חשבתם שההנעה החשמלית כובשת את עולם הרכב בסערה? השנים הקרובות יסמנו חדירה אגרסיבית עוד יותר של מקור האנרגיה האלטרנטיבי לבנזין ולדיזל המזהמים. מיטב המהנדסים של יצרניות הרכב המובילות שוקדים על פיתוח פלטפורמות חדשות, מנסים למזער ככל הניתן את מקדם הגרר ולייעל ככל הניתן את תאי הנוסעים לטובת מרחב מחיה מקסימלי, מתכננים מנועים חשמליים עם הספקים גבוהים וצריכת חשמל נמוכה ושוקדים על טכנולוגיות מצברים חדשות, שיאפשרו הגדלת טווח, האצת טעינה והסרת משקל.
כתבות נוספות למנויים:
אם תרצו, המעבר ממכוניות בנזין ודיזל לחשמליות מודרניות דומה במידה רבה למעבר שביצעה תעשיית התעופה ממנועי בוכנה לסילון, או התקשורת מקווית לסלולרית, ממכשיר נייח וכבד לנייד וקליל. רבות נכתב על המהפכה החשמלית שעוברת על התעשייה, מנערת את יצרניות הרכב הגדולות וקובעת סדרי עולם חדשים, כולל עמדות כוח שאיש לא חזה.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אבל בתוך העידן הזה, של מהפכה שקטה ואנרגטית, יש גם קטגוריית מכוניות שרק מעטים מכירים. כזו שמיועדת לבודדים שמעוניינים להמשיך לנהוג במכונית של פעם, אבל רוצים לעשות זאת ללא זיהום.
הסבת רכב ותיק עם מנוע בנזין להנעה חשמלית אינה פשוטה. היא דורשת לא רק את שליפת המנוע המזהם והחדרת מנוע חשמל נקי, לצד החלפת מכל דלק בסוללות. היא מחייבת גם שינויים ניכרים במרכב ובמערכות מכניות נוספות, ובהתאם המחירים גבוהים פי כמה מבגרסאות המקור. בעצם, קבלו כמה דוגמאות שיבהירו את הקטגוריה המרהיבה הזו.
מרצדס SL נחשבת לאחת המכוניות הנחשקות בהיסטוריה של תעשיית הרכב. הדגם הוותיק ביותר בהיצע העכשווי של מרצדס הופיע לראשונה ב-1954, וממש בימים אלה נחשפת גרסתו העדכנית. רגע, שוב לאחור. ה-SL מהדור השני, המכונה פגודה (W113), נחשבת לאחת המוצלחות בשושלת. וזה מה ששכנע את סדנת המלס (Hemmels) הבריטית, המתמחה בשיפוץ ובשדרוג של דגמי מרצדס, להציג גרסה חשמלית שלה.
הסדנה לא חושפת את הפרטים המלאים על המנוע והמצברים, מלבד העובדה שהיא שומרת על תצורה וחלוקת משקל דומות לאלו של גרסת המקור עם מנוע הבנזין. היא כן מפרסמת נתון זינוק ל-100 קמ"ש ב-9.5 שניות, חצי שנייה יותר מה-SL280 המקורית, ומהירות מרבית זהה של 200 קמ"ש. טווח הנסיעה עומד על 320 ק"מ, עם אפשרות טעינה מהירה ל-70% בתוך כחצי שעה. שלכם בעבור 950 אלף שקל, כמעט כפול ממרצדס AMG GT רודסטר חדשה בבריטניה.


לונאז (Lunaz) הבריטית נחשבת לאחת הסדנאות המובילות בהסבת דגמים קלאסיים מהממלכה המאוחדת - כמו אסטון מרטין, בנטלי, יגואר וריינג' רובר - להנעה חשמלית. המרשימה מכולם היא הרולס רויס פאנטום V, אחת המכוניות המפורסמות של יצרנית רכבי היוקרה המפורסמת בעולם.
גם לונאז לא חושפת את הספק המנוע החשמלי ואת נתוני הביצועים, בין היתר מכיוון שהם לא ממש רלוונטיים. כן חשוב לדעת שסוללה בקיבולת 120 קוט"ש תאפשר טווח נסיעה מרשים של 480 ק"מ בין טעינות. העיצוב החיצוני ותא הנוסעים משוחזרים לרמת המקור, אבל יש אפשרות לקבל מערכת מיזוג מודרנית וגם קישוריות ל-Apple CarPlay. וכמובן, ישנה מחיצה בין תא הנהג לחלק האחורי שמציע מקרר ייעודי. תג המחיר: 2.2 מיליון שקל לפני מיסים, חצי מיליון שקל יותר ממחירה של פאנטום חדשה בבריטניה.
פורשה 911 היא אחת ממכוניות הספורט המפורסמות בעולם אם לא המפורסמת שבהן, ולפחות לפי הצהרות היצרנית, תהיה אחרונה בתעשיית הרכב עם מנוע בנזין טהור. ובכל זאת, סדנת אברטי (Everrati) הבריטית מציעה 911 במראה קלאסי, אבל עם הנעה חשמלית ונקייה מזיהום - והכי חשוב, ביצועים דומים לקררה S מודרנית. כבסיס משמשת ה-911 מהדור השלישי (964), ואת מנוע הבוקסר מקורר האוויר (האחרון בשושלת) מחליף מנוע חשמלי עם 500 כ"ס. ההנעה אחורית, ויש דיפרנציאל מוגבל החלקה.
הזינוק ל-100 קמ"ש אורך פחות מ-4 שניות, בעוד שמצברי 53 קוט"ש מקנים לה טווח נסיעה של 240 ק"מ. חלקי מרכב עשויים קרבון מאפשרים משקל עצמי דומה לזה של גרסת המקור, למרות הסוללות המכבידות. למערכת המתלים המודרנית אפשרות בחירה בין חמישה מצבי שיכוך, הבלמים שודרגו ועל הקשר לאספלט אחראים צמיגי מישלן פיילוט ספורט קאפ 2 דביקים במיוחד. מחיר התענוג: 1.1 מיליון שקל לפני מיסים, פי 2.5 ממחירה של פורשה 911 קררה S חדשה בבריטניה.
באופן נדיר ויוצא דופן בקרב רכבי עבודה מסחריים, בין היתר הודות למעמדו כמסיע הרשמי של ילדי הפרחים בשנות ה-70, לפולקסווגן טרנספורטר יש מעמד של אייקון - כולל מועדוני מעריצים בכל פינה בגלובוס המחזיקים בגרסאות שונות שלו. סדנת זלקטריק (Zelectric) מקליפורניה (איך לא), המתמחה בהסבות של דגמי פולקסווגן קלאסיים להנעה חשמלית, מציעה אותו ללא זיהום אוויר.
כבסיס משמש ה-T1 בגרסה עם דלתות צד על מסילה וגג בד נפתח, חובה אם רוצים לאפשר לקרני השמש המפורסמות של קליפורניה להיכנס לתא או כדי להציע מקום לגלשן. המנוע החשמלי מותקן מאחור, ומפיק 80 כ"ס העוברים לגלגלים האחוריים דרך תיבת הילוכים ידנית מקורית מגרסת הבנזין עם ארבעה יחסים.
המצברים (32 קוט"ש) מתוצרת טסלה מאפשרים טווח נסיעה צנוע יחסית של כ-130 ק"מ. תא הנוסעים משוחזר לרמת המקור עם שדרוגים כמו תגבור חשמלי להגה, מערכת שמע עדכנית ושקעי USB לטעינה. תג המחיר בצפון אמריקה עומד על 185 אלף שקל לפני מיסים, גבוה רק במעט מאודי Q4 e-tron.

