המחדל סביב חידוש הדרכונים ותעודות הזהות נמשך: מצוקת התורים בלשכות רישום האוכלוסין, למרות הבטחות של משרד הפנים לשיפור המצב, עדיין קשה. עיקר התלונות הן שאין תורים בזמינות סבירה של ימים או שבועות, ואנשים נאלצים לחפש תורים בלשכות שרחוקות ממקום מגוריהם. רוצים לדעת עוד? האזינו לקטע הרלוונטי ב"כסף חדש" באמצעות הסימניה בנגן שבפתח הכתבה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
תורים בלשכת מינהל האוכלוסין
תורים בלשכת מינהל האוכלוסין
תורים בלשכת מינהל האוכלוסין
(צילום: דני שדה)
שרית טקוני, תושבת איזור המרכז, מנסה כבר למעלה מחודשיים להשיג תורים להוצאת דרכונים בסביבת מגוריה, אבל ללא הצלחה: "התור היחיד שהיה הוא ללשכה בחיפה, וגם הוא היה לחודש מאי. בתי תינוקת ואני רוצה להוציא לה דרכון ראשון, אבל אני שבויה בידי רשות האוכלוסין ולא יכולה לטוס איתה לשום מקום. כשאני מתקשרת ללשכה, במענה הטלפוני התשובה חוזרת על עצמה 'תנסי עוד יום-יומיים כי יהיו תורים', אבל בפועל אני כבר חודשיים מנסה. הם המליצו לי ללכת לנתב"ג ולהוציא דרכון זמני לתינוקת בעלות של 485 שקלים, אבל בכלל לא ניתן לעשות זאת כי מדובר בדרכון ראשון".

"למה זה צריך להיות כל כך מורכב?"

כאמור, קיימת בעיה לא רק בהנפקת דרכונים, אלא גם בתעודת זהות. גלית, תושבת השרון, ממתינה כבר למעלה משלושה חודשים לתור להנפקת תעודת זהות, מאז שאיבדה את הארנק שלה: "זה פשוט אבסורד. מישהו כבר צריך להתערב ולייעל את כל תהליך הנפקת התעודות למיניהן. למה זה צריך להיות כל כך מורכב? פעם, כל מה שהיינו צריכים לעשות זה לעמוד קצת בתור בלשכת משרד הפנים באיזור המגורים, והיו שולחים לנו בדואר מקסימום תוך חודש ימים. מה השתנה ולמה לא מתייעלים כבר בשנת 2023?".
אורלי, תושבת ת"א, גם מנסה לחדש דרכונים למשפחתה אבל לא מצליחה: "אין יום שאני לא מנסה, אני כבר מוכנה לשלם למי שכן קיבל תור ויחליף איתי, גם אם מדובר בנסיעה לעיר אחרת, העיקר להצליח כבר לחדש את הדרכונים כי זה מהווה מכשול רציני בלארגן את נסיעת טיול הבר מצווה לבן שלי".
מהמועצה לצרכנות מציינים כי אכן לא מפסיקות להגיע תלונות על זמני ההמתנה הארוכים להנפקת או חידוש דרכון או תעודות זהות, וכי מדובר בהמתנה שגורמת לשיבוש בתוכניות וגוררת פעמים רבות הוצאות כספיות מיותרות. בכל מקרה, במועצה ממליצים שלא להיעזר בשירותיהם של "מאכערים", שמבטיחים זירוז תמורת תשלום, ומקווים שימצא פתרון טכנולוגי ובירוקרטי להקלה.

שימו לב: האגרה באינטרנט זולה יותר - גם לדרכונים זמניים

במהלך השנה האחרונה במשרד הפנים לא מצליחים להתמודד עם הבעיה למרות הבטחות חוזרות ונשנות, בין היתר של השרה היוצאת איילת שקד באולפן ynet. הפיתרון הזמני האחרון שניתן על ידם נכנס לתוקף מסוף נובמבר, כאשר 28 לשכות מינהל האוכלוסין ברחבי הארץ מנפיקות דרכון זמני. מדובר בלשכות באילת, אשדוד, אשקלון, באר שבע, בית שמש, בני ברק, הרצליה, חדרה, חולון, חיפה, טבריה, ירושלים, ירושלים דרום, מזרח ירושלים, יפו, כפר סבא, נוף הגליל, נתניה, עכו, עפולה, פתח תקווה, צפת, קריות, ראשון לציון, רחובות, רמלה, רמת גן, ותל אביב.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה פספורט דרכון ישראלי ישראל
אילוסטרציה פספורט דרכון ישראלי ישראל
דרכון ישראלי
(צילום: shutterstock)
כדי לקבל את הדרכון, אין צורך לקבוע תור ויש לגשת ישירות לעמדת המודיעין בכל לשכה. שם צריך להגיש טופס בקשה מלא וחתום, שתי תמונות פספורט, אישור תשלום באינטרנט, ודרכון קודם. במשרד הפנים הדגישו שניתן להגיש את הבקשה בלשכה אליה משויך איזור המגורים בלבד, והבטיחו כי "הדרכון הזמני יישלח בדואר רשום בתוך שבוע ימים מיום הגשת הבקשה". העלות היא 435 שקלים למבוגר ו-215 שקלים לקטין עד גיל 18. כמו כן, ניתן עדיין להנפיק דרכון זמני בנתב"ג, עד יומיים לפני הטיסה, אבל שם העלות כפולה – 845 שקלים למבוגר ו-435 שקלים לקטין עד גיל 18.
במשרד הפנים לא מציינים זאת, וגם קשה מאוד למצוא את זה באתר שלהם, אך תשלום אגרה מראש באינטרנט במקום תשלום בלשכות, יחסוך לכם כמה עשרות שקלים נוספים - גם בהוצאת הדרכון הזמני.
רשות האוכלוסין: "אנו מודעים לביקוש הגבוה מהרגיל לקביעת תורים עבור הנפקת דרכונים. לאור זאת, ננקטה שורת צעדים להקלה על זמני הממתנה, ובהם הרחבת שעות קבלת הקהל בלשכות, תוספת כוח אדם בלשכות, ביצוע שיפורים משמעותיים באפליקציה לזימון תורים ומתן אפשרות לישראלים המחזיקים בדרכון זר להשתמש בו לצורך יציאה מישראל וכניסה לישראל עד ל-30 ביוני 2023. יצוין כי לפני כשבועיים ניתנה אפשרות להנפקת דרכונים זמניים בלשכות מנהל האוכלוסין ברחבי הארץ. אנו מתנצלים על זמני ההמתנה הארוכים ופועלים כל העת על מנת לצמצם אותם ככל הניתן".