"בשנים האחרונות אני סובל משפיכה מוקדמת, ואני חושד שיש גם חרדת ביצוע", סיפר לנו אלון (שמות המרואיינים שונו כדי לשמור על פרטיותם), רווק בן 37 ממרכז הארץ. "הזוגיות האחרונה שלי נמשכה שנתיים והסתיימה לפני ארבע שנים. בזוגיות הזאת סבלתי משפיכה מהירה וגם כל הזמן היו לי סרטים בראש שבת הזוג שלי לא נהנית איתי ושאוטוטו היא תיפרד ממני, ובסוף באמת נפרדנו. מאז אני כמעט ולא יוצא לדייטים וכמעט ולא מגיע למיניות.
"לפני מספר חודשים, כשהגעתי לסיטואציה של התמזמזות עם מישהי, יצא שגמרתי עוד לפני שהורדנו את הבגדים. זה היה מביך ברמות ורציתי שהאדמה תבלע אותי. בפעם אחרת שפכתי אחרי חצי דקה בלבד של חדירה. אחרי שדברים כאלה קורים, אני בדרך כלל נעלם לנשים שאני יוצא איתן מרוב בושה. חשוב לי להבהיר שאני כן רוצה זוגיות, אבל אני מרגיש שאין באמת טעם שאצא לדייט כשהבחורה עלולה לגלות שאני חסר אונים במיטה, תרתי משמע".
אבל מה קורה כשאתה מענג את עצמך? שאלנו אותו. "האמת היא שברוב המקרים בכלל אין בעיה. הזקפה חזקה. אני גם מתעורר עם זקפה מדי בוקר, וכשאני מאונן אני יכול להחזיק הרבה יותר אם אני רוצה", הוא הודה ביושר. "תשמע, אלון, לא נראה שזה קשור לגיל שלך", אמרנו לו. "אנחנו מכירים באופן אישי גברים בני 60 פלוס שאין להם את הבעיות הללו, ואפילו גברים טנטריים בני 70 שיש להם זקפה כמו של בני 25, ומחזיקים כמה זמן שבא להם במיטה".

2 צפייה בגלריה
חרדת ביצוע. אחד מתוך שלושה גברים יסבול ממנה
חרדת ביצוע. אחד מתוך שלושה גברים יסבול ממנה
חרדת ביצוע. אחד מתוך שלושה גברים יסבול ממנה
(צילום: Shutterstock)

לאחר אבחון קצת יותר מעמיק, הבנו שהבעיה של אלון יושבת על חוסר ידע בנוגע לאיך לחזק את הזקפה ולהאריך את משך מעשה האהבה, בשילוב עם קושי רגשי שמיתרגם לחרדת ביצוע.
אלון הוא לא היחיד, כמובן. מחקרים מראים שאחד מכל שלושה גברים סובל משפיכה מוקדמת, שמשמעותה היא חוסר יכולת להחזיק מעל חמש דקות מרגע החדירה ועד לשפיכה. הבעיה האמיתית היא שגברים רבים שסובלים מהתופעה מתכחשים אליה או מדחיקים אותה. הם שוכחים שמיניות היא הרבה דברים. היא תשוקה, חיבור, מבט בעיניים, נשימה מסונכרנת, משחק מקדים, הנאה מנשיקה, ממין אוראלי. מיניות לא נמדדת רק לפי משך החדירה.
למרות זאת, אין ספק שיש משמעות וחשיבות גדולה למשך החדירה, גם לאישה וגם לגבר. משך החדירה הוא ה"מאני טיים", זמן האפייה שלנו בתנור, וחבל להזניח את זה מאחר שגם נשים וגם גברים יתקשו להגיע לאורגזמות עמוקות ובטח שלא יצליחו לממש את מלוא הפוטנציאל האורגזמי שלהם בלי סקס מספיק ארוך. אז איך תאריך את משך זמן החדירה?

א. לחשוב כמו ווינר

הרעיון בעבודת מיינד-סט בתחום המיני הוא לצאת מהסיפור של "או שיש לך את זה או שאין לך את זה". המחשבה שמגבילה אותך פה היא שאו שנולדת מאהב מדהים וכשרוני שמחזיק המון זמן במיטה או שאין שום דרך ללמוד ולסגל את היכולות האלה. אז המציאות היא שבהחלט ניתן ללמוד את זה, ואפילו יש מפת דרכים ברורה להגעה ליעד. כאן הרעיון הוא לחקור וללמוד שכל גבר יכול להשיג את זה, וגם אתה. במקום גישה של "ננסה, מקסימום ניכשל", אנו מציעים לך לעבור לגישת "אני על זה ואין סיכוי שזה לא יצליח".

