ברוכות הבאות וברוכים הבאים ליום הסיורים, בו נטייל יחד, מעצבי המציאות – נשים וגברים. נצעד בחיק הטבע הישראלי, המוכר, נחזה בנופים מרהיבים, אך נתבונן גם בנסתר.
עם תחילת היום, נתחלק לשלוש קבוצות שוות, אותן תובלנה מדריכות מוכשרות, אהובות, כל חבורה תסייר במסלול מיוחד שעבורה נבחר, תפלס דרכה אט-אט, מהמצוי היום לרצוי מחר.
מי שקיבלו צמיד אדום, גשו לכאן בבקשה, זכיתם במדריכה שזעקתה מהדהדת, אינה מחרישה. הגברת שירה איסקוב תוביל אתכם בנחל תהומות, בו תפגשו את "אחיות נפשה" – רבבות נשים מאוימות.
6 צפייה בגלריה
מלכה פיוטרקובסקי
מלכה פיוטרקובסקי
"אשרינו שזכינו בתרומתן של חכמות התורה". הרבנית מלכה פיוטרקובסקי
(צילום: שחר גולדשטיין)
חלקן בסכנת חיים ממשית, ממש רגע אחר רגע, מתפללות לשרוד עוד יום מבעית, שיעבור ללא פגע. עיני ילדיהן קרועות לרווחה, הם חיים בפחד קיומי, תוהים: מי ישמע את שוועתם בטרם אסון – מי?!
בנחל תהומות נכיר ערוץ של מים זורמים, פתוח, חופשי, שממנו הוסרו כל המחסומים. השוהות בו תזכינה בהעצמה, תחדשנה כוחות חיות, כדרכם של נחלים ההולכים אל הים בטבעיות.
במקביל, במקום סגור, יקבלו מחוללי האימה טיפול שבכוחו לרסן את האלימות האיומה. הם ילמדו להכיל תסכול, לנתב את כוחות הרוע, לפעול מתוך שליטה עצמית, להימנע מלפגוע.
6 צפייה בגלריה
טקס הדלקת המשואות בהר הרצל בירושלים
טקס הדלקת המשואות בהר הרצל בירושלים
שירה איסקוב בטקס הדלקת המשואות בשנה שעברה. אופן הטיפול באלימות במשפחה חייב להשתנות, עכשיו
(צילום: אולפני הרצליה)
עם מדריכה כשירה – בעלת כוחות גוף ונפש נדירים, תחושו מעט מעומק התהום, תעפילו בשבילי ההרים. עם סיום הצעידה יהיה לכם ברור מאליו: אופן הטיפול באלימות במשפחה חייב להשתנות, עכשיו!
נעבור אליכם, בעלות ובעלי הצמידים הכחולים, עבורכם נבחר מסלול יפהפה, בו מספר שבילים: כתיאור הנהדר: "בעמק יפה, בין כרמים ושדות", שוכן לו ביופיו, באתגריו השונים – עמק השוות.
לקבוצה שלכם, מדריכה עתירת ניסיון ותבונה, פרופ' אליס שַׁלְוִי – שבכל מובן, הקדימה את זמנה. ממקימות שדולת הנשים, מקדמת שוויון מהותי, מאתגרת את המקובל והידוע, גם בשיח המסורתי.
6 צפייה בגלריה
פרופ' אליס שלוי. בכל מובן, הקדימה את זמנה
פרופ' אליס שלוי. בכל מובן, הקדימה את זמנה
פרופ' אליס שלוי. בכל מובן, הקדימה את זמנה
(צילום: שחר עזרן)
בהנהגתה תיכון דתי לבנות, היא הקרינה באהבה חינוך ללקיחת אחריות, מתוך רגישות אנושית מיטיבה. תלמידותיה זכו בלימוד תורה, מדעי הטבע, הרוח והחברה, וכפורצת דרך, היא פתחה להן צוהר גם ללימוד הגמרא.
מי הייתה מאמינה שבהמשך יוקמו עוד מוסדות על-תיכוניים, בהם תוכשרנה תלמידות חכמים, המעמיקות בתורת החיים? הן מגייסות את ידיעותיהן להתמודדות עם אתגרי התקופה, מקדמות יוזמות הלכתיות, המביאות מצוקה אנושית אל סופה.
