מאפה חצילים

ארז קומרובסקי
המצרכים:
לבצק - 1/2 ק"ג קמח רב תכליתי 300 גר' חמאה מלוחה קרה, חתוכה לקוביות 1 ביצה 6-5 כפות מי קרח 1/4 כפית מלח
למלית - 5-4 חצילים איטלקיים או לבנים או בלאדי או סגולים (או כל מה שאתם משיגים ומרגיש לכם קל ובלי גרעינים) 6 שיני שום, קצוצות דק 200 גר' גבינת ריקוטה טרייה 200 גר' גבינה בולגרית 100 גר' גבינת פקורינו 10 עלי בזיליקום 1 פלפל חריף, קצוץ דק 2 חלמונים 1 חלמון מדולל במעט חלב, להברשה מלח - לפי הטעם
6 צפייה בגלריה
(צילום: אביהו שפירא)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את החצילים - קולפים את החצילים, חותכים לקוביות בגודל ס"מ בערך, מפזרים מעט מלח גס ושמים במסננת לחצי שעה כדי להיפטר מהנוזלים. מטפטפים שמן זית על החצילים, וצורבים במחבת לוהטת במשך מספר דקות תוך כדי ניעור המחבת עד שהחצילים זהובים קלות.
  2. מכינים את הבצק - לשים את הקמח והבצק עד לקבלת פירורים קטנים. מוסיפים את המים, הביצה והמלח. ממשיכים בלישה קצרצרה עד לקבלת בצק אחיד, ומעבירים למקום קריר למנוחה כשעה (אפשר להכניס גם למקרר למשך הלילה). כשהבצק התקרר, מרדדים אותו לקוטר של 36 ס"מ.
  3. ממלאים את הבצק ואופים - בקערה מערבבים את מרכיבי המילוי לתערובת אחידה, ומסדרים במרכז הבצק עד לקוטר של 28 ס"מ.
  4. מקפלים פנימה את דפנות הבצק כך שתיווצר הצורה הקלאסית של הגלאט, מורחים את הקצוות בחלמון מדולל בחלב ואופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות בין 30-28 דקות.

סביח חצילים משודרג

רפי כהן
המצרכים: 4-6 ביצים טריות 3 חצילי בלאדי שמן לטיגון עמוק (תירס או קנולה) 3-4 פלפלים ירוקים חריפים (לא חובה) 2 בצלים בינוניים, קצוצים דק 1/2 כוס פטרוזיליה, קצוצה 1 עגבנייה, מרוסקת בפומפייה 2 שיני שום, כתושות מלח ופלפל שחור טחון שמן זית קמח
לטחינה - 1 ו-1/2 כוסות טחינה גולמית 1 כוס מים קרים 1 שן שום, קצוצה 1 כף פלפל ירוק חריף, קצוץ (לא חובה) 1/4 כוס מיץ לימון מלח
6 צפייה בגלריה
(צילום: טל שחר)
אופן ההכנה:
  1. מבשלים את הביצים במי מלח 8 דקות בדיוק. בינתיים מכינים קערה עם מי קרח. כעבור 8 דקות מוציאים את הביצים מהסיר ומיד מעבירים אותן למי הקרח להפסקת הבישול. ממתינים כמה דקות וקולפים אותן.
  2. שוטפים את החצילים, מייבשים היטב וחותכים לקוביות גדולות מאוד (עם הקליפה). מקמחים את קוביות החציל ומנערים היטב מעודפי הקמח. אם משתמשים בהם, מנקבים בפלפלים החריפים כמה חורים בעזרת מזלג.
  3. מחממים שמן לטיגון עמוק ומטגנים בו את קוביות החצילים עד שהן משחימות מכל הצדדים. מעבירים למגש שרופד בנייר סופג. באותו השמן מטגנים את הפלפלים החריפים עד שקליפתם מתנפחת מעט. מעבירים לצלחת עם הנייר סופג.
  4. מניחים בקערה את כל מרכיבי הטחינה וטורפים היטב בעזרת מטרפה. טועמים ומתקנים תיבול אם יש צורך. מערבבים בקערה אחרת את העגבניות המרוסקות עם השום וממליחים קלות.
  5. הגשה: מניחים את קוביות החציל החמות על צלחת רחבה ובוזקים עליהן מעט מלח ופלפל. חוצים בעזרת כפות הידיים כל ביצה לשתיים ומניחים על החצילים. מזלפים מעל טחינה ומפזרים בצל קצוץ ופטרוזיליה. יוצקים מעל את העגבניות המרוסקות, מטפטפים שמן זית ומגישים מיד, עם פיתות חמות וסלט קצוץ דק.

