קשה להפריז בחשיבותו של הקשקאי החדש עבור ניסאן, שכן הוא הדגם הנמכר ביותר של המותג באירופה, עם יותר מ-3 מיליון יחידות מאז הוצג לראשונה, שיוכיחו זאת. אז נכון דגמים אחרים הקדימו אותו בעולם רכבי הפנאי, אבל הוא זה שנחשב לאחד המשפיעים הגדולים על נטישת המשפחתית הקומפקטית באירופה.
3 צפייה בגלריה
ניסאן קשקאי
ניסאן קשקאי
(צילום: ניר בן זקן)
כדאי להזכיר כי הקשקאי הראשון ויתר על יכולת שטח שאפיינה את קודמיו בקטגוריה, והתמקד – לצד מראה מושך ויתרונות שימושיים – ביכולת כביש. הדור השני שמר על הנוסחה, אבל כבר התקשה להבריק שכן בניגוד לקודמו, הוא נאלץ להתמודד עם סוללת מתחרים איכותיים. וכך יהיה גם עם הדור הנוכחי.
סיכום: קשקאי החדש מציג מראה משופר, סביבת נהג עדיפה ויכולת דינמית משובחת מבעבר. חבל רק שנוחות הנסיעה בעיר אינה טובה יותר ובמקרה זה, לפחות בחלק מהאשמה הוא אינו נושא שכן נהגנו בגרסה הבכירה והיקרה הנושאת כך מסתבר חישוקים גדולים שלא לצורך.
אבל למרות הבעיה הזו, שתתבטא להערכתנו פחות בגרסאות הפשוטות יותר, רכב הפנאי הפופולארי של ניסאן חוזר לצמרת הקטגוריה. ועוד לפני מבחן השוואתי אין לנו ספק שהוא אחד הטובים בה, וטוען לגיטימי לכתר "הטוב ביותר" בשוק המקומי.
איך נראה: מראה הקשקאי משדר אבולוציה ומיישר קו עם אלמנטים עדכניים במותג. הסבכה גדלה, יחידות התאורה הקדמיות עוצבו מחדש. ובסך הכל מראה רענן ומוצלח, מבלי להיגרר למוחצנות מיותרת. גם סביבת הנהג מוצלחת, מודרנית ואיכותית כמקובל כיום באזורי מחיר אלה, עם לוח מחוונים דיגיטלי ("12.3) מפורט, מסך מגע ("9) נוח לתפעול הודות לשמירה על מתגי שליטה פיזיים ויש גם תצוגת נתונים עלית בגרסה הנבחנת.
המושבים נוחים ותומכים, בזמן ששדה הראיה לפנים טוב משמעותית מבעבר הודות לקורות A צרות יותר ומיקום שונה של מראות הצד. מרשים במיוחד הוא מנגנון פתיחת דלתות אחוריות בזווית של כמעט 90 מעלות, המקל משמעותית על גישה לאחור. אך למרות איכות חומרים גבוהה ודיפוני עור במספר גוונים, איכות ההרכבה - בשני כלי רכב שבדקנו - התגלתה כנמוכה בדיפוני הדלתות.
3 צפייה בגלריה
ניסאן קשקאי
ניסאן קשקאי
(צילום: ניר בן זקן)
המידות גדלו במעט (עוד 3 ס"מ לאורך ולרוחב, עוד 2 ס"מ לבסיס הגלגלים) ומרחב המחיה ליושבים מאחור יוצא נשכר, אבל הם לא יהנו מפתחי מיזוג אוויר בגרסת הבסיס. תא המטען גדל בכ-50 ליטר (479 ליטר), אבל הוא עדיין קטן במעט ממתחריו. כן מרשימה היא יכולת הסידור המודולארי שלו, המאפשרת להפריד בין ציוד מחנאות לשקיות קניות מהשופינג האחרון.
רשימת האבזור ברכב המבחן עשירה וכוללת מצלמות היקפיות, מושב נהג מתכוון חשמלית, משטח טעינה אלחוטי, דלת תא מטען חשמלית וחישוקי "19. חלון שמש ענק מוצע כציוד תקני גם בגרסת הבסיס, אבל הוא נטול מנגנון פתיחה.
מערכות הבטיחות שודרגו וכוללות כעת בלימה אוטונומית (גם לתנועה חוצה), התרעת שטחים מתים עם מניעת כניסה לנתיב לא פנוי, בקרת שיוט אדפטיבית ומערכת תיקון סטייה מנתיב (באמצעות בלמים, לא היגוי כמקובל). ראויה לאזכור גם כרית אוויר מרכזית בין הנהג לנוסע, שתפקידה לצמצם נזקי פגיעה במקרה של תאונה.
איך נוסע: הקשקאי משווק כאן בינתיים רק עם מנוע בנזין מוגדש המוכר של הקונצרן (1.3 ליטר, 156 כ"ס) עם מערכת היברידית קלה (12V) ותיבת הילוכים רציפה במקום כפולת-מצמד. הביצועים שופרו, עם זינוק מהיר יותר מהמקום (9.2 שניות לעומת 10.1 שניות ל-100 קמ"ש) ותחושה נמרצת במהירות נמוכה יותר. אבל מחוץ לעיר, במהלך שיוט מזורז על כביש 6 או בעליות לרמת הגולן, הוא מתאמץ במפתיע לשמור על הקצב גם כשאינו עמוס.
המעבר לתיבה רציפה, למרות שיהיו מי שעקמו את האף, מתגלה כמוצלח עם אופי פעולה חלק ונעים, המדמה בצורה כמעט מושלמת תיבה אוטומטית רגילה. צריכת הדלק בממוצע המבחן הייתה טובה: 12.7 ק"מ לליטר. בידוד רעשי הרוח מוצלח אבל אוושת צמיגים על אספלט לא מושלם חודרת יותר מדי את הגנת הבידוד.
מתלי הקשקאי, המבוסס על פלטפורמה עדכנית וקשיחה מבעבר, מכויילים באופן נוקשה יחסית, תוך ניסיון להתאים עד כמה שניתן לטעם (וכביש) אירופי. בישראל זה פחות עובד. על אספלט עירוני מקומי הקשקאי מפגין חוסר נוחות בולטת, כאשר חלק מהאשמה נעוץ בבחירה לצייד את רכב המבחן בחישוקים גדולים ומיותרים.
הנוחות מחוץ לעיר טובה משמעותית וניכר שם גם שיפור בולט ביכולת הדינמית לעומת הדגם היוצא. זוויות הגלגול צנועות, החרטום משנה כיוון במהירות וקלות והיציבות הכיוונית גבוהה מאוד. גם ההגה חד, מדויק ומהיר מבעבר (2.5 סיבובים מקצה לקצה לעומת 3) ומערכת הבלימה - עם דיסקים מאווררים גם מאחור - טובה.
3 צפייה בגלריה
ניסאן קשקאי
ניסאן קשקאי
(צילום: ניר בן זקן)
  • מנוע: 4 צילינדרים, טורבו-בנזין, 1.3 ליטר
  • הספק: 156 כ"ס ב-5,500 סל"ד
  • מומנט: 27.5 קג"מ ב-1,800 סל"ד
  • תמסורת: רציפה, הנעה קדמית
  • אורך: 442.5 ס"מ
  • רוחב: 183.5 ס"מ
  • גובה: 162.5 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 266.5 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,505 ק"ג
  • נפח תא מטען: 479 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.2 שניות, 199 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 15.4 ק"מ לליטר, 146 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 180 אלף שקל (160 אלף שקל)