צילומי ארכיון: חגי דקל, אבי חי, אלי מנדלבאום, דובר צה"ל, כאן תאגיד השידור, דני דגן, הילה ספאק, יהונתן צור, אמיר לוי | צילומי סטילס: גיל יוחנן, עידו ארז, אלכס קולומויסקי, אלעד גרשגורן, עמית שאבי, יריב כץ, עמוס בן גרשום- לע"מ, רויטרס, נועם רותם, צפריר אביוב, דורון גולן, תומריקו, חגי אהרון, נועם מושקוביץ.
עשור לעסקת שליט - ynet בפרויקט מיוחד: גם כיום, אחרי לא מעט שנים, לראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, אין אף מילה טובה לומר על העסקה שהביאה, לפני עשר שנים, לשחרורו של החייל גלעד שליט שנחטף על ידי חמאס ביוני 2006. "זו הייתה כניעה מוחלטת", אומר אולמרט בריאיון ל-ynet, שנערך במסגרת פרוייקט מיוחד לציון עשור לשחרורו של החייל השבוי.
אולמרט, כזכור, היה ראש ממשלה טרי ביום שבו נחטף שליט, וזמן קצר לאחר מכן אישר לפתוח במשא ומתן עם חמאס בניסיון להשיב את שליט הביתה, אלא שבמשך חודשים ארוכים, המשא ומתן לא הבשיל. אולמרט סירב לדרישות ארגון הטרור שפעל מתוך עזה. "ב-2011, כשמיליון איש צעדו ברחובות, נתניהו החליט לגמור עסקה, שבה אנחנו משחררים את הכבדים שברוצחים, שכללו את מה שלא הייתי מוכן לשקול אפילו", אומר ראש הממשלה לשעבר בכעס.
5 צפייה בגלריה
גלעד שליט בשבי חמאס, ב-2009
גלעד שליט בשבי חמאס, ב-2009
עשור לשחרורו. גלעד שליט בשבי חמאס, ב-2009
(צילוםף רויטרס)
5 צפייה בגלריה
אהוד אולמרט ובנימין נתניהו
אהוד אולמרט ובנימין נתניהו
"זו הייתה כניעה מוחלטת". אולמרט על העסקה שאישר נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לקראת ציון עשור לשחרורו של גלעד שליט, ערכנו ב-ynet ריאיונות עם כמה מהגורמים המרכזיים שהיו מעורבים בניהול המשא ומתן לשחרורו, והיו עמוק בסוד העניינים. אהוד אולמרט, אהוד ברק, איש המוסד לשעבר דוד מידן, יועצת התקשורת תמי שיינקמן ופרשננו לענייני פלסטינים, אליאור לוי, שיחזרו לפרטים, במשך שעות ארוכות, את השבועות הארוכים ומורטי העצבים שליוו את המשא ומתן, נזכרו בנקודות המחלוקת וברגעי המשבר. שיחזור הרגעים הדרמטיים מובא כאן, בניסיון לשחזר ולשמר, למען ההיסטוריה, את הפרק המטלטל הזה בתולדות ימיה של המדינה.
הריאיונות המעמיקים חשפו נקודות מרתקות לא מעטות. אולם, אם מניחים את הסוגייה ההומניטרית בצד, שאלת המחיר אותו שילמה מדינת ישראל, הייתה ונותרה השאלה המרתקת ביותר בסיפור שחרורו של גלעד שליט - בעיקר משום שישראל מתחבטת גם כיום בשאלת השבתם של שני חיילים ושני אזרחים. כל הניסיונות, כולל הקמת ועדה בראשות שופט עליון בדימוס שהמליצה לקבוע קווים אדומים ברורים למשא ומתן עם ארגוני טרור - לא הועילו.
