השפעות המלחמה האכזרית שמתחוללת בימים אלה בין אוקראינה לרוסיה לא פוסחות גם על הילדים, שבמציאות החדשה שנכפתה עליהם נאלצים להיתלש מבתיהם ומהשגרה היומיומית המוכרת להם ומוצאים את עצמם במנוסה, מחפשים ביחד עם בני משפחותיהם, או אפילו לבדם, מקלט מהתופת. כמובן שלצד התופעות המיידיות, כמו לחץ דיכאון וחרדה, עשויים ילדים אלה גם לסבול בעתיד מפוסט טראומה.
"בשעת מלחמה, משבר או אסון, ילדים עוברים טלטלה רגשית עצומה, כשהם מתנתקים מהסביבה המוכרת, יוצאים מאיזון שגרת החיים, וכל זה ברקע הלחצים הנקלטים מסביבתם", מסבירה יעל ליבנה, מומחית בטיפול בטראומת ילדים ונוער ומרצה במכללה האקדמית לחינוך "אורנים". "ילדים הנמצאים בשלבי התפתחות שונים אינם יכולים לעבד, לווסת או להביע את הרגשות שלהם. הם מתקשים לחלוק אירועים או חוויות קשות שעברו ולכן עלולים לפתח פוסט טראומה".
5 צפייה בגלריה
המשחק
המשחק
"בטוח שהמפעל החשוב הזה יעשה הבדל לילדים רבים"
"יש רגעים ואירועים שמותירים חותם לשנים רבות, ויכולים לשנות מהלך חיים שלמים", מתאר ד"ר איתי פסח, מנהל בית החולים "ספרא" לילדים. "כשטסתי, לפני כחודש, בכדי להקים את תשתיות בית החולים שדה באוקראינה, פגשתי בילדים צעירים שנקרעו משגרת חייהם והפכו ביום בהיר אחד לפליטים. בלב כבד היה לי ברור שהקושי המרכזי שעוד עומד בפתחם הוא ההתמודדות עם המשבר והטראומה. לאחר ששבתי ארצה, כבית חולים לילדים שנותן מענה לכל צרכי הילד ומשפחתו, היה לנו ברור שעלינו לחשוב על מענה מקורי שילווה ילדים לאורך הדרך ויסייע להם ולהוריהם להתמודד טוב יותר עם המשבר שהם חווים".
בדיוק מהסיבות הללו, ובמסגרת המאמצים ההומניטריים של המרכז הרפואי "שיבא" לטפל בבעיה, פיתחו בבית החולים, בשיתוף עם ד"ר מיכל קידרון - ראשת התוכנית לטיפול במשחק במכללה האקדמית לחינוך "אורנים", כלי שיסייע לילדי אוקראינה להתמודד עם הטראומה שהם חווים. את הכלי הם כבר מיישמים בהצלחה בבית חולים שדה "כוכב מאיר", אותו הקימו יחד עם משרדי החוץ והבריאות. הכלי אותו פיתחו הוא למעשה משחק טיפולי, כזה שמאפשר למשתמש בו לעבד את המציאות החדשה ולהשיב את החוסן הנפשי, עד כמה שניתן, והכל בעזרת סדרה של הוראות הדרכה צמודות.
5 צפייה בגלריה
המשחק
המשחק
"הילדים לא תמיד ידעו לדבר במילים, ותחושת הבדידות עם המחשבות הפרטיות היא אבן כבדה ומלחיצה בליבם".

"לגדול עם תקווה"

"מרבית ההורים לא מודעים לרמת ההשפעה שיש להם על תפיסת עולמם של ילדיהם בשעת משבר", משתפת ליבנה. "נוכחתי להבין, במרוצת השנים שבהן לקחתי חלק במשלחות סיוע הומניטרי ברחבי העולם, שילדים זקוקים יותר מכל, בשעת משבר, לסיוע בעיבוד החוויה שהם עוברים. הילדים לא תמיד ידעו לדבר במילים, ותחושת הבדידות עם המחשבות הפרטיות היא אבן כבדה ומלחיצה בליבם. הייעוד שלי, כפי שאני רואה אותו, הוא לעשות ככל הניתן כדי להפחית את הסבל בעולם – מחלקת האלוהים הקטנה סביבי, ועד לפרויקטים בדיוק מסוג זה, שמסייעים לשמור על עולמם הפנימי של ילדים שהעולם סביבם קורס. הם העתיד של כולנו, ובשביל לאפשר להם לגדול עם תקווה, צריך לעזור להם להכיר בקיומה".
