בצל סימני התפשטות מחודשת של נגיף הקורונה, ממצאים נוספים המוכיחים את יעילות חיסון הבוסטר השני (המנה הרביעית): מחקר של אגף רפואה בקהילה בכללית בשיתוף הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ומכללת ספיר, בנוגע ליעילות מנת החיסון הרביעית , מצא הפחתה של 78% בסיכון לתמותה במבוגרים בני 60 ומעלה שקיבלו את מנת החיסון הרביעית בהשוואה למי שחוסן שלוש פעמים.
עוד על יעילות החיסון:
המחקר, שבוצע במהלך גל האומיקרון, בין התאריכים 10 בינואר, כשבוע לאחר אישור חיסון הבוסטר השני לאוכלוסייה המבוגרת בישראל, ועד ל-20 בפברואר 2022, עקב אחר 563,465 מטופלי כללית, בני 60 -100 שקיבלו את מנת החיסון השלישית לפחות ארבעה חודשים קודם להתפרצות הגל החמישי.
בסוף תקופת המחקר, 58% מאוכלוסייה זו, קיבלה את המנה הרביעית. בקרב מקבלי מנת החיסון הרביעית נצפתה הפחתה של 78% בשיעור התמותה בהשוואה לקבוצה שלא חוסנה במנה הרביעית.
ממצאי המחקר נמצאים כעת בהליך בקרת עמיתים של העיתון הרפואי Nature Medicine והועלו על ידי מערכת העיתון לאתר Research Square על מנת שלא לעכב את החשיפה העולמית לתוצאות המחקר ולאפשר למקבלי ההחלטות ב-FDA וברשויות האירופיות לעיין בנתונים בבואם לדון באישור מנת החיסון הרביעית.
1 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים
חיסון חיסונים
יעילות הבוסטר השני בהפחתת הסיכון לתחלואה קשה ותמותה מקורונה
(צילום: shutterstock)
ד"ר דורון נצר, ראש אגף רפואה בקהילה בכללית: "עם פרוץ הגל החמישי שנבע מהתפרצות זן האומיקרון של וירוס הקורונה, עלתה השאלה לגבי מועילות מתן חיסון בוסטר נוסף, למניעת תחלואה חמורה ותמותה.
"ההנחה הרווחת במרבית המדינות שלמרות שיעורי ההדבקה הגבוהים במיוחד, וריאנט האומיקרון גורם לתחלואה קלה בלבד, לכן, לכאורה אין צורך במנת חיסון נוספת ועדיף להקדיש את האמצעים והמאמצים למתן המנה הראשונה לאוכלוסיות שטרם התחסנו.
"תוצאות המחקר שערכנו מלמדות באופן חד משמעי כי חיסון הבוסטר השני קשור בצורה מובהקת בהפחתת הסיכון לתמותה מקורונה, לרבות מזן האומיקרון. מהתוצאות עולה כי החלטת משרד הבריאות להמליץ על מתן מנת חיסון נוספת לאוכלוסייה המבוגרת עוד טרם נבדק הנושא בצורה מחקרית, הצילה חיים רבים בישראל עם ירידה של כמעט פי 5 בסיכון לתמותה, באוכלוסייה זו".