לזניית חצילים וגבינת עיזים

אמיר פורת ורוסלה יונה
המצרכים (לתבנית בקוטר 20x30):
ללזניה - 2 חצילים קלופים מעט שמן זית 9 דפי לזניה רוטב עגבניות 1 גליל (200 גר') גבינת עיזים 200 גר' גבינת קשקבל מגורדת
לרוטב עגבניות - 1 ק"ג עגבניות, מרוסקות 1 בצל גדול 5 שיני שום, כתושות 6 כפות שמן זית 1 כפית סוכר 1/2 כפית מלח 1/2 כפית פלפל שחור 1/2 כפית אורגנו יבש
אופן ההכנה:
  1. מכינים את החצילים - פורסים את החצילים לאורכם בעובי של 1 ס"מ, ומברישים כל פרוסה במעט שמן זית. מניחים את החצילים בתבנית מרופדת בנייר אפייה, ואופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות במשך 10 דקות עד להזהבה קלה.
  2. מכינים את רוטב העגבניות - בסיר על להבה בינונית יוצקים את שמן הזית. אחרי שהשמן מתחמם מוסיפים את הבצל ומטגנים עד להזהבה קלה. מוסיפים את השום הכתוש ומטגנים כ-1/2 דקה. מוסיפים את העגבניות המרוסקות, הסוכר, המלח, הפלפל השחור והאורגנו ומערבבים היטב.
  3. מנמיכים את האש ללהבה נמוכה, מכסים את הסיר ומבשלים במשך כ-10 דקות. מכבים את האש, ומקררים את הרוטב לטמפרטורת החדר.
  4. מרכיבים את הלזניה - בשכבה הראשונה מסדרים בתבנית 4 כפות מרוטב העגבניות, ומפזרים על כל התחתית בצורה אחידה. מניחים 3 דפי לזניה על הרוטב, ועל דפי הלזניה יוצקים כ-1/3 מכמות הרוטב ומשטחים. על הרוטב מניחים פרוסות חצילים לכיסוי שטח התבנית. מפזרים 1/3 מכמות גבינת העזים, ו-1/3 מכמות גבינת הקשקבל.
  5. חוזרים על כל התהליך פעמיים נוספות (שלוש שכבות בסך הכל, שאותן מסיימים בגבינה מגוררת).
  6. אופים את הלזניה בתנור שחומם מראש ל-170 במשך 30-35 דקות.

חצילים בתנור בטעם מטוגן

רויטל פדרבוש
המצרכים: 2 חצילים בינוניים 1/2 1 ליטרים מים (6 כוסות) 1/2 1 כפות שטוחות מלח גס 8 כפות שמן זית 1/2 1 כפות שטוחות קורנפלור
6 צפייה בגלריה
חצילים בצנור
חצילים בצנור
(צילום: רויטל פדרבוש)
אופן ההכנה:
  1. מקלפים את החצילים בצורת זברה (משאירים חלק מהקליפה).
  2. בקערה גדולה ממיסים 1 וחצי כפות מלח גס על כל ליטר וחצי (6 כוסות) מים. החצילים צריכים להיות שקועים לגמרי בתוך הנוזל, ומכיוון שהם נוטים לצוף מומלץ להניח מעליהם חפץ כבד כמו צלחת. משאירים שעתיים.
  3. מחממים תנור ל-220 מעלות טורבו, מצפים את תבנית האפייה של התנור עם נייר אפייה ומשמנים בנדיבות עם שמן.
  4. מערבבים את השמן עם הקורנפלור ומצפים את פרוסות החצילים בנדיבות בעזרת מברשת. אין צורך במלח, כי המים עם המלח נספגים בחצילים. מסדרים בתבנית ואופים עד להשחמה. אופים כ-30 דקות או יותר, לפי הטעם. יש שאוהבים את החצילים שחומים מאוד ויש שפחות.
  5. אם נשארו פרוסות שלא משחימות - כדאי להבריש אותן עם עוד תערובת שמן וקורנפלור.
  6. מסדרים את פרוסות החצילים בכלי אחסון ומפזרים מעל פטרוזיליה קצוצה.

