בשיתוף אתר "המקצוענים"
יש הבדל בין רטיבות וכתמי עובש בקירות ובתקרת חדר הרחצה לבין רטיבות בשאר הקירות הפנימיים של הבית.
כיצד ניתן לאתר את המיקום המדויק? מתי אין צורך לשבור קירות וכמה אמור לעלות תיקון? בדקנו.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהן הסיבות הנפוצות לרטיבות בקיר פנימי של הבית?

חדירת מי גשמים: בשל כשלי איטום, יכולה להיות חדירת מים שתגרום לרטיבות בקירות פנימיים.
הסיבה יכולה להיות איטום לקוי של גג, אשר גורם לחדירת המים דרך התקרה או בחיבור שבין התקרה לקירות, בקומות עליונות.
כמו כן, זה יכול להיות בשל סדקים בקירות חיצוניים, המאפשרים חדירת מים פנימה, וכן בשל סתימה של מרזבים ופתחי ניקוז, שלא תוחזקו בזמן.
פיצוץ צנרת מים: זוהי אחת הסיבות הנפוצות לרטיבות בקירות פנימיים. תקלה בצנרת המים, יכולה להתגלות רק כשכבר מאוחר מדי, והנזק לקירות נגרם.
נזילה מצנרת ביוב: עוד סיבה לרטיבות היא של נזילת מצנרת הביוב. זה קורה בשל בעיה בקו הביוב שלכם או בקיר המשותף לכם ולאחד השכנים.
רטיבות מתחת לריצוף: סוג רטיבות זה מתגלה בחלק התחתון של הקירות (מעל הפאנלים). הוא נגרם בשל הצטברות של מים מתחת לריצוף. מים כלואים אלו מוצאים את דרכם החוצה ועולים כלפי מעלה (מכונה 'רטיבות קפילרית' או 'עליית מים קפילרית).

איך מזהים את רטיבות בקיר פנימי בבית?

ישנם סימנים נוספים שיכולים להעיד על רטיבות בקיר פנימי, גם אם היא עדיין לא נראית לעין בבירור.
הסימן הראשון הוא חשבון מים חריג שאינו תואם לצריכת המים הרגילה שלכם.
סימנים פיזיים בבית יכולים להיות של התנפחות או קילופי צבע, כתמי טחב ועובש או סדקים בקירות (או בחיבור שבין הקירות, בין התקרה לקירות או בין הרצפה לקירות).
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כיצד יודעים אם מדובר בעובש שנגרם מרטיבות או מהיעדר אוורור?
שימו לב, שכתמי עובש יכולים להיגרם גם בשל לחות כלואה בבית, בייחוד בחללים סגורים שלא מאווררים דרך קבע. זה יכול להיות בחדרי ארונות, חדרי שירותים ובעיקר בחדר רחצה לא מאוורר.
במצב כזה, מקור הבעיה הוא לא כשל שגורם לרטיבות, אלא היעדר אוורור של אותו החלל.
הפתרון הוא הסרה מיידית של העובש, למניעת נזק בריאותי. נבגי העובש מסוכנים מאוד לנשימה, ויש להיפטר מהם מיידית.
זו פעולה שניתן לבצע בקלות יחסית, תוך התזת חומר אקונומיקה (או חומר ייעודי להסרת עובש), המתנה של 15-60 דקות וניגוב הקיר או התקרה בעזרת מטלית.
הקפידו לשים כפפות, מסיכה לפנים ומגן לעיניים. אם תרצו פתרון ארוך טווח ויסודי יותר, תוכלו גם למרוח חומר ייעודי המונע התפתחות עובש ולהזמין מומחה להסרת עובש אשר גם יצבע מחדש את הקירות והתקרה שהיו נגועים בעובש.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כיצד מאתרים את המקור לרטיבות?
בעלי המקצוע המתאימים ביותר לאיתור נזילות הם אינסטלטורים או בעלי מקצוע המתמחים באיתור נזילות עם מצלמה תרמית.
בדיקה פיזית של השטח: זוהי בדיקה של מצב הקירות, הפאנלים והרצפה. אם יש סדקים מבניים, תפרי התפשטות או חורים בקיר (לעתים עקב התקנה של מוצר כלשהו ללא איטום החור שנקדח בקיר).
בדיקת צנרת המים: פעמים רבות, אינסטלטור מיומן יצליח לזהות מה מקור הנזילה גם בהיעדר מכשור כלשהו. זאת, בעזרת מעקב אחר טוואי צנרת המים, מיקום הרטיבות ובדיקה נקודתית שכוללת פירוק של אריח אחד או שניים. פעולה זו, גם תאפשר את ביצוע התיקון הנקודתי ואת ייבוש הרצפה והקיר הסמוכים.
ישנם מקרים בהם האיתור יהיה מורכב יותר, ויצדיק שימוש במצלמה תרמית.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אם בעל המקצוע אינו בטוח במיקום הנזילה והאם מקורה בצנרת המים או צנרת הביוב, הוא יימנע מפירוק של אריחים.
במצב כזה, ההמלצה היא איתור נזילות במצלמה תרמית, לאיתור המיקום המדויק של מקור הבעיה והיקף הנזילה.
אפשרות נוספת, היא שימוש במד לחות, לבדיקת רמת הלחות בקיר או במד לחץ מים. בדיקה זו, תסייע לקבעו האם המקור הוא בצנרת המים או לא.
בדיקת צנרת הביוב: אם הנזילה שהתגלתה במצלמה התרמית היא מקווי הביוב, איתור המיקום המדויק יתבצע בעזרת סיב אופטי המכיל מצלמה המשדרת למכשיר בזמן אמת את צילום קו הביוב מבפנים.
מחדירים את הסיב לאחד מפתחי הניקוז של הביוב, בסמוך לאזור בו התגלתה הרטיבות. הסיב מאפשר איתור של המקום המדויק שממנו ישנה נזילה.
אפשרות נוספת היא איתור באמצעות בלון המוחדר אל תוך צנרת הביוב. ממלאים את הבלון במים, ומגלים מאיזה אזור ישנה דליפת מים.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

