קווי המטרו העתידיים, עם 109 תחנות לאורך כ-150 ק"מ תת קרקעיים, הפכו בימים האחרונים של ממשלת בנט לאחר הנושאים הקריטיים בקרבות הקואליציה באופוזיציה. חוק המטרו, שאמור לסייע לצוות הענק שעוסק כבר שנתיים בהכנה לתחילת העבודות, לא עבר למרות לחצים כבדים שהפעילה שרת התחבורה מרב מיכאלי, אם כי העיכוב לא צפוי להשפיע על אישור הפרויקט, שהתקבל זה מכבר. מאיר שמרה, ראש המנהלת, התארח באולפן ynet ונשאל אם כמו במקרה של הרכבת הקלה בתל אביב, גם פרויקט המטרו עשוי להתעכב הרבה מעבר לתאריך היעד. התשובה שנתן אינה מפתיעה.
התאכזבת (מאי אישור החוק) ברמה המקצועית?
"כן, התאכזבתי. מבחינתי ומבחינת המערכת, אני לא חושב שיש שאלה לגבי הצורך בפרויקט המטרו. פרויקט שיעשה מהפכה באיכות החיים של כולנו".
רוב הציבור לא מבין עד הסוף מה זה. למה צריך חוק בשביל מטרו?
"התוכנית הזו אמורה להביא בשורה לאזרחי ישראל, 44% מאוכלוסיית ישראל מרוכזת במטרופולין גוש דן, מעל 60% התוצר העסקי מגיע מהמרכז ו-50% ממקומות התעסוקה ממוקמים פה. מבחינת תחבורה ציבורית, המטרופולין מפגר משמעותית אחרי מטרופולינים מקבילים בעולם המערבי. לשם השוואה, בגוש דן נוסעים כ-10% בתחבורה הציבורית, במטרופולינים מקבילים אלינו זה 40%".
אז כרגע הכל הוקפא?
"החוק לא אומר אם יהיה פרויקט מטרו או לא. ההחלטות לגבי הצורך בפרויקט כבר התקבלו. בנת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) יש חטיבה שאני עומד בראשה ועובדים בה 40 איש, שמקדמים בשנתיים האחרונות את ההיערכות לפרויקט. על מנת לבצע תוכניות כאלו, שהן אדירות ממדים, צריך לקדם תוכניות מפורטות. הפרויקטים האלו מתוקצבים והתקבלו החלטות ממשלה שמאשרות את הפרויקט. החוק אמור לסייע באמצעות כלים חקיקתיים להסיר חסמים שמעכבים את הפרויקט"
ומתי הטרקטור הראשון יתחיל לעבוד?
"תוך שלוש שנים מהיום, אבל היכולת שלנו לגרום לזה לקרות תלויה גם בחוק המטרו".
אנחנו מסתכלים על הרכבת הקלה בתל אביב, ושם כבר דחו את מועד תחילת הפעילות. אנחנו יכולים ללמוד מכך שפרויקט כזה יכול לקחת הרבה מעבר למה שמבטיחים לנו?
"פרויקטים כאלה, מעבר לכך שהם מורכבים הנדסית וטכנולוגית, מתבצעים במרחב אורבני שוקק חיים. מרכז תל אביב זה עולם רווי תשתיות, עם גופים רבים ואינטרסים שונים שאינם חופפים. חקיקה ייעודית כזו מתבצעת כי אתה מבין שאתה לא בעולם של פקודה וביצוע, אלא כללי משחק עם אלפי גורמים, אינטרסים שונים ובירוקרטיה. חוק המטרו הוא אחד הכוכבים שצריך להסתדר במשוואה הזו, כדי שיתאפשר לנו להפעיל את הקווים בצורה מדורגת וכמה שיותר מהר".