סווינדון (Swindon Powertrain) היא חברה בריטית המתמחה בייצור יחידות הנעה למרוצים, אבל מציעה גם הסבה של המיני המקורית להנעה חשמלית. המנוע מפיק 110 כ"ס שעוברים ישירות לגלגלים הקדמיים, ומאפשרים לה לזנק ל-100 קמ"ש ב-9.2 שניות בדרך למהירות מרבית של 130 קמ"ש. מצברים בקיבולת 24 kWh מאפשרים טווח נסיעה של 200 ק"מ בין טעינות.
המשקל העצמי גבוה ב-80 ק"ג מזה של המיני המקורית, אבל עדיין מדובר ב-720 ק"ג בלבד, עם חלוקת משקל מאוזנת יותר לפנים-אחור ומרכז כובד נמוך יותר מגרסת המקור. גם אבזור הנוחות נדיב יותר מבגרסת המקור, עם דיבורית לטלפון, חימום למושבים וכמובן מיזוג. תג המחיר, 380 אלף שקל לפני מיסים, גבוה פי שלושה ממחירה של מיני קופר SE החשמלית באנגליה.
לנד רובר דיפנדר נחשב לאחד מרכבי השטח האייקונים ביותר, ואף שעבר מהפך של ממש בדור העדכני והחמישי בשושלת, היצרנית הבריטית עדיין לא משווקת אותו בגרסה חשמלית. סדנת ECD מפלורידה, המתמחה בשיפור ובשדרוג של הדגמים הקלאסיים והנחשקים של היצרנית הבריטית, כמו הדיפנדר הקודם והריינג' רובר הראשון (קלאסיק), מציעה גם אפשרות לקבל את רכב השטח עם מנוע חשמלי במקום טורבו-דיזל או בנזין מזהמים.
על ההנעה מופקד מנוע מתוצרת טסלה עם כ-450 כ"ס. הוא מחובר לתיבת ההעברה שמשגרת כוח דרך גלי הינע לסרנים החיים מלפנים ומאחור. הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 5.5 שניות, נתון דומה לדיפנדר V8 העדכני. מצברי 100 קוט"ש מאפשרים טווח נסיעה של כ-350 ק"מ, נתון לא רע בהתחשב במקדם הגרר של הקובייה הבריטית. במחיר שלו - 625 אלף שקל לפני מיסים - תוכלו לרכוש בארה"ב שני ריינג' רובר חדשים.


לנצ'יה דלתא אינטגרלה היא אחת המכוניות האיטלקיות הנחשקות ביותר גם בהשוואה לאקזוטיות של פרארי ולמבורגיני, כגרסה תקינה חוקית לכביש של אחת ממכוניות הראלי המצליחות בכל הזמנים, עם שש אליפויות עולם ברציפות. חברת GCK הצרפתית, המתמחה בפיתוח יחידות הנעה חשמליות לרכבי מרוץ, בחרה באינטגרלה כדגם קלאסי ראשון שאותו תסב להנעה נקייה מזיהום.
המנוע החשמלי מפיק 200 כ"ס ומחובר לתיבת חמישה הילוכים ידנית, הנעה כפולה קבועה עם חלוקת כוח זהה לגרסת המקור (53-47 לפנים-אחור) ודיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה מסוג טורסן. הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 6.6 שניות, כמעט שנייה יותר מהאינטגרלה EV0-2, בעוד שמצברי 29 קוט"ש יאפשרו טווח נסיעה של 200 ק"מ. המצברים הקטנים ושימוש בחלקי מרכב מקרבון מאפשרים עלייה צנועה של 100 ק"ג ביחס למקור. המחיר לא פורסם בינתיים.