5 צפייה בגלריה
אהוד ברק
אהוד ברק
"היה לי ברור שאנחנו במצב בעייתי מאוד". אהוד ברק - היה שר הביטחון בזמן העסקה
(צילום: אבי מועלם)
5 צפייה בגלריה
גלעד שליט מצדיע לבנימין נתניהו, דוד מידן מאחוריו
גלעד שליט מצדיע לבנימין נתניהו, דוד מידן מאחוריו
גלעד שליט מצדיע לנתניהו, דוד מידן מאחוריו
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
ממשלות ישראל התקשו לאמץ באופן רשמי את ההמלצות, ואף פחות מזה, הן מתקשות עד היום לפעול על פיהן. ראש הממשלה לשעבר ושר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, אומר ל-ynet כי "במדינה נוצר מסע גדול של אמפתיה אנושית, ותנועה ציבורית שקוראת לממשלה לדון בו. ומתחילים מגעים עקיפים עם חמאס בכל מיני דרכים. היה לי ברור שאנחנו במצב בעייתי מאוד. התקדימים של עסקת ג'בריל ועסקת טננבאום הם קשים וחמורים מאוד".
"אם ברור ששחרור השבויים האלה יגדיל את המוטיבציה לחטיפות נוספות - זו שגיאה. אני באופן כללי נגד לשחרר מחבלים באופן סיטונאי, אבל כדי לעמוד בזה, צריך לשנות את כל הכללים של המדינה. הכלל שצריך לפעול למען שבויים הוא ברור, אבל השאלה היא אם בכל מחיר".
דוד מידן, שניהל מטעם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו את המשא ומתן שהוביל לשחרורו של שליט, סבור כי הדיון בשאלת המחיר הוא לגיטימי - וחייב להתקיים. עם זאת, מידן מדגיש כי שחרורו של שליט היה מעשה נכון. בשיחה עם ynet הוא חוזר לשעות והדקות הדרמטיות במשא ומתן.
5 צפייה בגלריה
"המצרים עבדו מאוד קשה עליו - אדם קשוח". אחמד ג'עברי
"המצרים עבדו מאוד קשה עליו - אדם קשוח". אחמד ג'עברי
"המצרים עבדו מאוד קשה עליו - אדם קשוח". אחמד ג'עברי
(צילום: AFP)
"הצטרפתי למו"מ אחרי שגלעד כבר היה חמש שנים בשבי. המצרים והגרמנים לא הצליחו במשא ומתן, וראש הממשלה (נתניהו) פנה אליי וביקש ממני להצטרף. רבים פנו אליי כדי לעזור, אבל הייתה פנייה אחת שתפסה אותי, הפניה של גרשון בסקין מירושלים. הוא סיפר לי שהוא בקשר עם בכיר בחמאס, קשר רציף. הוא התחיל להעביר מסרים ממני לחמאס. ההצעה הראשונה שהעביר חמאס היתה לא טובה. ואז הם שלחו לי מסמך תיקון, וראיתי ניצוץ חיובי שבא מהצד שלהם. הלכתי לראש הממשלה, והחלה יותר אופטימיות".
במקביל, משפחת שליט, בעזרתה של תמי שיינקמן ושל ישראלים רבים שרצו לסייע - מנהלת מאבק ציבורי חסר תקדים לשחרורו של גלעד. "זה היה שיא המחאה החברתית ב-2011", נזכרת שיינקמן. "זה התחיל אומנם במחאה על הקוטג' והדיור, אבל המסרים של החמאס תאמו את המסרים שלנו, שמדובר בצדק חברתי, בערבות חברתית ובלקיחת אחריות. לכן התחברנו".
אליאור לוי, הפרשן לענייני פלסטינים של ynet, נזכר גם הוא. "חמאס מבין שהוא צריך נקודת יציאה. הם חששו שיקרה לו משהו בכלא. הם ידעו שחייל בריא מביא יותר אסירים משוחררים", סיפר.
"המצרים עבדו מאוד מאוד קשה על אחמד ג'עברי. זה אדם קשוח שראה רק את עזה בחייו. הוא ראה בעיקר קשיים וביוב. המצרים מוציאים אותו לקהיר, הם מוציאים אותו לשייט בנהרות, הם מכניסים אותו לבתי קולנוע, מביאים אותו למסעדות. ברגע שהם ריככו את ג'עברי, הם הסבירו לו שהדרישות של חמאס הם בקצה גבול היכולת של ישראל. ואז הוא אמר - 'בוא נתקדם, גם אם נצטרך לשלם עליו מחיר'".