אורח מפתיע בהתוועדות החסידית: באחת החגיגות המרכזיות של חב"ד, שהתקיימה בערב חג החסידות (אור ליום ג') - נשא היוצר והזמר, אביב גפן, נאום מפתיע ומרגש בבית הכנסת המקומי, "היכל הקודש", כלשונו. גפן, שהתבטא לאחרונה בכמה הזדמנויות על החשיבות של דו-קיום בין המגזרים השונים במדינה, המשיך את הקו ואף לא חסך מעצמו ביקורת על מה שכינה "בורות גדולה מאוד".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
חסידות חב"ד ידעה ימים קשים ברמת אביב, כשתושבים בשכונה סירבו לקבל את הפעילות החסידית ופעלו נגדה. אבל דומה כי אביב גפן, המתגורר לא הרחק משם, ביקש לשפוך מילים מגשרות ומרגשות דווקא שם ודווקא ב"חג הגאולה", והתקבל כאורח הכבוד בהתוועדות שנערכה מטעם מוסדות חב"ד ברמת אביב, בניהולו של הרב חיים יוסף גינזבורג.
קראו עוד בערוץ היהדות:
בתיעוד שפרסם הרב יהודה ליפש, הודה גפן על עצם ההזמנה שלו: "אותי להזמין היום כאן אליכם, לתוך היכל הקודש הזה, עם כל הראיונות שלי והדרך שעברתי, זה בעיניי הניצחון שלנו כעם ישראל, ואני מרגיש ומאמין שמכאן היום יוצאת סוג של בשורה לכל האנשים – חילונים ודתיים – שאפשר יחד".

"אם פגעתי במישהו, אז אני מבקש סליחה"

הוא הפתיע את הנוכחים כשכינה את עצמו חב"דניק, אך מיד הסביר: "חב"ד זה חוכמה, בינה ודעת, שלושה מושגים שמתפתלים ומשתנים כל הזמן, כך שגם אני, בדרכי, חב"דניק. גם אני מתפתל בדעותיי ומשתנה".
1 צפייה בגלריה
אביב גפן בהתוועדות מוסדות חב"ד
אביב גפן בהתוועדות מוסדות חב"ד
אביב גפן בהתוועדות מוסדות חב"ד
(הרב יהודה ליפש)
לדבריו, "אני היום לא אותו אביב שהייתי פעם, בעיניי גם לטובה. אמרתי את זה הרבה פעמים בהרבה הופעות שלי. פעם דיברתי מתוך בורות, במטרה להדהים ולזעזע כדי שיקשיבו לי, כי סבלתי מחוסר תשומת לב, ואמרתי דברים מתוך בורות גדולה מאוד. אז אני מסתכל פה לאנשים בעיניים ואומר שאם פגעתי במישהו, אז אני מבקש סליחה".
"היום חוגגים את הגאולה", הוסיף, "שזה לשחרר משהו שהיה בשבי. בעיניי, מה שהיה בשבי בישראל הרבה זמן, במרתפים חשוכים, זו האהבה וכבוד האדם. מה שאני ואתם עושים ועשינו ונעשה, זה להוציא את האהבה לגאולה. אהבה לארץ ישראל, להיות פה ביחד.
"אני מכיר הרבה אנשים והרווחתי ביושר המון חברים דתיים, חלקם גם זמרים ואמנים. כולם נמצאים באותו הבית שנקרא עם ישראל. ואני חונכתי, לצערי הרב מאוד, שהדת והיהדות זה קיר בטון אטום. אי אפשר להיכנס ולצאת. אבל הבנתי בחיי בעזרת הרבה אנשים מופלאים, חרדים ודתיים, שדת זו דלת, לא קיר. ואפשר לעבור בדלת ולפגוש אנשים נפלאים עם לב רחב. מאוד חשוב לי כאדם וכאמן עם הרבה קהל ומעריצים, שיבינו שהגיע הקץ לשנאה ששרפה אותנו מבפנים".
"חונכתי, לצערי הרב מאוד, שהדת והיהדות זה קיר בטון אטום. אי אפשר להיכנס ולצאת. אבל הבנתי בחיי בעזרת הרבה אנשים מופלאים, חרדים ודתיים, שדת זו דלת, לא קיר. ואפשר לעבור בדלת ולפגוש אנשים נפלאים עם לב רחב"
כשכיפה על ראשו, אמר גפן: "אני יותר לא יכול עם הטקסטים של החילונים נגד הדתיים או להיפך. זה חייב להיפסק. צריכים להגיע לפשרה, לכבוד האדם, כי אין דבר יותר חשוב מכבוד האדם בעיניי".
הוא סיפר כי בעיצומם של ימי הסגרים והקורונה, עבר ברכבו עם בנו, דילן, בסמוך לתחנת דלק בבני ברק, שם ראה אב חרדי לעשרה שטיפל בהם. "חשבתי לעצמי שהאיש הזה הוא כמוני. הוא אבא ואני אבא, וכל אחד דואג בעיקר לילדיו. החלטתי אז שיותר לא אתן שישימו חוצץ בין חילונים לדתיים. אנחנו צריכים לחבק, להגיע לפשרה, לאהוב וללמוד איך חיים פה ביחד. ומכאן והיום תצא בשורה גדולה, כי אפשר".

