שוק הדירות בניו יורק נמצא בנקודת רתיחה בחודשים האחרונים, אחרי החזרה לשגרה בתום מגפת הקורונה. מחירי השכירויות שוברים שיאים, וגם מכירות הדירות והבתים במגמת עלייה משמעותית. מי שרכש פנטהאוז יוקרתי בשכונת צ'לסי היוקרתית מאוד במנהטן הוא שחקן הקולנוע יו ג'קמן, ששילם על התענוג לא פחות מ-21.1 מיליון דולר.
על פי רישומים של עיריית ניו יורק, אותו פנטהאוז נרכש לפני עשור ב-19.4 מיליון דולר. יחד עם זאת, באוקטובר 2021 הוא הוצע למכירה במחיר התחלתי של 25 מיליון דולר, כך שג'קמן על הנייר עשה עסקה טובה. ג'קמן העמיד למכירה לפני כחודש את הפנטהאוז הקודם שבו גר בעיר במשך עשור במחיר כמעט כפול - 38.9 מיליון דולר.
2 צפייה בגלריה
יו ג'קמן
יו ג'קמן
יו ג'קמן
(צילום: רויטרס)
גודל הפנטהאוז 779 מ"ר, ויש בו ארבעה חדרי שינה מרווחים למדי. הדירה ממוקמת בבניין שתוכנן על ידי האדריכל ז'אן נובל. לפנטהאוז חלונות מהרצפה ועד התקרה בגובה של 14 מטר, וכן מרפסת גג גדולה שמחלוקת לאיזורי אוכל ובילוי.
ומה עם הנוף אתם שואלים? מהדירה אפשר לראות את נהר ההדסון, כמו גם את קו הרקיע המפורסם של ניו יורק. בבניין עצמו יש 57 דירות, והדיירים נהנים מבריכה משותפת, מכון כושר וחדר להקרנות סרטים.
מוכרי הנכס הם דניאל פישל וסילביה ניל. דניאל הוא נשיא חברת הייעוץ הכלכלי העולמית Compass Lexecon, ולשעבר דיקן בית הספר למשפטים באוניברסיטת שיקגו. סילביה היא דיקנית בבית הספר למשפט.

שכר דירה ממוצע של 5,000 דולר

מתווכי הנדל"ן במנהטן טוענים ששכר הדירה החציוני באחד המקומות היוקרתיים בעולם הגיע ל-4,050 דולר בחודש יולי, עלייה של 50 דולר לעומת החודש שעבר ו-25% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, כאשר הממוצע לשכר דירה חצה את רף 5,000 הדולרים.
הצפי הוא כי מחירי השכירויות ימשיכו לעלות עד סוף אוגוסט מכיוון שמדובר בתקופה העמוסה ביותר בשוק, כשסטודנטים מחפשים דירות לפני תחילת הלימודים בספטמבר, לצד כאלה שסיימו את לימודיהם ומחפשים עבודה באיזור.
משך הזמן בה דירה הוצעה להשכרה ועד שנחתם החוזה עם השוכר ירד מ-52 ימים במאי ל-50 ימים בלבד ביוני. זאת לאחר שביוני 2021 הזמן בו לקח לדירה במנהטן להיות מושכרת עמד על 87 ימים. כמו כן, התחרות על הדירות גורמת למתווכים להגיש בקשה לבלעדיות על השכרתן מבלי אפילו שביקרו בהן.
2 צפייה בגלריה
מנהטן תחתית
מנהטן תחתית
מנהטן
(צילום: ShutterStock)
מנהטן היא אמנם דוגמה קיצונית לקפיצה במחירי השכירויות בארה"ב, אבל מדובר בתופעה שמאפיינת את כל המדינה, כשקצב העלייה הוא המהיר ביותר מאז 1986, ומהווה את אחת הסיבות לשיא באינפלציה במדינה מזה ארבעה עשורים. לפי נתוני מדד המחירים לצרכן שפורסם ביום רביעי, שכר הדירה עבור בית מגורים עלה בכל ארה"ב ב-0.8% לעומת חודש מאי, וב-5.8% ב-12 החודשים האחרונים.
שיעור המשרות הפנויות במנהטן עמד על 2% בלבד בשבעת החודשים האחרונים, נמוך משמעותית מהשיעור בו היה בעידן סגרי הקורונה (10%), וקרוב יותר לממוצע בשלוש השנים שלפני תחילת המגפה. זה מאפשר לבעלי הדירות לא להתחשב בשוכרים כמו שהם כן עשו בזמן הסגרים כאשר חלקם אפילו ויתרו על תשלום שכר הדירה לתקופה מסוימת כדי לשמור על החוזים, או שילמו עמלה גבוהה יותר למתווכים על מנת שסייעו להם למצוא שוכרים. לצורך העניין, בחודש יוני רק 14% מחוזי השכירות החדשים הגיעו עם הקלות כלשהן לטובת השוכרים, ירידה של 38% מהתקופה המקבילה ב-2021.