בשנתיים האחרונות, לצד הדיווחים הבלתי פוסקים על נדבקים, חיסונים, הגבלות ומסכות, שמענו גם לא מעט את המונח "משבר השבבים". ואכן, השנתיים האחרונות היו קשות מאוד עבור תעשיית השבבים העולמית, שלצד המגפה נאלצה להתמודד גם עם העלייה המטורפת בביקוש לשבבים של יצרניות הטכנולוגיה ברחבי העולם.
2 צפייה בגלריה
קטן אך משמעותי
קטן אך משמעותי
קטן אך משמעותי
(צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

שנתיים וחצי עברו מאז התחיל המשבר, ונראה שהוא עדיין כאן ולא ממהר לשום מקום. יחד עם זאת, התחזיות אופטימיות יותר, והסוף - או לפחות ההתחלה שלו - מתחיל להיראות באופק. אז איפה המשבר עומד כיום ומה יביא לסיומו?

לא רק קורונה

על "משבר השבבים" התחלנו לשמוע בתחילת 2020 ובצמוד להתחלתה של מגפת הקורונה, אך אולי תופתעו לגלות שהקשר בין המגפה לבין המשבר הוא די מקרי: "הקורונה אולי העמיקה והחמירה את המשבר ואת השפעותיו, אבל היא ממש לא זו שהתחילה אותו", מסבירה רותם דולב, שותפה וראש סקטור הטכנולוגיה בפירמת הייעוץ הבינלאומית דלויט (Deloitte).
רותם דולב, שותפה וראש סקטור הטכנולוגיה בדלויטרותם דולב, שותפה וראש סקטור הטכנולוגיה בדלויטצילום: יח"צ
"הסיבה האמיתית שבגללה התחיל המשבר הנוכחי הרבה יותר פשוטה - העלייה המטורפת בביקוש לשבבים בקרב התעשייה ברחבי העולם במהלך השנתיים האחרונות, וחוסר היכולת של יצרניות השבבים להתמודד עם הביקוש הזה", מסבירה דולב. "הסיבות לעלייה פשוטות גם הן - כמעט כל תעשייה המשלבת בתוכה מוצר טכנולוגי כזה או אחר זקוקה לשבב כלשהו, בין אם מדובר בענקיות הסמארטפונים או ביצרניות הרכב - כולם צריכות שבבים, והרבה מהם".
כמובן שלצד כל זה, הקורונה לא הפכה את הכל לפשוט יותר, וההגבלות הרבות שפקדו את העולם בשיאי המגפה הביאו להפסקת עבודה מוחלטת של מפעלי ייצור שבבים רבים, דבר שהביא למשבר חריף באספקה ובייצור של השבבים. גם היום, שנתיים וחצי אחרי תחילת המגפה, ישנם לא מעט מפעלים שעומדים ריקים מאדם בעקבות הגבלות קורונה כאלו או אחרות, מה שהביא יצרניות רבות, סמסונג ואפל למשל, לקצץ משמעותית את כמויות הייצור של המכשירים שלהן.

ביקוש מוגבר - מה זה אומר?

כשאומרים "ביקוש מוגבר לשבבים", מה זה בעצם אומר? הגיע הזמן לקצת מספרים: בשנת 2021 ייצרה תעשיית השבבים קרוב לטריליון שבבים שונים, מספר שאולי נראה גבוה על הנייר, אך בפועל לא קרוב לכסות את הביקוש האדיר שנוצר לשבבים בכמעט כל גזרה אפשרית בתעשייה. כמו כן, ובניגוד למשברים קודמים, הפעם המשבר עמוק יותר, כשהוא משפיע על כמעט כל סוגי השבבים שיש כיום בשוק, בין אם מדובר בשבבים ותיקים בהליכי ייצור פשוטים או בשבבים החדישים ביותר.
הביקוש המוגבר והמשבר שנוצר בעקבותיו משפיע כמובן על התעשייה גם בהיבט הכלכלי. "לפי דוח התחזיות שלנו, ההערכה היא שהנזק הכלכלי שנוצר בעקבות המשבר עומד על כחמישה מיליארד דולר בהכנסות שלא מומשו - משמע הכנסות שיכלו להיווצר אך לא קרו עקב המשבר, בין אם מדובר במכירה של השבבים עצמם ובין אם מדובר במכירה של המוצרים שכוללים אותם", מסבירה דולב. "דוגמה טובה לכך היא תעשיית הרכב. המשבר הביא למצב שבו מכונית שעולה מעל 30 אלף דולר לא יכולה להימכר כיוון שחסר בה שבב אחד שעלות הייצור שלו עולה פחות מדולר אחד".

