באווירת האולימפיאדה וכל מה שהיא מביאה איתה, כדאי לדבר על יתרונות הספורט: על הדרכים לשלב אותו בשגרה ויתרה מכך, במערכת היחסים שלנו עם הילדים.
העיסוק במשחקי ספורט עם ילדינו מאפשר לנו לסייע להם בכמה אתגרים: התמדה, ריכוז, תסכול, יכולת לשאת הפסד וניצחון ועוד. מדובר במיומנויות משמעותיות ביותר, שיעזרו להם גם במצבים יומיומיים שהם חווים - בגן, עם חברים וקרובים, ובכלל.
4 צפייה בגלריה
ספורט, הורים וילדים
ספורט, הורים וילדים
ספורט, הורים וילדים
(צילום: shutterstock)
חשוב להדגיש - אין צורך לצאת מגדרכם כדי להיות יצירתיים עם אותם המשחקים, גם הישנים והטובים יעשו את העבודה נאמנה. המשחק "תופסת צבעים" ייתן לכם הצצה לאופן שבו הילד או הילדה שלכם מתמודדים עם הפסדים ותסכולים, המשחק "המלך אמר" יאפשר לכם לסייע להם לשמור על ריכוז ולמתן תגובות אימפולסיביות, וגם מסלול "נינג'ה" בגינה הסמוכה יעזור לכם להעצים את הדימוי העצמי שלהם ולעבוד על מיומנויות של התמדה והתמודדות עם אתגרים.
קראו עוד:
אז דמיינו, או היזכרו, בסיטואציה הבאה: אתם יושבים על ספסל בגינה השכונתית, בחום של סוף יולי, עייפים כמו כולם ממזג האוויר ולא ממש מלאי כוחות להשתולל עם הפעוט. כשהוא שואל אתכם אם תרצו לשחק "מחבואים", אתם עונים בכנות: "חם, אנחנו עייפים". מול פניו המאוכזבות והמקסימות, אתם מחליטים שאתם פשוט לא יכולים לסרב, ומציעים: "קדימה, נלך הביתה למזגן ונשחק מחבואים". הוא מתרצה מיד, ודקות בודדות לאחר מכן אתם כבר אחרי מקלחת מרעננת - מחפשים אחר בעל עיני הקסם בין חדרי הבית, רצים, משתוללים וצוחקים.
4 צפייה בגלריה
הורים ילדים רוקדים בסלון
הורים ילדים רוקדים בסלון
"להשתולל בבית - ספורט לכל דבר"
(צילום: shutterstock)
"בין אם זה אימון אירובי או בשחק פשוט כמו 'תופסת' או 'מחבואים', מדובר בזמן איכות משמעותי עם הילדים: אנחנו קשובים, נהנים ביחד, ו'מתדלקים' אותם ואותנו בחוויות חיוביות"
אז מה קרה שם באותה חצי שעה של ריצה והשתוללות משותפת בבית? התשובה היא פעילות גופנית לכל דבר ועניין - פעילות חשובה כל כך לילדים ולנו. היתרונות הבריאותיים מוכרים: שיפור הכושר הפיזי, מסת העצם, כמות השריר והשומן בגוף, הפחתת הסיכון להשמנה עתידית ולמחלות לב וכלי דם, ועוד. בקרב ילדים צעירים, פעילות גופנית תורמת להפחתת הסיכון לעלייה במשקל ולהשמנה, לבריאות עצם טובה יותר - ואפילו לתפקוד הקוגניטיבי והמוחי.
בגילים מוקדמים, יש לציין, בקרב פעוטות בני שנה עד חמש, ההמלצה היא להיות פעילים לפחות 180 דקות ביום בעצימות משתנה. לתינוקות מתחת גיל שנה, מומלצת פעילות בתדירות של כמה פעמים ביום, בעיקר באמצעות משחק אינטראקטיבי מסוים על מזרן הפעילות.
מעבר לכך, פעילות גופנית בגיל הרך היא דרך נפלאה לקדם ולחזק את הקשר עם ילדינו. בין אם מדובר באימון אירובי משותף או במשחקי ספורט פשוטים כמו "תופסת" או "מחבואים", זה זמן איכות משמעותי עם הילדים: אנחנו מפנים את הקשב שלנו אליהם, נהנים מעשייה משותפת, ו"מתדלקים" אותם ואותנו בחוויות חיוביות. נכון, לפעמים אנחנו עייפים ולא פשוט בכלל להתרוצץ אחרי יום עבודה, אבל אם תקדישו לכך זמן קצוב ביום לאורך השבוע שלכם, אתם והם תרוויחו מחיזוק הקשר.
