צה"ל הודיע כי גופתו של טירן פרו בן ה-18 מדליית אל-כרמל שהוחזקה על ידי חמושים בג'נין הועברה הלילה (בין רביעי לחמישי) למשפחתו בישראל. הגופה הועברה דרך מעבר סאלם בתוך אמבולנס של הסהר האדום, והמשפחה הגיעה לזהות את הגופה. בהעברה נכחו גם מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף רסאן עליאן ומפקד המנהל האזרחי תא"ל פארס עטילה, שהיו בקשר ישיר עם בני המשפחה וגורמים פלסטיניים. עוד נמסר מצה"ל כי המהלך נעשה בתיאום עם הרשות הפלסטינית בכלל, ועם מגנוני הביטחון הפלסטיניים בפרט.
פריצת הדרך במגעים להחזרת הגופה התרחשה בסביבות השעה 3:30 בבוקר, סמוך למועד שבו הוחזרה הגופה לבסוף, בין היתר עקב החלטת הצבא לסגור את מעבר גלבוע ומעבר סאלם לכניסת סחורות עד להודעה חדשה, לאחר שכבר נסגרו אתמול ליציאת פועלים ולכניסת ערביי ישראל. החמושים שהחזיקו בפרו הבינו לבסוף כי המעברים יישארו סגורים במהלך כל סוף השבוע במידה ולא יחזירו אותו והלחץ עליהם לשחרר את הגופה מצד הרשות הפלסטינית ומנגנוני הביטחון שלה הלך וגבר. בעקבות החזרת הגופה, המעברים סאלם וגלבוע נפתחו הבוקר.
5 צפייה בגלריה
גופתו של טירן פרו בתוך אמבולנס של הסהר האדום במעבר סאלם
גופתו של טירן פרו בתוך אמבולנס של הסהר האדום במעבר סאלם
גופתו של טירן פרו בתוך אמבולנס של הסהר האדום במעבר סאלם
(צילום: דוברות מתפ"ש)
5 צפייה בגלריה
בני משפחת פרו עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים וראש המנהל האזרחי בזמן העברת גופתו של טירן פרו במת״ק גנין
בני משפחת פרו עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים וראש המנהל האזרחי בזמן העברת גופתו של טירן פרו במת״ק גנין
בני משפחת פרו עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים וראש המנהל האזרחי בזמן העברת הגופה
(צילום: דוברות מתפ"ש)
על פי נתוני מערכת הביטחון, בכל סוף שבוע נכנסים לג'נין כ-25 אלף איש, רובם ערבים ישראלים, שמוציאים בעיר בין חמישה לשבעה מיליון שקלים בממוצע. אם כן, סגירת המעברים למשך כל סוף השבוע הייתה גורמת למכה כלכלית קשה לתושבי העיר. הנזק הכלכלי הפוטנציאלי והעובדה שפרו הוא צעיר בן העדה הדרוזית, ולא חייל או מסתערב כפי שחשבו החמושים בהתחלה, הטו לבסוף את הכף לטובת שחרורו.
הלווייתו של פרו תתקיים היום בשעה 14:00 בצהריים בדליית אל-כרמל. ראש המועצה המקומית, רפיק חלבי, הכריז על יום אבל ביישוב והלימודים שם ייפסקו בשעת ההלוויה. אבין של טירן, חוסאם, סיפר הבוקר בשיחה עם ynet כי קיבל בשעה 4 בבוקר שיחת טלפון שבה נאמר לו שהגופה נמסרה לידי ישראל. הוא ציין כי מי שהיו במעבר כדי לזהות את הגופה היו אחיו.
"אני לא יכול לתאר את הכאב, הלב שלי מבפנים נקרע, איבדתי ילד, היום זה היום הולדת שלו", אמר האב. במקום שאעשה לו יום הולדת עם החברים והמשפחה, אני עושה לו הלוויה. תאר לעצמך איזה כאב עובר עליי בפנים, זה לא קל. לא יכולנו להתאבל. כל האנשים באו, הרגיעו אותנו, ניחמו אותנו, אבל בתוך תוכנו אנחנו חשבנו מה יעשו בגופה - יחזירו אותה? יבריחו אותה למקום אחר? הרבה דברים עברו לנו בראש. אבל עכשיו אנחנו רגועים, נוכל לעשות את האבל הזה כמו שצריך".
האב הביע הקלה גדולה על כך שהגופה הוחזרה לידי המשפחה, והביע תודה גדולה לגורמים השונים שהיו מעורבים בהחזרתה. "כל הגורמים הממשלתיים, כל הכבוד להם. דיברו, הבטיחו לנו, אני כיבדתי את המילה שלהם, והם עמדו מאחורי זה". דודו של פרו, אדי, מסר מוקדם יותר בשם המשפחה: "זה היה לילה ארוך מאוד. גופתו של טירן אהוב ליבנו נמצאת כבר בתוך שטח ישראל בידיים של כוחות הביטחון שלנו". הוא הוסיף כי "כל המשפחה מודה מאוד לכל מי שעשה ותרם לקידום המהלך של פתרון המשבר והבאת גופתו של טירן כדי שנוכל להיפרד ממנו בצורה מכובדת ולהביאו לקבורה בדליית אל-כרמל".
