בגלל שיקולי תקציב, מופסקת חלוקה של אמצעים להצלת חיים: בזרוע היבשה של צה"ל החליטו לאחרונה להפסיק לחלק למתגייסים הקרביים החדשים את ערכת "שומר אחי", עקב קיצוץ תקציבי. כך נודע ל-ynet. מדובר בערכה שאותה קיבלו מדי שנה עשרות אלפי לוחמים בצה"ל ביום גיוסם.
הפסקת החלוקה החלה ואלפי חיילים קרביים כבר מסתובבים ללא האמצעים שעד לא מכבר ניתנו בערכה. נכללו בה חוסם עורקים מתקדם עם נקודת לחץ ואפשרות להניחו ישירות על בגד הפצוע, עם סקוצ'ים ותופסנים לנוחות ויעילות; תחבושת אישית אלסטית חדשנית; משקפי מגן למניעת פגיעת רסיסים בעיניים; ואטמי אוזניים.
3 צפייה בגלריה
ערכת חוסם העורקים והתחבושת האישית
ערכת חוסם העורקים והתחבושת האישית
ערכת "שומר אחי"
(מתוך פייסבוק)
במאות מקרים אותם אמצעים סייעו להצלת חיים בשטח, בעיקר בעקבות אובדן דם, גורם תמותה מרכזי בפציעות של לוחמים. לפי נתונים, מלבד מאות מקרים של טיפולים בערכה בשטח בפציעות של חיילים שאינן מסכנות חיים (מצב קל ובינוני) ובעוד עשרות מקרים שבהם השתמשו בה על מנת לסייע לאזרחים ישראלים או לפלסטינים - היא סייעה גם להציל חיים, פשוטו כמשמעו. ב-2020 הצילו באמצעותה תשעה חיילים ממוות, בשנה שעברה 13 חיילים ניצלו בעזרה והשנה עד כה - 15 חיילים.
בצבא החלו לחלק את הערכה באמצע העשור הקודם לכל חייל קרבי, לצד הכשרה בסיסית בהגשת עזרה ראשונה, הכשרה שהוכחה כיעילה פעמים רבות. בחיל הרפואה התנגדו לקיצוץ ולהפסקת החלוקה.
גורמים בצה"ל אמרו ל-ynet: "חוסכים במקום שבו צריך להשקיע הכי הרבה – הצלת החיים של החיילים. 'שומר אחי' מנע פציעות קשות ואף מקרי מוות במקרים רבים ומוכחים, שמר על עיני החיילים בפיצוצי מטענים, והיה יעיל גם בתקריות בטיחות רבות שהסתיימו בפציעה חמורה פחות. מדובר באמצעים אישיים וקריטיים להצלת חיים בבט"ש ובחירום". בצה"ל סרבו להתייחס לטענות, אך אישרו כי חלוקת האמצעים הופסקה משיקולי תקציב.
3 צפייה בגלריה
איך מניחים נכון חוסם עוקים - סרטון הדרכה של מדור טיל בצה''ל
איך מניחים נכון חוסם עוקים - סרטון הדרכה של מדור טיל בצה''ל
חוסם עורקים. קריטי בשדה הקרב
(מתוך יוטיוב)
בתוך כך, במרפאות רבות בצה"ל נרשם מחסור חריף בתרופות ובאמצעים רפואיים שונים. הדבר מושפע ממחסור כללי במשק של תרופות, בהן גנריות. בצה"ל מספקים מענה חלופי בדמות שליחת החיילים לבתי מרקחת אזרחיים, אך הדבר יוצר טרטור ועיכובים, בעיקר ביחידות ובבסיסים נידחים ורחוקים, או במוצבים שבהם נדרשים לוחמים להישאר בכוננות קבועה.
לעתים חסר גם ציוד רפואי כמכשירי החייאה עקב דפיברילטורים תקולים, ומחסור בנייר במכשירי א.ק.ג, שאמורים להיות זמינים כמעט בכל מרפאה צבאית. "נזכרו לפעול רק בחודש ספטמבר אחרי חודשים ארוכים של חוסרים חמורים, וצעקות מהשטח", אמרו גורמים בצבא.
3 צפייה בגלריה
משבר המחסור בתרופות
משבר המחסור בתרופות
מחסור בתרופות, גם במרפאות צה"ל
(צילום: shutterstock)
לפי מסמכים שהגיעו לידי ynet, עשרות תרופות ואמצעים רפואיים מקוטלגים החודש בצה"ל תחת "מלאי מצומצם בכל המרחבים", או "לא קיים מלאי, ובתהליכי רכש". בין החוסרים גם תכשירים בסיסיים כמו פולידין לחיטוי פצעים וחתכים, כדורים נגד עצירות, דבק לפצעים, משחות לטיפול בטחורים, אבקות נגד שפשפות, מחטים, מדי לחץ דם, טיפות אזניים, תמיסות שונות, כדורי אנטיביוטיקה ועוד.
מדובר צה"ל נמסר: "בעקבות המחסור הלאומי בתרופות נערך חיל הרפואה לספק מענה רציף לחיילי צה"ל בכמה דרכים, ביניהן מתן מענה תרופתי חליפי המתאים להתוויות הקליניות הרלוונטיות. חיל הרפואה פועל לייבוא תרופות מסוימות שאינן רשומות, זאת בהתאם לנהלים של משרד הבריאות. במידה ומתאפשר, מופנים המטופלים לבתי מרקחת אזרחיים, שלהם הסכם עם צה"ל. השירות הרפואי לא נפגע ומתקיים מעקב תדיר אחר מלאי התרופות לצורך שמירה על המענה הרפואי למשרתים".