2 צפייה בגלריה
סקס
סקס
סקס. כל אחד יכול להאריך את משך זמן האהבה, זה פשוט דורש תרגול והתמדה
(צילום: shutterstock)

ב. נקודת האל-חזור

התרגיל הכי בסיסי הוא להתחיל להכיר ולהתיידד עם נקודת האל-חזור שלך. או יותר נכון, ללמוד לזהות את הרגעים שקודמים לה. מהי אותה Point of no return? זו הנקודה שאם הגעת אליה בסקס, לא תיוותר לך ברירה אלא להגיע לשפיכה. אבל אם לא הגעת אליה, לא תתרחש שפיכה, לא משנה מה תעשה.
אם אנחנו מסתכלים על גרף האורגזמה של הגבר כעל סקאלה, כאשר 100% מסמל את השפיכה ו-90% היא נקודת האל-חזור, אז אנחנו שואפים להימצא בין 0% ל-80% במקסימום. זה אומר שכאשר מגיעים ל-70-80% יש לעצור את העינוג העצמי או את המיניות, לנשום ולהירגע עד שאחוז הריגוש המיני יורד. ישנם גם תרגילי התמרה מתקדמים בטנטרה אשר גורמים לאחוז הריגוש המיני לרדת בצורה מתוחכמת יותר, ויכולים אף להוביל את הגבר למולטי-אורגזמה לכל דבר ועניין.
גברים הסובלים משפיכה מוקדמת שתרגלו רק את התרגיל הבסיסי הזה באוננות, והצליחו לזהות את נקודת האל-חזור שלהם, הגיעו ממצב של שפיכה תוך מספר שניות בודדות, לרבע שעה ואף יותר מהחדירה ועד לשפיכה.

ג. טפל בחרדת הביצוע שלך

במקרים רבים כאשר הבעיה היא לא פיזיולוגית, הקושי בתפקוד המיני יושב על שורשים רגשיים. בעיקר כאשר גבר חווה מספר כישלונות, הוא מגיע למיניות כשהוא כבר מאמין שאוטוטו יתרחש כישלון נוסף, דבר שמראש גורם לו להיכשל.
לחרדת הביצוע יש הסבר פיזיולוגי: קיימות שתי מערכת עצבים, מערכת העצבים הסימפתטית ומערכת העצבים הפרא-סימפתטית. ההבדל ביניהן הוא ההבדל שבין מצב של מנוחה, רגיעה והזנה לעומת מצב של "הילחם או ברח" המאופיין בדריכות, תגובתיות ועליית אדרנלין בגוף.
מערכת הרבייה הגברית שקשורה לחשק המיני, לליבידו, לזקפה ולשפיכה, קשורה בקשר ישיר למצב של הרגיעה (כלומר, למערכת הפרא-סימפתטית). המשמעות היא שלמרות הסטיגמה ש"גברים לא צריכים רגש בשביל סקס", גבר כן צריך להיות פיזית ורגשית במצב של רגיעה ומנוחה כדי להיות מחובר למיניות שלו בצורה בריאה. לכן, במצב של חרדת ביצוע, התפקוד המיני נפגע, וזה עלול להוביל למצב של שפיכה מהירה, שפיכה מעוכבת או בעיות באונות.
מה עושים? הנה דרך אפקטיבית שתעזור לך להתמודד עם חרדת הביצוע בפועל. אנחנו קוראים לה, "לדבר על הפיל שבחדר". אזהרה: הדרך הזו דורשת כנות רדיקלית וחמלה עצמית גבוהה. ובכן, לרוב, כשגבר שסובל מחרדת ביצוע מתחיל אקט מיני עם אישה, הוא ינסה להסתיר את הבעיה ולהתנהג כאילו הכול בסדר - פעולה שרק יוצרת נתק באינטימיות ופוגעת בשני בני הזוג. לכן, הפתרון הוא לשתף את בת הזוג במה שעובר עליך, לדבר בפתיחות על החששות, אפילו על הכישלונות הקודמים איתה או עם פרטנריות אחרות.
אנחנו לא מכירים אף אישה שלא הגיבה טוב לשיתוף אותנטי של גבר ממקום פגיע. להיפך, שיתוף כזה שמתבצע באותנטיות ופגיעות רק מחזק את האינטימיות, ממוסס את החרדה, ואז אפשר להתחיל את המיניות שלכם ממקום של יישור קו, כששני בני הזוג נמצאים באותו המקום מבחינה תודעתית ורגשית, ומגיעים למיניות ממקום של הכלה הדדית ורגישות לקשיים ולחששות.
בהצלחה!
רם אבנור ושני בר עוזרים לגברים להאריך את מעשה האהבה בשיטת ״45 דקות במיטה״. לדף הפייסבוק של שני