יש עוד דרך לצעוד, עד שנגיע אל המנוחה והנחלה, עד שישתפרו יחסי הממסד הדתי עם המציאות המתגלה, אבל דווקא בשל מורכבותו של תהליך ההסדרה, אשרינו שזכינו בתרומתן של חכמות התורה.
תם עידן הקביעות: "זה לא מתאים לחשיבה הנשית", "הן הרי לא רציונליות, תמיד מגיבות רגשית". אט-אט נדחקת לקרן זווית הסללה מונחית אידיאולוגיה, דור חדש של בנות לומדות רפואה, הנדסה וטכנולוגיה.
6 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
היועצת המשפטית הראשונה, גלי בהרב-מיארה
(צילום: דוברות משקד המשפטים)
עוד לא הגענו לסיום המשימה – קיום תנאים המאפשרים צמיחה והתפתחות של כל אחת, בהתאם לכישורים. לשם כך, נפסע גם במסלול השלישי שלנו היום, בעלות ובעלי הצמידים הירוקים – גשו בבקשה, הלום.
אתכם תדריך גברת X, שמה עדיין חסוי, נכנה אותה ברשותכם, יעל – שם בדוי. לא תאמינו, היא האישה הראשונה בהיסטוריה שמונתה לתפקיד בו כיהנו רק גברי ההגמוניה.
קשה להבין מדוע זו עדיין בשורה מפתיעה, כשנשמעת שוב ההכרזה או מנוסחת ההודעה: בפעם הראשונה מונתה אישה לתפקיד הבכיר, המסוים – אופס, בלי ששמנו לב, פתאום נשתנו סדרי עולם.
כדי להמחיש את התמורות שחלו במציאות המשתנה, במסלול השלישי נצעד לכיוון מערה מיוחדת במינה. שם תפגיש אתכם יעל עם מיטב הנשים המובילות, כל אחת בתחומה הצליחה להתקדם, להצטיין ולבלוט.
6 צפייה בגלריה
פרופ' עידית מטות
פרופ' עידית מטות
פרופ' עידית מטות. רוקדת עם הקורונה
(צילום: יובל חן)
שולטת בתחום הידע שרכשה, מנסה לקדם תהליכים, אך לעיתים קרובות מדי, היא נתקלת במחסומי דרכים. אולי משום שהיא אינה חלק מהברנז'ה, ואין לה קשרים בצבא, המסייעים להתברג באלגנטיות לכל עמדה ציבורית טובה.
אבל במערה שלנו, התאגדו להן נשים ש"עשו את זה", אותן שנבחרו לשחק את התפקיד הראשי במחזה, תפגשי של למשל את פרופ' מטות – הרוקדת עם הקורונה, ואת בעלת הפועל באר שבע בכדורגל – הגברת אלונה.
יחד איתן יושבות במועצת החכמות, אשר במערה, כבוד היועצת המשפטית הראשונה: גלי בהרב-מיארה. לצידה – בלייניש זביידה, שגרירת ישראל באתיופיה, שחזרה לכהן בארץ ילדותה, ובכך עשתה היסטוריה.
6 צפייה בגלריה
מלכה פיוטרקובסקי
מלכה פיוטרקובסקי
"נרים כוסית לחיי הנשים פורצות הדרך, הנחשוניות". הרבנית מלכה פיוטרקובסקי
(צילום: שחר גולדשטיין)
נצא כעת לשלושת הסיורים בטבע הישראלי, המורכב, האדומים לכאן, הכחולים לשם, והירוקים – מעבר לקו. כל קבוצה זוכה להכיר היום מורת דרך אמיתית: שירה איסקוב, פרופ' שלוי ויעל – הסמויה האיכותית.
בתום הסיור בשלושת הצירים, נתכנס עם שלל חוויות, נרים כוסית לחיי הנשים פורצות הדרך, הנחשוניות. הן מסמנות את האופק, אליו יש לשאוף ולחתור, בעשייתן הברוכה הן מרחיבות את מעגלי האור.
יהי רצון שנזכה לתהליך את תיקון עולם אמיתי, בו ניישם שוויון מגדרי – לא פורמלי, מהותי. בכך נעניק לבנותינו חירות לחוש, לחלום, לחשוב, ליצור, להתפתח, ובדרכן הייחודית – לדבוק בטוב.