בשיתוף המרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי איכילוב
כנס מדיסין 2042 שייערך ב-8 וב-9 ביוני בתל אביב, הוא מקור לחדשות אופטימיות לגבי עתיד עולם הרפואה בעתיד הלגמרי נראה לעין. כדי לספר על כל מה שצפוי שם, מתארח באולפן ynet פרופ' נדיר ארבר, מנהל המרכז לקידום בריאות ומניעת סרטן. צפו בריאיון.
פרופ' ארבר, מדובר אמנם ברפואת עתיד אבל זה העתיד הדי נראה לעין, בסך הכל 20 שנה. האם באמת ניפרד ממחלת הסרטן? "אנחנו יודעים שהטיפול הכי טוב בסרטן זה גילוי מוקדם או אפילו מניעה. זו הסיבה שהקמתי באיכילוב מרכז משולב למניעת סרטן, פעם בשנה, עושים סקירה ל-12 גידולים, זאת הדרך שבה נוכל למנוע הרבה מאוד, כי עדיין הסרטן יהיה גורם התמותה מספר אחד".
ישראל במקום טוב מבחינת מניעה? "זה המקום הכי טוב בעולם. אמנם יש מה לשפר אבל אנחנו בהחלט במקום הכי טוב, ולראיה הכנס שאנחנו עורכים".
ומה אנחנו צפויים לשמוע על מניעת סרטן ומחלות חשוכות מרפא נוספות? "המטרה שלנו תהיה להפוך את הסרטן למחלה שאפשר לחיות איתה. מחלה כרונית כמו שהיום יתר לחץ דם, סוכרת, כולסטרול, שהן אגב צפויות להיעלם מהעולם. בעתיד אנחנו נוכל לתקן מוטציה או לזהות את המחלה לפני שהיא פורצת ואז לנסות למנוע את הגורמים. אלה דברים שיקרו ממש בעתיד הקרוב".
מי צפוי להגיע לכנס? "קירה רדינסקי, שלושה חתני פרס נובל, פרופסור צ'חנובר, רוג'ר קורנברג, הרשקו, יו"ר המועצה המדעית, כמעט כל מנהלי בתי החולים, חוקרים מכל העולם, נשיא המדינה. יהיו מושבים מאוד מעניינים בכנס".
מה למדנו מהקורונה משהו לקראת המגפה הבאה? כי כבר די ברור לנו שהיא תבוא. "למדנו שאפשר להתגבר על הרגולציה. כלומר, הרגולציה מאוד חשובה, אבל אפשר לזרז אותה. הנה למשל, מנכ"ל מודרנה ידבר איתנו ויסביר איך הם הצליחו תוך פחות משנה, אמנם עם טכנולוגיות קיימות, לפתח חיסון. איך לרתום את המדע לשירות הרפואה. זה בהחלט אחד המסרים החשובים".
עכשיו מדברים לא מעט על הבינה המלאכותית וכמה שהיא מועילה ויעילה לרפואה, לבריאות שלנו, מה הולך לקרות בנושא הזה בשנים הקרובות? "אנחנו מובילים בתחום הזה. זה תחום שעוסק איך חיים זמן רב אבל בבריאות טובה. איך אנחנו יכולים לחזות איך בן-אדם הולך לפתח מחלה? איך אנחנו יכולים לעזור לו? איך אנחנו יכולים למנוע? למשל, חברות הביטוח שואלות אם מישהו יחיה עד 200 כ-20 או עד 100 כ-100, זו שאלה מאוד חשובה".
אנחנו רואים עכשיו רובוטים שמבצעים ניתוחים, מה הולך לקרות בנושא הזה? "השאלה היא מה אתה כמטופל תעדיף, רובוט או רופא? אנחנו נדון בזה במושבים מיוחדים בכנס, אבל התשובה היא מורכבת, קרוב לוודאי שיש הרבה מאוד נושאים כמו היסטוריה משפחתית, היסטוריה אישית, דברים טכניים, שמשפיעים על הבחירה של המטופל.
"יכול להיות שגם הכול יהיו אצלנו בסמארטפון. למשל, מישהו אומר שכואבת לו הבטן, אז נשים את הסמאטרפוןעל הבטן ואז עם אולטרסאונד אני יכול לדעת מה יש לו. הרפואה הולכת להשתנות, הטכנולוגיה היא כל כך מדהימה, ואני מקווה שנרתום אותה לדברים טובים ולא לדברים רעים, אבל גם לשם אנחנו נערכים".
מעבר לזה שאנחנו אומת ההייטק, מה מייחד את ישראל שמפה צומחים כל הדברים האלו? "יש לכך שני הסברים פשוטים. המוחות הטובים ביותר הולכים לצבא, שבגיל 18, יכול להכשיר אותם בצורה הטובה ביותר ולאפשר להם להשתמש ביצירתיות שלהם ללא גבולות. ואז, אחרי שהם מסיימים את השירות הצבאי, הם בעלי ידע עצום שיכול לבוא לידי ביטוי בהייטק ובפיתוחים בתחומים שונים".
כל אלה ועוד יידונו ב-8-9 ביוני דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב כנס 2042 Medicine.
בשיתוף המרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי איכילוב