תבשיל חצילים ועדשים

מיכל וקסמן
המצרכים:
לנזיד העדשים - 1/2 ק"ג עדשים שחורות 1 בצל גדול, קצוץ קטן 3 כפות שמן זית 1 כף דיבס, דבש ענבים (אם אין, אפשר להשתמש בכפית שטוחה של סילאן במקום או פשוט לוותר עליו) 1 כף רכז רימונים 3-2 כפות ערק 9 כוסות מים מלח ים (להמליח רק כשהעדשים כבר רכות)
לחצילים - 2 חצילים טריים מאוד, פרוסים לרוחבם לפרוסות בעובי 2 ס"מ שמן זית - למריחת החצילים או לטיגון מלח ים
לפסטו רוקט - 1 צרור רוקט טרי ובשרני, ללא חלקם התחתון של הגבעולים העבים 1 שום ירוק צעיר, החלק הירוק והלבן (אם אין, השתמשו בשן שום רגילה) 1 פלפל ירוק חריף, נקי מגרעינים (או יותר, תלוי בחריפות) מלח ים שמן זית בנדיבות
אופן ההכנה:
  1. מכינים את נזיד העדשים - בסיר גדול מטגנים בצל בשמן זית עד להזהבה. מוסיפים דיבס, רכז רימונים וערק ומערבבים עם הבצל. מוסיפים עדשים ומערבבים. מוסיפים מים, מכסים ומביאים לרתיחה. מבשלים מכוסה ברתיחה מתונה עד שהעדשים רכות, בערך 40-30 דקות, ואפשר גם יותר. עדשים שחורות אינן מתפרקות בבישול. ממליחים ומערבבים.
  2. מכינים את החצילים המטוגנים - בסיר לא גדול מחממים שמן זית לטיגון חצי עמוק (אין צורך בסיר מלא שמן, 3-2 ס"מ גובה יספיקו). ממליחים מעט את פרוסות החצילים. כשהשמן חם מאוד, מכניסים לתוכו את פרוסות החצילים בשכבה אחת. מניחים לחצילים להיטגן עד להשחמה. הופכים אותם, ומשחימים גם את צידם השני. מוציאים את החצילים המטוגנים, ומניחים בצלחת מרופדת בהרבה נייר סופג. ממשיכים לטגן את פרוסות החצילים שנותרו. בניגוד למקרים רבים אחרים, החצילים צריכים להיות רכים מאוד ולאו דווקא פריכים. אפשר להסיר את קליפות החציל, שיתקלפו בקלות רבה אחרי הטיגון ואפשר להשאירן, לשיקולכם. אני בחרתי להסיר את הקליפות על מנת שנתחי החציל המטוגן ישתלבו באופן הרמוני יותר בתבשיל העדשים, גם בצבעם וגם במרקמם.
  3. מכינים חצילים צלויים בתנור - מחממים תנור ל-200 מעלות. מרפדים תבנית גדולה בנייר אפייה. מורחים את פרוסות החציל בשמן זית משני צידיהן, וממליחים. צולים את החצילים במרכז התנור עד שהם מזהיבים אבל לא נשרפים, כ-20 דקות. אפשר להסיר את קליפות החציל ואפשר להשאירן, לשיקולכם. אני בחרתי להסיר את הקליפות על מנת שנתחי החציל המטוגן ישתלבו באופן הרמוני יותר בתבשיל העדשים, גם בצבעם וגם במרקמם.
  4. מכינים פסטו רוקט - במעבד מזון שמים את כל מרכיבי הפסטו למעט השמן. טוחנים עד לקבלת תערובת אחידה וחלקה. מעבירים לקערית ומשקים בהרבה שמן זית. מערבבים היטב ומתקנים תיבול אם צריך.
  5. מרכיבים את המנה להגשה - מביאים את תבשיל העדשים לרתיחה. קורעים את החצילים בעזרת הידיים לנתחים גדולים יחסית (נתחים קטנים יימסו וייעלמו בתוך התבשיל).
  6. מוסיפים את נתחי החצילים לתבשיל העדשים, ומערבבים אותם לתוכו בעדינות. מכסים ומבשלים בין 15-10 דקות נוספות או עד שהחצילים הופכים לחלק אינטגרלי מהתבשיל, שהסמיך בינתיים וטעמיו התעצמו. יוצקים מתבשיל העדשים והחצילים לקערית עמוקה. מניחים במרכזה כף או שתיים של פסטו רוקט. מזלפים מעט שמן זית ואוכלים עם או בלי לחם טרי.