5 צפייה בגלריה
רכבו המרוסק של פרו בזירת התאונה
רכבו המרוסק של פרו בזירת התאונה
רכבו המרוסק של טירן לאחר התאונה. נסע לג'נין כדי לתקן אותו
שר הביטחון בני גנץ מסר הבוקר: "‏אני מבקש להביע הערכה לרשות הפלסטינית על פעולתה להשבת טירן פרו ז"ל למשפחתו. מדובר בצעד הומניטרי בסיסי לאחר פעולה שפלה ובלתי אנושית. אני מבקש להודות לכוחות הביטחון ולכלל הגופים, המנהיגים והנציגים שפעלו בנחישות להשבתו. תנחומיי הכנים למשפחתו שגילתה גדלות נפש ומנהיגות ברגעים קשים".
פרו, שהיה אמור לחגוג היום יום הולדת 18, נפצע באורח אנוש ביום שלישי בתאונת דרכים בשטחי הרשות הפלסטינית, לאחר שנסע עם חברו לג'נין לתקן את רכבו. הוא נחטף מבית החולים בג'נין על ידי חמושים שמשתייכים לגדודי חללי אל-אקצא. לדברי משפחתו טירן היה בחיים בשעה שנחטף, אבל לפי שעה קשה לאמת את הטענה הזו וייתכן שכבר לא היה בין החיים באותם רגעים.
לדברי דודו, "החבר של טירן, שהיה עם פציעת ראש, הועבר במסוק צה"לי לרמב"ם. את טירן, בגלל מצבו הקשה והחריג, לא יכולנו לפנות לשטח ישראל ונאלצנו להכניס אותו לטיפול בתוך ג'נין." הוא הוסיף כי "לצערי, הפגיעה הייתה פגיעה כלל מערכתית, עם פגיעות פנימיות קשות, ולכן לא יכולנו באותו רגע לפנות אותו לשטח ישראל. לכן נאלצנו – בהתייעצות עם הרופאים פה בארץ – להמשיך להחזיק אותו בבית החולים בכדי לייצב את מצבו". אביו של פרו, חוסאם, אמר אתמול ב-ynet radio כי "לג'יהאד האיסלאמי נודע שהוא מאושפז בבית החולים. חשבו שהוא חייל. ניתקו אותו מהמכשירים וחטפו אותו כשהוא חי, מול העיניים שלי".
לדברי האב, "נכנסה כנופיית אנשים, רעולי פנים עם נשקים. לא ראיתי דבר כזה בחיים. זה זוועה, דבר לא אנושי". הוא הוסיף כי "היו שם 20 רעולי פנים, אם היו מגלים שאנחנו גם ישראלים וההורים שלו היו חוטפים גם אותנו. לאט לאט ברחנו ואז ראיתי שהם חטפו את הבן שלי, כשהוא עדיין חי".
חוסאם סיפר איך "בדקה ה-90 הצלחנו לברוח מהם כשחטפו את הבן שלי מול העיניים שלי. הסתתרנו והתחילו לירות שם באוויר, עד שחילצו אותנו והחזירו אותו למדינה שלנו, למדינת ישראל. אני מבקש מכל העולם שיחזיר את הגופה של הבן שלי. אני רוצה שהבן שלי יחזור אליי, הוא לא עשה שום דבר רע".
גם השייח מוואפק טריף בירך הבוקר על החזרת הגופה: "אנחנו מודים לכל הגורמים שפעלו להביא להחזרת גופת הנער טירן למשפחה - גורמי צה"ל ומערכת הביטחון, הרשות הפלסטינית ומנגנוני הביטחון שלה וגורמים רבים נוספים שהתערבו והביא לפתרון הסוגיה לאחר יממה וחצי מורטות עצבים עבור המשפחה וכלל העדה. ברגעים אלו, ליבנו עם המשפחה שמתאבלת על האובדן הקשה, שצריכה ללוות את היקר לה למנוחת עולמים דווקא ביום הולדתו ה-18. יהי זכרו ברוך. בשם כל בני העדה הדרוזית, אנו מעריכים את ההזדהות הכללית שהייתה עם המשפחה בסוגיה האנושית".
5 צפייה בגלריה
הפגנה לשחרור גופתו של טירן פרו בכביש 6
הפגנה לשחרור גופתו של טירן פרו בכביש 6
כביש 6 נחסם במשך כשעתיים וחצי בעקבות המחאה על חטיפת הגופה
(צילום: מרדכי אהרן)

במחאה על חטיפת גופתו של פרו, יותר מ-200 מפגינים דרוזים חסמו אמש במשך שעתיים וחצי את כביש 6 לדרום במחלף אליקים. במקום תועדו פקקי ענק, מה שהוביל את השר לביטחון הפנים עמר בר-לב לפנות למנהיג הרוחני של העדה, שייח מואפק טריף, בבקשה שיסייע בהפעלת מאמצים לפינוי הכביש ללא התערבות משטרתית. המשטרה נמנעה מלהתעמת עם המפגינים בשל רגישות האירוע. במקביל, בסרטון שפרסמו חמושים דרוזים כשהם רעולי פנים, הם תועדו מציבים אולטימטום לחמושים בג'נין לפיו אם לא תשוחרר הגופה הלילה - ייכנסו למחנה הפליטים.
המחאה החלה מול בניין המועצה בדליית אל-כרמל, מקום מגוריו של טירן, אתמול בשעה 20:00 בערב. זו הייתה מחאה שנייה שהתקיימה אתמול , ומשם המשיכו המפגינים אל צומת אליקים כשהם קוראים "אם הגופה לא תחזור נהפוך את המדינה", "זה הצעד הראשון", ו"נהרוס פה הכל עד שגופתו של טירן תחזור". מי שהוביל את המחאה היו חבריו של טירן לבית הספר. לאורך כל היום היו רבים מהצעירים בני העדה שהציבו אולטימטום להחזרת הגופה עד שמונה בערב.