החרדים מחריפים את המאבק נגד מהלכי הממשלה בנושאי הדת והמדינה: מנהיגה הרוחני של ש"ס, הרב שלום כהן, קורא לרבני ישראל שלא ליישם את השינויים המתוכננים במערכי הכשרות והגיור הממלכתיים – גם אם יהיו מחויבים לכך בחוק.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
במכתב ששיגר כהן, נשיא מועצת חכמי התורה, לרבנים ודיינים עובדי מדינה, ובכללם חברי מועצת הרבנות הראשית, טען כי יש "להתנגד בכל תוקף לכל שינוי כלשהו", והדגיש כי "אין לשתף עמם פעולה כלל ועיקר". לדבריו, "עליכם לעמוד איתנים כחומה בצורה כנגד רפורמות שונות ומשונות, אשר יגרמו להרס וחורבן היהדות בארץ ישראל".

גם הרפורמים לא מרוצים

הרב כהן, המכונה "חכם שלום", כינה את מובילי המהלכים האחרונים, ובראשם השר לשירותי דת מתן כהנא, ״אינשי דלא מעלי" (מארמית: אנשים לא טובים), והאשים כי הם "הרימו יד בתורת משה בהרס כל חומות הדת, הכריזו מלחמה בה׳ ובתורתו, מבקשים להחריב ולהרוס את יסודות הדת בכל דבר שבקדושה, להביא מכשול ותקלות חמורות בעם ישראל, ומאיימים בשינויים במערך הגיור רחמנא ליצלן ובהחרבת מערכת הכשרות מהנהוג מקדמת דנא".
1 צפייה בגלריה
חכם שלום כהן
חכם שלום כהן
חכם שלום כהן
(צילום: יעקב כהן)
מנגד, נשמעת לראשונה ביקורת נגד רפורמת הכשרות של כהנא גם מהצד הליברלי. הרבה נועה סתת, מנהלת המרכז הרפורמי לדת ומדינה, אמרה כי אמנם מדובר ב"צעד קטן בכיוון הנכון", אך "כאשר בודקים את נבכי החוק מבינים כי זהו צעד לא משמעותי, כאשר בפועל הוא מנציח את האפלייה של ציבור גדול שאיננו אורתודוכסי". לדבריה, השר לשירותי דת, בהצעתו, "מתגלה באופיו האמיתי כשמרן המשמר את המונופול של הרבנות הראשית בנושא הכשרות".
הביקורת מצד מנהלת המרכז באה על רקע מאמצי ימינה להביא לכך שהרפורמה לא תידון בוועדת החוקה של הכנסת, בראשות הרב הרפורמי גלעד קריב, אלא בוועדה אחרת, על מנת שלא יבוצעו שינויים בהצעה שמטרתם לאפשר גם לגופים המזוהים עם הזרם הליברלי לפעול בתחום זה. הרבה סתת הדגישה: "אנחנו דורשים מהשר כהנא לתקן את הרפורמה כך שארגונים לא אורתודוכסיים יוכלו לתת לציבור הישראלי כולו - על כל זרמי היהדות שבו - שירותי דת, ובכללם תעודות כשרות".