פשטידת חצילים ומנגולד

מירי צדוק
המצרכים: 2 חצילים קטנים מעט שמן לחציל 2 בצלים 2 חבילות עלי מנגולד, רצוי אורגני 2 ביצים 1/2 כוס פירורי לחם 2 כפות שמן לטיגון המנגולד 1 כפית פפריקה 1/2 כפית כמון 1/4 כפית כורכום 1/4 כפית פלפל שחור 1 כפית מלח
6 צפייה בגלריה
פשטידת חצילים
פשטידת חצילים
(צילום: מירי צדוק)
אופן ההכנה:
  1. חוצים את החציל לשניים ויוצרים ריבועים על גבי החלק החתוך. מורחים באמצעות מברשת מעט שמן ומכניסים לתנור שחומם ל-180 מעלות למשך כ-30 דקות עד שהחציל מוכן.
  2. מוציאים את החציל ומרוקנים את התוכן שלו לקערה.
  3. קוצצים את הבצלים ומטגנים עם שתי כפות שמן עד לשקיפות, מוסיפים את עלי המנגולד ומקפיצים כ-3 דקות, עד שהנפח יורד.
  4. מעבירים את המנגולד לקערה, מוסיפים את התבלינים, את הביצים ואת פרורי הלחם. מערבבים טוב ומעבירים לתבנית קטנה משומנת במעט שמן זית.
  5. מכניסים לתנור למשך 30 דקות.

חציל עם יוגורט ורשאד

רפי כהן
המצרכים: 2 חצילים מזן בלאדי 1 כוס יוגורט צאן 2 שיני שום, קצוצות 1/2 כפית פלפל לבן גרוס 2 כפות שמן זית 2 חופנים עלי רשאד, שטופים, מיובשים וקצוצים גס 1 כפית מלח
6 צפייה בגלריה
(צילום: דן פרץ)
אופן ההכנה:
  1. שורפים את החצילים וקולפים אותם. מעבירים את בשר החצילים לקרש חיתוך, קוצצים גס ומעבירים לקערה.
  2. מוסיפים לקערה את שאר המרכיבים ומערבבים.

מאפה חציל עם פרמזן

המצרכים (ל-4 מנות): 1 חציל, פרוסות ל-8 פרוסות בעובי 1 ס"מ 3 כפות שמן זית מלח - לפי הטעם פלפל שחור, טחון גס 200 גר' גבינת ריקוטה 50 גר' גבינת פרמזן, מגוררת 1 ביצה 2 עלי בזיליקום, קצוצים דק קורט אגוז מוסקט מגורר 1 ליטר רוטב עגבניות בסיסי
אופן ההכנה:
  1. מושחים את פרוסות החציל בשמן זית משני הצדדים, ומתבלים במעט מלח ופלפל. מרפדים תבנית שטוחה בנייר אפייה, ומסדרים בה את הפרוסות בשכבה אחת. אופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות במשך 20 דקות. מוציאים, ומצננים לטמפרטורת החדר (לא מכבים את התנור).
  2. מערבבים בקערה את גבינת הריקוטה, 30 גר' מגבינת הפרמזן, הביצה, הבזיליקום ואגוז המוסקט. מוסיפים מלח ופלפל לפי הטעם.
  3. מסדרים בתבנית אפייה עמוקה 4 פרוסות חציל. על כל פרוסה מניחים 1/4 מתערובת הגבינות. מכסים עם פרוסת חציל נוספת, כך שנוצרים ארבעה כריכים. מפזרים מעל את שארית גבינת הפרמזן, ויוצקים מעל את רוטב העגבניות.
  4. מכסים בנייר אלומיניום, מנמיכים מעט את חום התנור ואופים בטמפרטורה של 170 מעלות במשך 20 דקות.
  5. מוציאים ומניחים למאפה לנוח במשך 20 דקות. מגישים עם רוטב העגבניות שבתוכו נאפה.

