נגישה, פשוטה ובטוחה יחסית: ריצה היא אחת מפעילויות הספורט הפופולריות בעולם (שנייה אחרי הליכה), וקל להבין למה - מלבד נעלי ריצה ובגדים נוחים, לא נחוץ לפעילות זו דבר נוסף, אפשר לבצע אותה ברחובות מחוץ לבית וזה עוד לפני שדיברנו על שפע היתרונות הבריאותיים שהיא מספקת. אלא שעכשיו, בימי החורף הקרים והרטובים, ריצה מחוץ לבית הופכת למעט פחות אטרקטיבית.
את המשוגעים לדבר, טיפות הגשם והטמפרטורות הצונחות - לא ירתיעו, והם יצאו לריצות בחוץ בלי כל בעיה. אלא שלרוץ אפשר גם בבית או במכון הכושר, על הליכון. עכשיו נשאלת השאלה - מה עדיף?
כתבות נוספות:
על כך יש לא מעט דעות. רצים רבים מרגישים כי ריצה על הליכון היא מונוטונית, בעוד ריצה בסביבת טבע באוויר הפתוח נוחה ומגוונת. לעומת זאת יש כאלה שדווקא מעדיפים לתרגל את הריצה שלהם במקום סגור או אפילו בין כותלי הבית. כדי להבין מה היתרונות של כל אימון, פנינו לשני מדריכי כושר שונים על מנת שיסבירו כל אחד את היתרונות בשיטה המועדפת עליו. כך תוכלו להחליט מה נכון עבורכם.
4 צפייה בגלריה
זוג מבצע הליכה
זוג מבצע הליכה
איפה אתם מבלים את אימון הריצה שלכם?
(shutterstock)

הליכון: נגיש ומאפשר מעקב מדויק יותר

אחד היתרונות הגדולים של השימוש בהליכון הוא האפשרות לא להיות תלויים במזג האוויר. ההליכון מאפשר סביבה קבועה ונוחה לאימון וזאת למרות שחלק מהאנשים עשויים לראות בכך חסרון. "אמנם בימים כתיקונם אין הבדל אמיתי, אך בימים קיצוניים (שהולכים ומתרבים בעקבות ההתחממות הגלובלית), הליכון מהווה פתרון חסין מזג אוויר", מסביר דור אבירן, מאמן כושר וריצה באנרג'ים.
"ריצה היא ספורט נגיש המצריך מעט מאוד התארגנות בדרך כלל, ואולם, בימים גשומים או חמים מדי קשה ואפילו מסוכן לצאת החוצה לפעילות גופנית. זה נכון שעם ביגוד, אימונים והכנה נכונה ניתן לרוץ ברוב תנאי מזג האוויר, אך ריצה בתנאי קור או חום קיצוניים עלולה להגביר את הסיכון להתייבשות. בנוסף, ריצה בחוץ בלילה מגבירה את הסיכון לפציעות ודורשת היערכות מתאימה כמו לבישת בגדים מחזירי אור ופנס ראש".
יתרון נוסף של ההליכון הוא קבלת משוב על טכניקת הריצה. "כאשר אנו מבצעים שגיאות במהלך ריצה - שמים יותר מדי משקל על רגל אחת על פני השנייה או רצים ריצת 'התרסקות' (שבה כל נחיתה היא למעשה עצירה מלאה), אנו מעמיסים המון נזק על גופנו, נזק שמצטבר ומתפרץ בצורות שונות, בעיקר בכאב ולפעמים מעבר לכך", אומר אבירן.
ריצה בחיק הטבע לא נותנת לנו משוב על טעויות אלה, אולם הליכון מאפשר לנו להתגבר עליהן בכך שהוא שומר על קצב קבוע לאורכו של האימון, כך שאותה עוצמת המשיכה מחויבת משתי הרגליים. "הליכון מציע פונקציות שונות כמו שליטה מדויקת בקצב, בשיפוע ובמרווחים, מה שמועיל גם למחלימים מפציעות שונות מכיוון שהם יכולים להתקדם באופן איטי ומבוקר", מוסיף אבירן. "בנוסף ריצה על הליכון עשויה להיות יעילה יותר למפרקים, היות שלרוב ההליכונים יש חגורות מרופדות שמטרתן לספוג חלק מהפגיעה. לעומת זאת לקרקע קשה, כבישים ומדרכות - אין תמיכה כזו".
4 צפייה בגלריה
רימה על הליכון
רימה על הליכון
ריצה על הליכון
(אנרג'ים ספורט)
לרצים שונים סגנונות ריצה שונים. לעיתים סגנון הריצה של אותו אדם יכול להשתנות בהינתן נעל חדשה, מסלול לא מוכר או אפילו שותף שונה לריצה. סגנון הריצה משפיע על דברים כמו מהירות התנועה, הצריכה האנרגטית ועוצמת המכה, או האימפקט שהעצם, הברך ועמוד השדרה מקבלים מהקרקע בכל נחיתה.
"כאשר אנו רצים מחוץ לבית הסגנון שלנו מושפע גם מסוג האדמה שאנו רצים עליה: אספלט, חול, דשא וכו'. שינויים אלה ללא פיקוח יכולים להוביל לפציעות ולפגיעה בתוצאות ובמוטיבציה", מפרט אבירן. "לעומת זאת, ריצה על הליכון היא עקבית, נשלטת ומנוהלת לחלוטין. למשל, למאמן ריצה אישי יכולת טובה יותר לרדת לגובה הרצפה ולראות את אופן הנחיתה וסגנון הריצה כאשר הרץ על הליכון, מאשר במבט מלמעלה על הרץ שנמצא לידו. בצורה כזו קל לכוונן את סגנון הריצה הקיים לכדי סגנון יעיל, בריא ונכון יותר לגוף מבחינה ביומכנית".
4 צפייה בגלריה
ריצה בחוץ מול ריצה על הליכון
ריצה בחוץ מול ריצה על הליכון
ריצה בחוץ מול ריצה על הליכון
גם מבחינה אקטואלית נוכח מגפת הקורונה, הליכון מאפשר ריצה בטוחה יותר. "בהגבלות הראשונות אסור היה לצאת לשום מקום, ועם הגלים שממשיכים לתקוף חשוב לשמור על עצמנו", מרחיב אבירן, "בנוסף לזאת, ריצה ליד מאומת ברחוב יכולה להיות מסוכנת במיוחד, הואיל והיא פעילות רספירטורית מואצת המגדילה את הסיכוי להידבק. בנושא הזה, חוסר אחריות יהיה לא לבחור בהליכון".

