"פחדתי להתגרש עם חמישה ילדים. חשבתי לעצמי, מי ירצה אותי עכשיו ומה כבר יש לי להציע? מאוד דאגתי ממה שיגידו עליי", מודה ביושר נעומי מתנה (44), גרושה מזה שנתיים שמלווה היום נשים גרושות לזוגיות בפרק ב'. "כשנשים מרגישות שלא הולך להן בזוגיות, הן מרגישות כמו כישלון, לא משנה כמה הצלחות יש להן בחיים, אבל האמת היא שגירושים הם דווקא הצלחה".
מי שהפך לגרוש של נעומי היה החבר הראשון שלה. הם הכירו כשהיא הייתה בכיתה י' והוא בי"ב. ההחלטה להינשא זה לזו הגיעה אחרי שמונה שנות חברות. "שרדנו יחד 26 שנים", היא אומרת. "לא בכדי לקח לנו שבע שנים כדי להבין סופית שהנישואים שלנו לא טובים. ניסינו הכול, ובכל זאת זה לא הספיק".
מה קרה שם?
"במשך השנים התפתחנו בכיוונים שונים והפסקנו לעשות דברים משותפים. מלבד הילדים, לא נותר בינינו דבר במשותף. חיינו כמו שותפים שמנהלים יחד משק בית. כבר אחרי שנולדו שתי בנותינו הראשונות, היינו קרובים לגירושים.
"בזמנו, סבלתי מהתקפי חרדה ומדיכאון קליני ברמה גבוהה. לא יצאתי מהמיטה ולא הגעתי לעבודה. בכיתי כל היום. הייתי קמה באמצע הלילה ודופקת על דלת הוריי בארבע לפנות בוקר. לא אכלתי, הגעתי לתת-משקל, ומצאתי את עצמי יוצאת ונכנסת מבתי חולים ומטופלת בכדורים פסיכיאטרים. אלו היו שנים מאוד קשות".
"כשנשים מרגישות שלא הולך להן בזוגיות, הן מרגישות כמו כישלון, לא משנה כמה הצלחות יש להן בחיים"
איך הצלחת להתגבר?
"יום אחד, בחלוף שנתיים של דיכאון וארבע שנים של התקפי חרדה, קיבלתי החלטה שאני חייבת לצאת מזה והחלטתי לשקם את עצמי. הייתה לי הרבה מאוד תמיכה מסביבי, אבל כל העזרה שקיבלתי מבחוץ לא הספיקה. הבנתי שאני צריכה לקחת אחריות על החיים שלי ושרק אני יכולה להרים את עצמי. זה קרה בזכות ההבנה שיש לי שתי בנות קטנות לטפל בהן. התחלתי להיות מטופלת על ידי פסיכולוגית, הטיפול עזר לי מאוד והעניק לי כוחות להביא לעולם עוד שלושה ילדים".

2 צפייה בגלריה
נעומי מתנה
נעומי מתנה
נעומי מתנה. הגיעה למסקנה שרק היא יכולה להרים את עצמה
(צילום: רפי פרזי)

