ההצעה של אילון מאסק לרכוש 100% ממניות טוויטר ולהפוך את החברה לפרטית מסעירה ביומיים האחרונים את עמק הסיליקון ואת וול סטריט. אבל מה הסיכויים שההצעה הזאת אכן תוביל להשתלטות של מאסק על טוויטר? מדוע האיש העשיר בעולם בכלל מעוניין ברשת החברתית? ומה הוא עלול לעשות איתה אם וכאשר זה יקרה? בואו נעשה סדר.
3 צפייה בגלריה
אילון מאסק ופרג אגרוול
אילון מאסק ופרג אגרוול
המנצח מקבל את טוויטר. אילון מאסק ופרג אגרוול
(עיבוד תמונה. צילום: AP, shutterstock)

הכתבות הקודמות בנושא:

מה בדיוק הציע מאסק?

ביום חמישי שלח אילון מאסק, המנכ"ל והמייסד של טסלה וספייס-אקס, מכתב ליו"ר דירקטוריון טוויטר שבו הציג את הצעתו לרכוש את החברה תמורת 54.20 דולר למניה, סכום שמשקף שווי של כ-43 מיליארד דולר. מאסק הבהיר כי מדובר ב"הצעה האחרונה והטובה ביותר" שלו וכי היא אינה עומדת למשא ומתן. הוא ציין כי המחיר משקף פרמיה של 54% למחיר המניה ביום לפני שהחל להשקיע בחברה, ופרמיה של 38% למחיר המניה ביום שלפני חשיפת ההשקעה שלו בחברה.

מה קדם להצעה של מאסק?

מאסק, אחד הצייצנים הפופולריים בטוויטר, מתח בשבועות האחרונים ביקורת על הרשת החברתית ובין היתר פרסם סקר שבו שאל את עוקביו אם היא "שומרת על חופש הביטוי". ב-4 באפריל נחשף כי מאסק רכש כ-9% ממניות טוויטר והפך לבעל המניות הגדול ביותר של החברה. זמן קצר לאחר מכן הסכים המיליארדר להצטרף לדירקטוריון טוויטר, מהלך שהיה מגביל אותו לרכישת עד 14.9% מניות של החברה. אולם, ביום שני הודיע מנכ"ל טוויטר פרג אגרוול כי מאסק ויתר ברגע האחרון על ההצטרפות לדירקטוריון, מהלך שסלל את דרכו להשתלטת עוינת. אגרוול הזהיר את העובדים מפני "הסחות דעת" בעתיד - רמז לכך שמאסק עוד לא אמר את המילה האחרונה.

האם מאסק יכול להרשות לעצמו לרכוש את טוויטר?

ובכן, זה מסובך. מאסק אמנם עקף בשנה החולפת את ג'ף בזוס והפך לאיש העשיר בעולם עם הון שמוערך בכ-264 מיליארד דולר. עם זאת, סכום של כ-43 מיליארד דולר הוא לא כסף קטן עבור המיליארדר, שרוב ההון שלו נעול במניות של טסלה וספייס-אקס ואין לו כמות גדולה של כסף נזיל. עם זאת, מאסק טוען בתוקף שיש לו את הכסף הדרוש על מנת להשלים את רכישת טוויטר. אתמול דווח כי הוא בקשר עם שותפים פוטנציאליים שעשויים לסייע לו במימון ההשתלטות על החברה, בהם קרן ההשקעות הפרטית סילברלייק פרטנרס.

מדוע מאסק בכלל רוצה לרכוש את טוויטר?

שאלת 43 מיליארד הדולר. מה שאנחנו יודעים כמעט בוודאות זה שמאסק לא כאן בשביל הכסף. "לא אכפת לי מהצד הכלכלי בכלל", אמר מאסק, ואכן סביר להניח שמי שהפך לאיש העשיר בעולם בזכות טסלה וספייס-אקס לא סבור שטוויטר, רשת חברתית שלא הצליחה להפוך למכונה להדפסת מזומנים כמו המתחרה פייסבוק, תהפוך אותו לאיש עשיר בהרבה. עם זאת, יש מי שטוענים שייתכן שיש כאן ניסיון להרצת מניות: מאסק מנסה, כביכול, להעלות את ערך המניות של טוויטר על מנת למכור אותן בהמשך ולהרוויח מיליארדים.
3 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
אילון מאסק. לא עושה את זה בשביל הכסף
(עיבוד תמונה. צילום: רויטרס, shutterstock)
המניע הרשמי של מאסק הוא הרבה יותר אלטרואיסטי. המיליארדר מגדיר את עצמו כ"אבסולוטיסט של חופש הביטוי" ובמכתב לדירקטוריון הוא הבהיר: "השקעתי בטוויטר בגלל שאני מאמין בפוטנציאל שלה להיות פלטפורמה לחופש ביטוי ברחבי העולם, ואני מאמין שחופש ביטוי הוא חיוני לדמוקרטיה מתפקדת". על מנת לעשות זאת, הוא טוען, טוויטר צריכה להפוך לחברה פרטית.
מנגד, יש מי שטוענים שמדובר בלא יותר מהטרלת ענק של מאסק ובניסיון נוסף שלו לזכות בתשומת לב. אפשר להניח שמאסק נהנה מהעיסוק התקשורתי הבלתי פוסק בו בימים האחרונים ומכך שמשקיעים, אנליסטים ועיתונאים ברחבי העולם מנסים לנחש מה יהיה הצעד הבא שלו.