"הגיע הזמן לשבור את הקירות בינינו"

במגזר החרדי וגם בזה הדתי עוקבים באהדה מהולה בסקרנות אחר הדרך שעובר הזמר שזוהה בעברו עם חילוניות ומרדנות, וביקר בחריפות את שומרי המצוות ואנשי הימין, בעיקר מאז שהופיע לפני כחצי שנה לצד כוכב הזמר החסידי (והחב"דניק), אברהם פריד, בבריכת הסולטן כשכיפה לראשו. מאז תועד בסיורים בבני ברק, גם עם בנו. מפעם לפעם תוהים במדיות החברתיות וגם באתרים חרדיים האם גפן עובר תהליך של התחזקות דתית, אך נראה כי מדובר בעיקר בתהליך של התקרבות ישראלית.
"אין לכם מושג כמה זה מרגש אותי לעמוד פה ולהיות נאהב, גם כאתיאיסט וגם כחילוני", אמר. "קיבלתם אותי בזרועותיכם הפתוחות, וזה מעשה מאוד אמיץ מבחינתכם". עוד אמר, "בעיניי, כאדם חילוני, גן העדן והגיהינום מתקיים כל יום פה, בישראל. אם האדם שונא ומדבר דברים רעים נגד האחר, הוא יוצר לעצמו חיים של גיהינום יומיומי. לפני זמן מה הפכתי את חיי במידת מה לגן עדן. דיברתי אהבה, אני מדבר בכבוד האדם.
"כאדם חילוני, גן העדן והגיהינום מתקיים כל יום פה, בישראל. אם האדם שונא ומדבר דברים רעים נגד האחר, הוא יוצר לעצמו חיים של גיהינום יומיומי. לפני זמן מה הפכתי את חיי במידת מה לגן עדן. דיברתי אהבה"
"בהופעות שלי אני אומר לקהל: לכו לבני ברק בחמישי, תטיילו, דברו שם עם אנשים. תהיו פתוחים להקשיב, כי אנחנו עדיין חיים באותו הבית, שהמון אנשים - גם אלה שבחרתי בהם וגם שלכם – בנו לו יסודות מאוד קשים עם מסמרים ובטון קשיח. אז הגיע הזמן לשבור את הקירות בינינו, להתחיל לאהוב".

"אנחנו צריכים לאחד שורות"

הוא גילה כי הוא עומל על תוכנית לימודית לאחר שיחה עם שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, במטרה להכיל את המגזר הדתי והחילוני, "ולחנך את ילדינו איך אפשר לחיות ביחד, למען האחים שלנו. ואני קורא מכאן לכל האנשים שיכולים להשפיע – בואו נשפיע ביחד. בואו ננצח ביחד. ישראל בעיניי, גם כחילוני, זה מקום סינגולרי. אין מקום שדומה לה. זה מארג מאוד עדין. ראינו מה קרה ברחובות עם כל המרי האזרחי והשנאה הגוברת. המנהיגים שלנו ובעיקר אנחנו צריכים לאחד שורות. להיות ביחד".
גפן עצמו מתקשה לעכל את המהפך שעבר: "אם הייתי היום בן 20, לא הייתי מאמין שאגיע לפה. הייתי אולי שותה קפה ממול. אבל להגיע להיכל הקודש שכם? לא הייתי מאמין. כך שעשינו משהו באמת טוב ביחד. אני מרגיש שאני קטן, ואין לי הרבה נגיעה בעולם וגם לא הרבה כוח. אני כן מרגיש שעשיתי משהו קטן כאזרח וכאמן בתיקון עולם. אמרתי לכולם, בואו נכבד איש את רעהו. בואו נלך ביחד בשביל של אהבה אין-סופית. כי ללא הרוח שלכם – אין ישראל".
"אני גאה בכם ומכבד אתכם שאתם מאמינים ולומדים תורה, מתפלפלים וגם משתנים. חוכמה, בינה ודעת זה משהו שישראל לא יכולה להתקיים בלעדיו. גם כחילוני, לא משנה איפה אהיה – תמיד אהיה שם להגן עליכם"
בסיום דבריו הדגיש: "אם יוציאו את חב"ד מישראל, אז בניגוד להרבה חילונים שאומרים שישראל תהיה מקום טוב יותר – אני סובר שלא נכון. היא תהיה מקום יותר רע. כי הרוח של חב"ד זו הנפש של ישראל שחייבים לשמור עליה, זה הלב הפועם. ואני גאה בכם ומכבד אתכם שאתם מאמינים ולומדים תורה, מתפלפלים וגם משתנים. חוכמה, בינה ודעת זה משהו שישראל לא יכולה להתקיים בלעדיו". והוא הצהיר, "גם כחילוני, לא משנה איפה אהיה – תמיד אהיה שם להגן עליכם, על היושרה והמורשת שלכם".