ריצה בחוץ: מעניינת וטבעית יותר

"הרגליים שלנו נועדו לרוץ בחוץ", אומר גבע בן ששון, מאמן כושר וריצה והבעלים של סטודיו GBS. "רוב המתאמנים מעדיפים לרוץ בחוץ. אתה רואה אוויר, עולם, נופים. לא משנה איפה אתה נמצא, אתה חווה את האנשים שמסביבך. זה אחרת לגמרי לעומת הליכון שבמקרה הטוב משאיר אותך מול מסך פלזמה ובמקרה הרע תוקע אותך עם מחשבות. זה יכול לעייף".
אמנם מזג האוויר לפעמים יכול להקשות אך בן ששון מסביר שזהו חלק מהקסם של ריצה בחוץ. "אין כיף כמו לרוץ בקיץ בלילה או לפנות בוקר, בקיץ תמצא לא מעט רצים בשעות האלה. גם כשקר כיף לרוץ: אתה מתחמם תוך זמן קצר ומהר מאוד נעים לך. לעומת זאת ריצה על הליכון היא מונוטונית".
4 צפייה בגלריה
אימון ריצה בשעות אחה"צ
אימון ריצה בשעות אחה"צ
אימון ריצה בחוץ
(shutterstock)
העניין שריצה בחוץ יוצרת אינו מסתכם רק במסלול ריצה מגוון ומשתנה, אלא גם באלמנט חברתי מובהק שחסר בשימוש בהליכון. "בחוץ ניתן לרוץ בקבוצה או יחד עם חבר או בן זוג, יש לזה יתרון אדיר", מוסיף בן ששון, "לעומת זאת על הליכון לא ניתן לרוץ אחד ליד השני".
לפי בן ששון היכולת לקבוע יעדים ומדדים מדויקים בהליכון היא יתרון גדול מצד אחד, אך מצד שני גם מגרעת המביאה להגבלה בעצימות האימון. "בחוץ לא ניתן להגדיר רמת קושי מקסימלית או מינימלית, מתאמן יכול להיתקל בהר הכי גבוה או בירידה הכי תלולה. הריצה טבעית יותר - יש עליות ומורדות. ניתן להשוות את זה לביצוע של תרגיל כושר במכשיר לעומת משקולות חופשיות. אתה לא נהנה מהטווח המלא שהגוף מאפשר".
וזה עוד מבלי שעלה על הפרק העניין הכלכלי. בעוד הליכון לרוב דורש דמי מנוי חודשיים לחדר הכושר במקרה הטוב, ובמקרה הרע - השקעה של כמה אלפי שקלים, ריצה בחוץ נמצאת לרשות כל אדם ואינה עולה דבר.
ומה לגבי הקורונה? "בשיא הקורונה כשהכול עוד לא היה ברור, אחד היתרונות היחידים היה לרוץ בחוץ ברדיוס המותר של החוק. אימון ריצה לא היה תקף בחללים סגורים כמו חדרי כושר או סטודיואים, אלא רק תחת כיפת השמיים. יותר מזה, הליכונים היוו משטח הדבקה לכל דבר. בחוץ לעומת זאת ניתן לרוץ עם מסכה או עם עוד אנשים במרחק לפי ההגבלות".
לסיכום, לריצה בחוץ ולריצה על הליכון יתרונות רבים שונים ומגוונים. בשורה התחתונה, לא משנה במה תבחרו - ריצה בפרט וכושר באופן כללי הם המפתח לאורח חיים בריא. השאר כבר ממש תלוי בכם.