האם איתור מקור הרטיבות כולל גם תיקון שלה?

לא בהכרח. לכן, כבר בשיחה הטלפונית יש לבדוק עם בעל המקצוע האם הוא עוסק רק באיתור נזילות או שהוא גם בעל מכשור, ידע ומיומנות לתקן אותן.
אם האיתור משולב גם עם תיקון, סביר להניח שתשלמו פחות, שכן המחיר יהיה גלובלי, ולרוב יכלול עלות מופחתת של איתור מקור הנזילה.
אחרת, תצטרכו להזמין בנפרד מאתר נזילות ובנוסף אליו גם אינסטלטור.

כיצד מתקנים רטיבות בקיר פנימי?

תחילה, מתקנים את מקור הרטיבות. לשם כך, יש להסיר אריחי רצפה או אריחים המחפים את הקירות. אם מדובר בצנרת מים מברזל, יש להחליף את המקטע הבעייתי בצנרת פלסטיק. בסיום, יש להשאיר את הקיר או את הרצפה להתייבש ורק אז לחפות אותם באריחים.
אם מדובר בצנרת מים חדשה יחסית, כלומר העשויה מפלסטיק מהסוג שניתן לשלוף ממרכזיית המים, הרי שאין צורך בפירוק אריחים ובנזק גדול במיוחד. כל שיש לעשות הוא לשלוף את מקטע הצנרת הפגום ולהחליפו.
אם מקור הבעיה הוא במערכת הביוב, הרי שיש לכם שתי אפשרויות: האחת, היא לפרק את האריחים, מקטע של הרצפה או של הקירות והחלפת צנרת הביוב.
אפשרות השנייה, יכולה להיות יקרה יותר, אך לחסוך את המיני-שיפוץ הזה, והיא תיקון צנרת ללא הרס. ניתן לעשות זאת בשיטות שונות, בהתאם למיקום ולסוג הנזק שנגרם לצנרת (הטלאה, שירוול או התזה אפוקסית).
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כמה יעלה איתור מקור הרטיבות וכמה יעלה התיקון?

איתור של אינסטלטור ללא שימוש במצלמה, הכרוך רק בסריקה של מקום הרטיבות ותיקון של בעיית איטום קלה יחסית, יעלה 500-800 שקל, בהתאם למורכבות התיקון.
איתור באמצעות מצלמה תרמית או סיב אופטי, אשר אינו כולל את עלות התיקון, יעלה 1,500-2,000 שקל, בשל השימוש במכשור יקר יחסית.
ככל שהתיקון מורכב יותר, כך מחירו יכול לגרור אפילו שיפוץ של חלק נרחב בבית. לכן, קשה לאמוד את טווח המחירים לתיקון בעיות רטיבות או נזילות מקווי ביוב.
מה שישפיע על המחיר הוא מצב הצנרת, סוג הצנרת, מיקום התקלה, שווי הריצוף הקיים וחיפוי האריחים (אריחי ענק חדישים למשל, יעלה הרבה יותר כסף לפרק ולחפות מחדש).
פורסם לראשונה: 19:11, 28.03.22