בדיעבד, את יודעת לומר מה היה הטריגר לדיכאון שחווית?
"היום, אחרי הרבה שנים, אני מבינה שהייתי במקום שלא עשה לי טוב, גם בזוגיות וגם בקריירה. באותה תקופה שירתי בצבא בדרגת רב-סרן. מבחוץ נראיתי כמו אדם מאוד חזק, אבל מבפנים הרגשתי שאני מתה. שהיתי בסביבה שהקטינה אותי מאוד. גם בזוגיות הרגשתי שאני חיה חיים נטולי ביטוי עצמי ושאני סתם מושכת את הזמן, אבל מאוד פחדתי ממה שיגידו עליי. פחדתי שיתהו איך אני מפרקת משפחה עם חמישה ילדים, שיגידו שלא החזקתי את הזוגיות שלי או שנכשלתי. היו לי חששות מטורפים.
"גם לא היתה לי משענת כלכלית, ושמעתי הרבה רעשי רקע על כך שאני עומדת לפגוע בילדים שלי ושאני לא אסתדר לגדל אותם בעצמי. הפחד הכי גדול שלי היה שאף אחד לא ירצה אותי בגילי ובמצבי המשפחתי. היה לי הרבה חוסר ביטחון לגבי מה שיש לי להציע בזוגיות.
"בסופו של דבר, חרף הקולות מבחוץ ומבפנים, לקחתי החלטה אמיצה והחלטתי להתגרש. למעשה, זאת היתה ההחלטה הראשונה שלקחתי בעצמי וביצעתי עד הסוף. זה לא היה קל, אבל הרגשתי שאם אני מצליחה להתגרש, אני יכולה לעשות הכול".
מה השתנה?
"בעקבות הטיפול הפסיכולוגי שעברתי, הבנתי שאני לא רוצה להיות יותר בביטול עצמי, שאני מפסיקה להיות טיפוס מרצה ולעשות בשביל כולם אבל לא בשביל עצמי; שאני רוצה תשומת לב בתור אישה ושזה לא הוגן לשנינו שנישאר יחד.
"באחת הפגישות עם הפסיכולוגית היא שאלה אותי למה אני רוצה להתגרש, והשבתי שאני רוצה זוגיות אמיתית. אז היא שאלה אותי, האם אעשה את הצעד גם אם לא תהיה לי זוגיות כזאת? ברגע שהשבתי על השאלה בחיוב, נפל לי האסימון. התחלתי לבנות את חיי מחדש, לקחתי משכנתא לבד וקניתי בית".
מדהים.
"העניין הוא שבגלל שהכרתי את הגרוש שלי בגיל 15, למעשה לא ידעתי אף גבר אחר ולא ידעתי מה זה דייטים בכלל. פתאום יצאתי לשוק בשר שאני לא מכירה. לרגע שאלתי את עצמי – מי אני ומה אני עושה כאן? לדייט הראשון התארגנתי ארוכות, התייעצתי עם חברות, שאלתי אותן מה עליי להגיד ומה לעשות? הרגשתי שאני הולכת אל הלא-נודע.
"היו לי דייטים מוזרים מאוד. באחד הדייטים נכנסתי ברכב של הבחור, באחר התגלגלתי על חוף הים ונחבטתי קשות. בדייט נוסף גיליתי שאני אלרגית לחתולים והעין שלי התנפחה, ועוד ועוד".
אוי לא.
"היות שאני יודעת שהכול קורה מסיבה, לקחתי את הדברים האלה כחוויה. אמרתי לעצמי שאני הולכת להתמודד עם כל הפחדים שלי והאמונות המגבילות שלי בקשר לדייטים, כמו למשל 'שגברים רוצים רק סקס'. באותה תקופה עזבתי את הצבא ועבדתי כגננת, אבל התקשיתי לתפקד. חליתי פעמיים בקורונה והרגשתי שאני חייבת לעשות שינוי.
"בשלב מסוים אמרתי לעצמי שאם היה לי את האומץ לקום ולהתגרש עם חמישה ילדים, אז הגיע הזמן להתמודד עם עוד כמה פחדים. לבסוף, החלטתי לעזוב את העבודה ולהקים בשתי ידיי עסק משל עצמי. לאורך השנים כעיסוק צדדי, ליוויתי נשים להתפתחות ולהגשמה, וכעת בחרתי להתמקצע בליווי נשים לזוגיות בפרק ב'".
"היו לי דייטים מוזרים מאוד. באחד הדייטים נכנסתי ברכב של הבחור, באחר התגלגלתי על חוף הים ונחבטתי קשות. בדייט נוסף גיליתי שאני אלרגית לחתולים והעין שלי התנפחה"
מה הופך אותך למלווה כזאת?
"אחרי שהתגרשתי גיליתי שפונות אליי בעיקר נשים גרושות כדי להתייעץ. הרבה נשים גרושות מרגישות שהגירושים הופכים אותן לכישלון, אבל זה בדיוק הפוך. בחרתן בחיים מחדש מפני שלא היה לכן טוב, וגם כשאתן לא מוצאות זוגיות, זה לא מפני שמשהו אצלכן לא בסדר, אלא מפני שעדיין לא מצאתן את האדם המתאים או שאולי אתן עדיין לא בשלות לאדם שמתאים לכן. גם אם 10 מערכות יחסים לא הצליחו לנו, זה לא אומר שהזוגיות ה-11 לא תצליח. גם תומאס אדיסון אמר: 'לא נכשלתי אלף פעמים, מצאתי אלף פעמים משהו שלא עובד'".

2 צפייה בגלריה
נעומי מתנה
נעומי מתנה
נעומי מתנה. להתמודד עם הפחדים
(צילום: רפי פרזי)

זאת חתיכת תפנית רצינית, מקריירה צבאית להגיע למקצוע טיפולי.
"תמיד היתה לי גישה לאנשים, גם בצבא תמיד עזרתי לחיילות. עם הזמן, שמתי לב שאני באמת עוזרת ומשפיעה, והרגשתי שהשליחות שלי הולכת וגדלה. במשך השנים למדתי התפתחות אישית ו-NLP. ברגע שהילדים היו נרדמים, הייתי לומדת עד השעות הקטנות של הלילה".
"גם אם 10 מערכות יחסים לא הצליחו לנו, זה לא אומר שהזוגיות ה-11 לא תצליח. גם תומאס אדיסון אמר: 'לא נכשלתי אלף פעמים, מצאתי אלף פעמים משהו שלא עובד'"
איך הצלחת לפתוח עסק לבד עם חמישה ילדים ומשכנתא?
"הצטמצמתי מאוד מבחינה כלכלית, וכשראיתי שאין לי כסף לבילויים, ישבתי בבית. היו פעמים שהתפתיתי לחזור להיות שכירה, אבל התחברתי לשליחות שלי ולרצון לעזור לאנשים, והזכרתי לעצמי שאני עושה זאת למען מטרה טובה, ושסבלנות והתמדה משתלמות בסוף".
מה המסר שלך לנשים?
"אני שומעת הרבה נשים שלא טוב להן בזוגיות אבל הן מפחדות להתגרש, מודאגות מהלא-נודע או לא רוצות להזדקן לבד. לנשים הללו אני רוצה לומר שאתן לא צריכות להיות במקום שלא טוב לכן רק בגלל הפחד".
יש לך עצה איך להתגבר על הפחד?
"קודם כל, לא להתנגד אליו, אבל גם לא לתת לו לנהל אותנו. להפך, תנהלו אתן את הפחד. אני בחרתי לפרק את הפחד לגורמים קטנים, אך בעיקר פחדתי שאיפול שוב לדיכאון. לבסוף, הרגעתי את עצמי שכבר יצאתי מדיכאון אחד, ולכן אוכל לצאת מזה בשנית. הרגעתי את עצמי שלא אתן לילדים שלי ליפול כלכלית, ושלא יקרה שום דבר אם אהיה לבד. בסופו של דבר, את מבינה שמה שלא יהיה, בסוף את תהיי בסדר. החיים הם מתנה".