חציל במיסו

דניאלה נויפלד
המצרכים: 3 חצילים 2 כפות משחת מיסו 3 כפות סילאן 1 כף סויה 1 כף חומץ בלסמי 1 כף שמן זית 1/2 כפית פלפל שחור
לסלסת העגבניות - 16 עגבניות שרי, אפשר מכל מיני סוגים וצבעים 1/4 כוס שקדים מולבנים פרוסים 1/2 בצל סגול, קצוץ דק 1/2 כוס בזיליקום, קצוץ 1 כף שמן זית 1 כפית סילאן 1 כפית חומץ בלסמי קורט מלח 1/2 כפית פלפל שחור
6 צפייה בגלריה
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור לטמפרטורה של 220 מעלות.
  2. מכינים תבנית מרופדת בנייר אפייה או משטח סיליקון שתתאים להכיל את כל החצילים.
  3. פורסים כל חציל לאורך. אחר כך, בעזרת סכין, חורצים את פני החציל בצורת רשת (לאורך ולרוחב). החריצים צריכים להיות עמוקים, אך לא לפגוע בקליפת החציל.
  4. בקערית קטנה מערבבים ביחד משחת מיסו, סילאן, סויה, חומץ סלמי, שמן זית ופלפל שחור עד לקבלת תערובת סמיכה ואחידה. מברישים את בשר החציל ברוטב בנדיבות ומניחים את החציל בתבנית עם הפנים למעלה. אופים את החצילים במשך 20 דקות, עד שהחצילים רכים ושחומים.
  5. מכינים את סלסת העגבניות – פורסים את עגבניות השרי לקוביות קטנות. מניחים בקערה את קוביות העגבניות, פרוסות שקדים, בצל סגול קצוץ, בזיליקום קצוץ, שמן זית, סילאן, חומץ בלסמי, קורט מלח ופלפל שחור, ומערבבים היטב.
  6. מגישים את החציל הצלוי במיסו ומעליו 2 כפות מסלסת העגבניות. אפשר לזלף מעל מעט סילאן אם רוצים.

חצילים בתחמיץ עם צ'ילי ושום

מיכל וקסמן
המצרכים: 3 חצילים בינוניים, טריים, מוצקים ומבריקים 1/2 כוס שמן זית למריחת החצילים + 4 כפות נוספות לתחמיץ 3 כפות חומץ שרי או חומץ יין עדין 1 שן שום, מגוררת 1 צ'ילי אדום, קצוץ קטן ככל האפשר מלח ים
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור לטמפרטורה של 200 מעלות במצב טורבו.
  2. פורסים את החצילים לפרוסות דקות בעובי 1/2 ס"מ.
  3. מרפדים תבנית גדולה בנייר אפיה, מסדרים את פרוסות החצילים בתבנית ומברישים אותן בשמן זית משני צידיהן. ממליחים קלות.
  4. צולים את החצילים במרכז התנור 35-30 דקות או עד שהם שחומים ומגרים מאוד.
  5. בקערית מערבבים חומץ, 4 כפות שמן זית, שום, צ'ילי ומלח (בעדינות, החצילים כבר מומלחים).
  6. מסדרים את פרוסות החציל הצלויות בצלחת הגשה או קופסת אחסון, יוצקים עליהם את התחמיץ ומניחים להם לעמוד בתוכו חצי שעה או יותר. מה שלא מתחסל אפשר לשמור במקרר.