5 צפייה בגלריה
המשחק
המשחק
"בעזרת המשחק בערכה יוצר הילד ומעצב עבור עצמו את 'המקום הבטוח' שלו".
המשחק, שיצרו יעל ליבנה וד"ר פסח, עוצב ופותח בהתנדבות על ידי ענבל בר-מאיר, מעצבת מוצר ומנהלת פרויקטים, ועל ידי מאיה בר יהודה, מעצבת גרפית ומאיירת. הקופסה בנויה מ"קופסת גפרורים" גדולה - קופסת קרטון שהופכת להיות בית קטן עבור הבובות שגרות בתוכה. מטרתה של הערכה לתמוך ולעודד את הילדים לדבר על האירועים שחוו ולתווך עבורם את המציאות, תוך מתן מקום לביטוי עצמי ולחיבור רגשי דרך המשחק בבובות, במשפחה ובבית.
המשחק, שמאפשר לילדים בכל מקום לשחק ולדמיין מציאות קצת אחרת מזו שהם חווים, מסייע לילד בשיתוף דאגותיו. לכל "בובת דאגה" שמגיעה בערכה יכול הילד לספר דאגה אחרת, וכך הוא בעצם מעביר את הדאגה ממנו הלאה, אל הבובה. בעזרת המשחק בערכה יוצר הילד ומעצב עבור עצמו את "המקום הבטוח" שלו, כאשר בזמן המשחק משקף ההורה/המנחה עבור הילד את רגשותיו ומסייע לו לתאר, לעבד ולעכל את שעבר - את פחדיו, את חלומותיו ואת מחשבותיו. בנוסף, מספקת הערכה מצע עבור חלומות העתיד של הילד על החזרה לשגרה בתום המלחמה. בהתאם לגודלה, הקופסה שוקלת מעט מאוד ולכן ניתן לנייד אותה בקלות, לשלוח ממנה בכמויות גדולות למרכזי הפליטים ולאתרי מצוקה נוספים ברחבי העולם, והיא אף ניתנת לנשיאה בקלות יחסית בכיסיו של כל הורה או ילד.
5 צפייה בגלריה
המשחק
המשחק
"המטרה: להפחית את רמת הסטרס והחרדה שבה הם נמצאים, ולמנוע ככל הניתן החמרה עתידית".
"יצרנו כלי שידבר בשפתם, שפת הילדים", מתארת ליבנה. "קיימת חשיבות גדולה ליכולת לתווך לילדים את החוויות שעברו, ולהעניק להם כלים מותאמים לעבד באופן פסיכולוגי את השינויים שנוצרו בחייהם, במטרה להפחית את רמת הסטרס והחרדה שבה הם נמצאים, ולמנוע ככל הניתן החמרה עתידית".
המשחק, שכבר חולק על ידי המרכז שהוקם בבית חולים שדה הישראלי באוקראינה, מספק תמיכה רפואית נפשית ראשונית, המכוונת בעיקר לסובלים מפוסט טראומה. את המשחק ייצרו בעבודת יד מאות ילדים מבתי ספר ברחבי ישראל, תנועות נוער וילדים המאושפזים בבית החולים "ספרא" לילדים, שהתגייסו לסיוע לילדי אוקראינה. הילדים שסייעו בהכנות אף הכינו פתקי ברכה ועידוד באוקראינית, פתקים שצורפו לערכות המשחק שנשלחו מעבר לים.
5 צפייה בגלריה
המשחק
המשחק
הילדים הישראלים שסייעו בהכנות אף הכינו פתקי ברכה ועידוד באוקראינית, שצורפו לערכות המשחק שנשלחו מעבר לים.
בימים אלו, שגרירות ישראל באוקראינה כבר מצאה בית חם נוסף עבור מאות ערכות המשחק בבית החולים המרכזי לילדים בקייב. בעיר הבירה האוקראינית, המשחקים ימשיכו לשמש את הרופאים, הפסיכולוגים והעובדים הסוציאליים, כמו גם את משפחות הילדים, ככלי למניעת טראומה לילדים.
"פגשתי בילדים צעירים שנקרעו משגרת חייהם והפכו ביום בהיר אחד לפליטים", מספר ד"ר איתי פסח, "בלב כבד היה לי ברור שהקושי המרכזי שעוד עומד בפתחם הוא ההתמודדות עם המשבר והטראומה", הוסיף. "מהרגע שיצאנו לפרויקט נפגשנו בהתגייסות מרגשת של כל הגורמים המעורבים, וברוח ההתנדבות למען הכנת הערכות. אני בטוח שהמפעל החשוב הזה יעשה הבדל לילדים רבים".