מבקר המדינה מתניהו אנגלמן סיפר היום (שני) בוועידת התחבורה של ynet ו"ידיעות אחרונות" על הביקורת שמשרדו עורך בימים אלה בנושאי התחבורה הציבורית. לדבריו, צוותי המשרד בודקים את התנהלות הקמת הרכבת הקלה בתל אביב ובגוש דן בכמה היבטים, בהם תכנון מול ביצוע בלוחות הזמנים, תקציב ותכולה, תכנון התחבורה הציבורית שתהיה מסונכרנת לזמני הרכבת הקלה.
"העניין החברתי חשוב לי מאוד, אנחנו נבדוק אם תוך כדי העבודות מטפלים בבעלי עסקים ואזרחים שנפגעים", הוא אמר.
2 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
"מופתע שמשרד התחבורה מתנגד לביקורת". אנגלמן
(צילום: אביגיל עוזי)
המבקר, שהדגיש כי מדובר בפרויקט עתיר השקעה, כלשונו, הצהיר שבכוונת משרדו "להסתכל גם בראי האזרח ולבדוק אם תוך כדי העבודות טיפלו בבעלי העסקים ובאזרחים שנפגעו". הוא הוסיף: "פרסמנו דו"ח ביקורת בעניין הנגשת תחבורה ציבורית לאנשים עם מוגבלות, ובדקנו גם את השימוש ברב-קו עם הצפנת פרטי האזרחים, בטיחות כלי רכב כבדים, ובטיחות בדרכים במגזר הערבי.
"יש עתירה לבג"ץ שעניינה למנוע מאיתנו להחיל ביקורת על חברות התחבורה הציבורית, יש התנגדות, להפתעתי גם של משרד התחבורה לביקורת שלנו. האינטרס הציבורי הוא שגופים שמקבלים כ-10 מיליארד שקלים מהמדינה ומהציבור בשנה, תוך עלייה משמעותית בתמיכה הממשלתית, ומשרתים מיליוני אזרחים - יהיו מבוקרים.
"מדובר בלקוחות שבויים", המשיך המבקר, "משתמשי התחבורה הציבורית אינם יכולים לבחור מפעיל כרצונם. נושא התחבורה הציבורית הוא מרכזי בעבודתנו, בהמשך לתפיסתי על ייעודה החברתי של ביקורת המדינה – להיות עין ואוזן, בפרט לאוכלוסיות שקולן לא תמיד נשמע. יש חשיבות רבה לברר את עשרות התלונות שאנו מקבלים בשנה על פעילות התחבורה הציבורית".
2 צפייה בגלריה
עומסים בנתיבי איילון בדרך לארוחת ליל הסדר
עומסים בנתיבי איילון בדרך לארוחת ליל הסדר
"חייבים לקדם תשתיות תחבורה ציבורית". פקקים בנתיבי איילון
(צילום: טל שחר)
"יש עתירה לבג"ץ שעניינה למנוע מאיתנו להחיל ביקורת על חברות התחבורה הציבורית. יש התנגדות, להפתעתי גם של משרד התחבורה לביקורת שלנו. האינטרס הציבורי הוא שגופים שמקבלים כ-10 מיליארד שקל מהמדינה ומהציבור בשנה, ומשרתים מיליוני אזרחים, יהיו מבוקרים"
אנגלמן התייחס לחורף הקרב, ולהצפות שבאות איתו בכבישי הארץ, והזכיר את הדו"ח שפרסם לגבי המסילה הרביעית באיילון: "השקיעו מיליארדים במסילה הרביעית, אבל תחילת עבודות התשתית מעלה הסיכון משמעותי להצפה ועד היום לא יושם פתרון ניקוז".
בעניין צמצום הנסיעות הפרטיות אמר המבקר: "היעד לצמצום הנסועה הפרטית שנכלל בהחלטת הממשלה משנת 2015 היה 20%. בפועל - היא עלתה מ-42 מיליארד ק"מ בשנת 2015 לכ-50 מיליארד ק"מ בשנת 2019. לצד הטלת מס הגודש, חייבים לקדם תשתיות תחבורה ציבורית לטובת אזרחי מדינת ישראל. אחרת - נמשיך לבלות שעות על שעות בפקקים".