4 צפייה בגלריה
"אחרי יום עמוס בגן, משחק ספורטיבי הוא מה שהם צריכים"
"אחרי יום עמוס בגן, משחק ספורטיבי הוא מה שהם צריכים"
"אחרי יום עמוס בגן, משחק ספורטיבי הוא מה שהם צריכים"
(צילום: shutterstock)
עוד יתרון למשחקי הספורט הוא היכולת "להוציא את הילדים מהמסכים". באופן טבעי, אנחנו כהורים חווים עומס רב ולא אחת אנחנו כמהים לזמן שקט ורגוע. המסך הוא פתרון נוח לכך - אך כדאי שלא להרבות את השימוש בו.
בנוסף, לפעמים קשה לנו יותר לגייס את ילדינו למשחק הדורש ריכוז על השטיח, אחרי יום עמוס באירועים ולמידה בגן, דווקא משחק ספורטיבי הוא בדיוק מה שהם צריכים כדי לפרוק אנרגיה ולחוות הנאה, שוב - מחוץ למסגרת המסך.

איך להפוך משחקים לפעילות גופנית מהנה?

בוחרים מה שאוהבים. כדי שהזמן עם ילדיכם יהיה איכותי וחיובי, בחרו פעילויות שאתם נהנים מהן. אם אתם פחות מתחברים למשחקי הילדות המפורסמים, תמיד תוכלו לעשות אימון טבטה משותף ביוטיוב למשל, או תחרויות ספורטיביות למיניהן. כך או אחרת, חשוב לבחור בפעילות שאתם מפיקים הנאה ממנה, רק אלה יוכלו לסחוף אחריכם את הילדים לזמן משותף של צחוק, הנאה וחיזוק הקשר.
נסו לבחור שתי פעילויות שמתחשק לכם לעשות, ומתוכן להציע לילדים אפשרות בחירה, כך שהם גם ירגישו שותפים בתהליך קבלת ההחלטה.
מתייחסים למשחק כאימון. בהורות המודרנית, שבה הכול מחושב, פונקציונלי ו"בלו"ז"" קל יותר להתחייב לפעילות ספורטיבית עם הילדים כאשר היא מספקת יתרונות ברורים גם לנו. תתפלאו עד כמה מסיבת ריקודים סוערת בסלון יכולה להעלות את הדופק, וכיצד ניתן - עם קצת יצירתיות -"להשתמש" בילד שלכם כמשקולת בתרגילי כוח. כשאנחנו מתייחסים לזמן הזה בתור אימון, קל לנו יותר להתחייב ולהתמיד לאורך זמן.
4 צפייה בגלריה
ספורט, הורים וילדים
ספורט, הורים וילדים
"מתייחסים למשחק כאל אימון"
(צילום: shutterstock)
מתאימים פעילות למציאות. כאשר מזג האוויר נעים, כמובן שנעדיף לעסוק בפעילות גופנית עם הילדים בחוץ, דבר שיאפשר מגוון אפשרויות רחב יותר לעומת מרחב קירות הבית. עם זאת, גם לא בעונה המתאימה, הבית הוא אפשרות מספיק טובה, ובחום הלוהט של חודשי יולי-אוגוסט, מיזוג האוויר באשר הוא יאפשר "מלאי" פעילויות מתאימות.
בחללים קטנים אפשר לעסוק במשחקים כמו "ים-יבשה", מסלול מכשולים, כיסאות מוזיקליים ועוד. עם קצת יצירתיות והפלגה בדמיון לנוף הילדות שלנו, ודאי תמצאו עוד אפשרויות שמתאימות לכם.
מרחיקים הסחות דעות. האימייל מהעבודה, הוואטסאפ מהחברה הטובה, השיטוט בפייסבוק - כל אלה יכולים להמתין מעט, בזמן שאתם מבלים זמן איכות עם הילדים. העבירו את המכשירים הדיגיטליים למצב שקט, והתחייבו לזמן "כאן ועכשיו" עם היקרים לכם.
ליאת עזריה-אהרונוביץ' היא פסיכולוגית ומלווה הורים בתהליכי גמילה מחיתולים, שינה והתנהגות