סיפורו של פו הדב, שבו הילד כריסטופר רובין מקשיב לסיפורי פו וחבורתו מפי אביו, ראה אור בבריטניה כספר כבר בשנת 1926. 40 שנה בדיוק לאחר מכן, בשנת 1966, יצא לאקרנים הסרט "פו הדב ועץ הדבש", המבוסס על שני הפרקים הראשונים מהספר המקורי של פו הדב, שכתב אלן אלכסנדר מילן. בסרט מתארים את התאווה חסרת הגבולות של פו לדבש דרך ניסיונותיו החוזרים והנשנים להגיע בכל מחיר אל הזהב המתוק. אך האם דובים באמת מכורים לדבש?
לפני שאנחנו מנסים להבין את הקשר העמוק בין דובים לדבש, בואו קודם כל נבין מהם דובים: משפחת הדוביים מורכבת משמונה מינים להם אנחנו קוראים "דובים", למרות ששניים מהם בכלל מוחרגים מהמין הכולל ואלו הם דובי הפנדה ודובי המשקפיים - כך מספרת ורד שפירא, ביולוגית ממכון דוידסון לחינוך מדעי, המתארחת בפרק סיום העונה של הפודקאסט "אבק פיות". "כולם יאכלו דבש אם ימצאו כזה, גם דב הקוטב, למרות שלא צפוי למצוא דבש באזור מגוריו". הדב אוהב לאכול הכול - הוא חיה שנחשבת למין טורף, אבל נקרא "אוכל כל". השיניים שלו מותאמות לאכול כל דבר, ואם יש גם דבש בסביבה - אז כן, הוא יאכל גם דבש.
בספר המקורי של פו הדב, כל החיות וחבריו של פו צמחוניים. אבל אנחנו כאן כדי להפריך גם את המיתוס הזה. חיות הן לא צמחוניות, ודובים או בעלי חיים אחרים בספר לא באמת אוכלים רק דבש או פירות. התזונה של בעלי החיים האלה מורכבת בעיקר מבעלי חיים אחרים. "אפילו טרמיטים", מסבירה שפירא. הדב שהיווה השראה לפו הדב היה בעצם דובה. קראו לה וויני, דובה שחורה מקנדה שחיה בגן החיות של לונדון. בין הילדים שאהבו אותה במיוחד היה כריסטופר רובין (המקורי), בנו של אלן אלכסנדר מילן, שקרא לדב הצעצוע שלו על שמה. לימים אביו כתב עליו ספר.
4 צפייה בגלריה
ורד שפירא
ורד שפירא
ורד שפירא
(צילום: מכון דוידסון לחינוך המדעי)
האזינו לסיפור המלא על הקשר שבין דובים לדבש ב"אבק פיות" - פודקאסט סרטי דיסני מבית ynet. בכל פרק משי אייד לוקחת אתכם למסע קסום בין נסיכות ואבירים, יצורים קסומים וקולות בלתי נשכחים - ובעיקר זיכרונות ילדות משותפים. מוזמנים להאזין לכל פרקי העונה שחלפה בלחיצה על אפליקציית הפודקאסטים העדיפה עליכם הנמצאת מתחת לנגן