לא רק טאיוואן

באופן די מפתיע, אפילו שיש ביקוש עצום לשבבים בכל רחבי העולם, מרבית השבבים האלה (בעיקר שבבים מתקדמים בהליכי ייצור של 5 ננו-מטר), מיוצרים על ידי חברה אחת ושמה TSMC, או בשמה המלא Taiwan Semiconductor Manufacturing Company Limited. נכון להיום TSMC מייצרת שבבים ליותר מ-10,000 מוצרים שונים בשוק ול-500 חברות טכנולוגיות שונות ברחבי העולם. לצידה כמובן ישנן לא מעט יצרניות נוספות, בהן סמסונג, אינטל ואחרות. הלקוחה הכי גדולה של TSMC היא לא אחרת מאשר אפל, שעבורה היא מייצרת את מעבדי הביוניק של מכשירי האייפון וכן את מעבדי ה-M1, ובקרוב גם M2, עבור מחשבי המק. לצד זאת, TSMC מייצרת שבבים גם עבור חברות ענק נוספות כגון AMD ואנבידיה. את השבבים השונים מייצרת TSMC במספר מפעלים המכונים "פאבים" (Fabs) הממוקמים בטייוואן, זאת לצד כמה פאבים נוספים במדינות נוספות בעולם.
2 צפייה בגלריה
"פאב 16" של TSMC בנאנג'ינג, סין
"פאב 16" של TSMC בנאנג'ינג, סין
"פאב 16" של TSMC בנאנג'ינג, סין
(צילום: TSMC)
מיותר כמובן לציין שעם מונופול כל כך גדול בשוק השבבים, TSMC נחשבת לאחת החברות הגדולות והחזקות ביותר בעולם. למעשה, לאורך שנת 2021 הכפילה החברה את השווי שלה מ-286 מיליארד לדולר לסכום חסר תקדים של 644 מיליארד דולר.

אופטימיות היא שם המשחק

אז האם בקרוב נוכל להגיד שמשבר השבבים הנוכחי מאחורינו? בכלל לא בטוח, אבל את ההתחלה של הסוף כן אפשר להתחיל לראות. "קשה להגיד שהמשבר יסתיים וייעלם כלא היה, ותרשה לי להגיד שגם אם הוא ימוגר באופן משמעותי, סביר מאוד להניח שעוד כמה שנים נראה משבר נוסף שיפקוד אותנו", אומרת דולב. "יחד עם זאת אפשר להגיד די בבטחה שהמשבר מצטמטם באופן משמעותי בתקופה האחרונה. אם בסוף שנת 2021 חברות היו צריכות לחכות בין 20 ל-52 שבועות כדי לקבל את מלאי השבבים שלהן, עד סוף השנה ועל-פי התחזיות שלנו, זמן ההמתנה לקבלת השבבים צפוי להתקצר לכדי 10 עד 20 שבועות, ועד שנת 2023 נראה ירידה משמעותית בהשפעות של המשבר".
בנוסף, הדומיננטיות של TSMC בשוק השבבים העולמי גרמה למדינות רבות, בהן ארה"ב, סין ואירופה לשנות את הגישה שלהן בכל הקשור לייצור שבבים. "המשבר הנוכחי האיר את עיניהן של לא מעט מדינות ברחבי העולם שהחליטו לקחת את העניינים לידיים שלהן. כבר היום נחשפות במדינות רבות בעולם תוכניות כלכליות חדשות שמטרתן לקדם הקמת מפעלי ייצור חדשים לשבבים, זאת בשאיפה להוריד את הלחץ מהמזרח הרחוק שם מיוצרים הרוב המוחלט של השבבים בניצוחה של TSMC. יחד עם זאת, חשוב לציין שהקמת מפעל לייצור שבבים זה תהליך מאוד ארוך ומאוד יקר, כך שאת ההשפעות של התכניות האלה נראה רק עוד כמה שנים". גורמים אחרים בעולם הטכנולוגיה פחות אופטימיים בכל הקשור לסוף המשבר: פאט גלסינגר, מנכ"ל אינטל העולמית, סבור שמשבר השבבים ממש לא ייעלם בזמן הקרוב, כשהסיבה לכך היא חוסר הזמינות והמוגבלות של כלי הייצור שפשוט לא מסוגלים לעמוד בעומס העבודה הנדרש. המשבר, הוא מעריך, צפוי להישאר איתנו עד שנת 2024 לפחות.
גם דולב מדגישה שלא הכל ורוד: "חשוב לציין שעדיין יש לא מעט גורמים שעשויים להשפיע על ההמשך של המשבר בתקופה הקרובה. אחת מאותם גורמים היא אוקראינה. אוקראינה אחראית לייצור של 90% מגז הניאון בו משתמשים על מנת לייצר שבבים, ואפילו שכרגע העולם עוד מסתדר עם המלאי הקיים, ייתכן שבעתיד הקרוב המחסור בניאון יגדל וכתוצאה מכך יועמק המשבר".