגע לווה על ידי מפקדיו לאורך כל ההליך המשפטי ולאורך תהליך ההחלמה והשיקום. צה"ל מוקיע גילויי אלימות בקרב משרתיו וכל אירוע אלימות מטופל בחומרה".