כיצד הגיב דירקטוריון טוויטר להצעה של מאסק?

בלשון המעטה, דירקטוריון טוויטר לא מתלהב מההצעה של מאסק ויכולות להיות לכך כמה סיבות. הראשונה היא כלכלית: 54.20 דולר למניה הם אמנם יותר מה שהמניה שווה כרגע, אך לפני כשנה המחיר שלה עמד על יותר מ-70 דולר. חלק מהמשקיעים מאמינים שהשווי של טוויטר יגדל בעתיד בעקבות הצעדים האחרונים של אגרוול להגדלת בסיס המשתמשים. הסיבה השנייה קשורה לזהות של הרוכש הפוטנציאלי: סביר להניח שמי שטוויטר יקרה לליבו לא מעוניין לראות אותה עוברת לידיו של מאסק הבלתי צפוי, שעשוי לשנות את פניה לחלוטין.
אתמול הודיע הדירקטוריון כי הוא מפעיל "תוכנית זכויות בעלי מניות", שנקראת גם "גלולת רעל". מדובר בטקטיקה מוכרת וחוקית שמטרתה למנוע השתלטות עוינת על תאגידים. התוכנית מקשה על הרוכש הפוטנציאלי לרכוש מניות נוספות מעבר לרף מסוים בכך שהיא מאפשרת לבעלי המניות לרכוש מניות נוספות בהנחה. תוקפה של של התוכנית הזאת לשנה, ובטוויטר אומרים כי היא לא מונעת מהדירקטוריון לנהל משא ומתן או לקבל הצעה לרכישת החברה אם הוא הגיע למסקנה כי היא משרתת את בעלי המניות.

מה הסיכויים שמאסק אכן יצליח להשתלט על טוויטר?

כרגע הם נראים נמוכים יחסית. הדירקטוריון ככל הנראה לא מתכוון לקבל את ההצעה של מאסק כמו שהיא (והוא כאמור הודיע שמדובר בהצעה האחרונה והטובה ביותר שלו) ותוכנית "גלולת הרעל" תקשה עליו לרכוש מניות נוספות. אתמול ירדה מניית טוויטר ב-1.7% למחיר של 45.08%, מגמה שמצביעה על כך שהמשקיעים ספקנים לגבי סיכויי ההצלחה של ניסיון ההשתלטות. מאסק טוען כי יש לו "תוכנית ב'" למקרה שהדירקטוריון יסרב לקבל את ההצעה שלו, אך הוא לא הסכים לפרט מה התוכנית הזו כוללת.

איך תיראה טוויטר תחת בעלותו של מאסק?

שאלה מצוינת. מאסק הבהיר כי הוא רוצה לצמצם את ניטור התוכן בפלטפורמה על מנת להפוך אותה ל"זירה של חופש ביטוי". עם זאת, הוא הודה שיהיה צורך בניטור תכנים שכוללים הסתה לאלימות, וכן לציית לחוקי המדינות השונות שבהן פועלת הרשת החברתית.
3 צפייה בגלריה
פרג אגרוול
פרג אגרוול
מנכ"ל טוויטר פרג אגרוול. הזהיר מהסחות דעת
(עיבוד תמונה. צילום: טוויטר, shutterstock)
המיליארדר ציין גם כי הוא מעדיף שהעונש על הפרה של כללי הקהילה יהיה "פסק זמן" ולא השעיה לצמיתות - רמז לכך שהוא מעוניין להחזיר לפלטפורמה את נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, שהושעה לצמיתות בעקבות המהומות בקפיטול בינואר 2021.
בריאיון בכנס של TED בקנדה שהתקיים ביום חמישי אמר מאסק כי הוא מעוניין גם להפוך את הקוד של טוויטר לפתוח (Open Source), כך שמומחים חיצוניים יוכלו לבחון אותו ולהבין כיצד עובד האלגוריתם של הפלטפורמה. "הקוד צריך להתפרסם באתר Github כדי שאנשים יוכלו לראות אותו", טען. בנוסף, הוא הצהיר שבכוונתו להילחם בבוטים שמפיצים הונאות וספאם.