בחודש יוני, תיק של גוצ'י במהדורה מוגבלת נמכר בסכום שווה ערך ליותר מ-4,000 דולר. אבל למרות המחיר הגבוה ששולם, בתיק היוקרתי הזה אי אפשר להניח חפצים כמו טלפון נייד, ארנק או מסמכים מזהים. גם לא ניתן לצאת איתו לארוחת ערב, לעבודה, או לסידורים. המקום היחיד שבו ניתן יהיה להראות את התיק המעוצב הוא בתוך פלטפורמת רובלוקס, מכיוון שמדובר בפריט דיגיטלי שנרכש במסגרתה, באמצעות המטבע הפנימי שלה, "רובאקס" (Robux).

עוד בנושא:

מה היא בכלל פלטפורמת רובלוקס? מדובר בפלטפורמת גיימינג, לא המקום הראשון שבו הייתם מדמיינים שימכרו תיקים של גוצ'י. אלא שרובלוקס, שהפכה לפופולרית במיוחד, ייחודית ממספר סיבות. ראשית, מיליוני המשחקים שבפלטפורמה מיוצרים על ידי המשתמשים עצמם. הפלטפורמה מספקת למשתמשים שרוצים ליצור משחקים ולא רק לשחק בהם כלים לפיתוח משחקים שונים ומשונים - מהפעלת מסעדה ומשחקי תפקידים נוספים, דרך משחקי אימה ועוד ז'אנרים רבים. לפי אתר סטטיסטה, המשחק הפופולרי ביותר בפלטפורמה בכל הזמנים, נכון ליולי 2021, היה "Adopt Me!", סימולטור לאימוץ וגידול בעלי חיים ששוחק מעל 23 מיליארד פעמים. אחריו, מסלול מכשולים בשם "Tower of hell" ששוחק מעל 13 מיליארד פעמים.
4 צפייה בגלריה
אפליקציית רובלוקס
אפליקציית רובלוקס
אפליקציית רובלוקס
(צילום: shutterstock)
סיבה נוספת לייחודיות של רובלוקס, היא שמלבד המשחקים הרבים שהיא מציעה, רובלוקס מתפקדת כמעין פלטפורמה חברתית, שמציעה למשתמשים שלל "חוויות" ואפשרויות מפגש וירטואליות. הפופולריות הגוברת של הפלטפורמה גרמה למותגים שונים לזהות את הפוטנציאל ולהציע בה חוויות משלהם, וכן למוזיקאים להופיע באופן וירטואלי בפני המשתמשים הרבים.

ימי הולדת בתקופת הקורונה

רובלוקס קיימת כבר כ-17 שנה, אבל היא הפכה לתופעה של ממש ב-2020, על רקע מגפת הקורונה, כשילדים ומתבגרים בילו יותר בבתים. באמצעות הפלטפורמה, הם יכלו להמשיך לשחק עם חברים באופן מרוחק, ואף לערוך אירועים ופעילויות שונות - אפילו מסיבות יום הולדת וירטואליות נערכו דרכה. לפי נתוני החברה שפורסמו בנובמבר 2020 לקראת הנפקתה בבורסה, מספר אסטרונומי של 75% מהילדים האמריקאים בין גילאי 9-12 שיחקו ברובלוקס. גם בתקופה הנוכחית, כשהריחוק החברתי נשמר פחות, ויותר אופציות בילוי בחוץ נפתחות מחדש, מספר המשתמשים והזמן הכולל שהם מבלים בפלטפורמה ממשיך לצמוח. נכון לחודש יולי, לפלטפורמה היו 46 מיליון משתמשים יומיים פעילים. שווי השוק של החברה, שהונפקה במרץ, הוא כעת מעל 48 מיליארד דולר - גבוה יותר משל ענקית הגיימינג ה"מסורתית" Electronic Arts (EA) שאחראית ללהיטים כמו FIFA.
4 צפייה בגלריה
רובלוקס פיצה
רובלוקס פיצה
אחד המשחקים המוכרים בפלטפורמה, Work At A Pizza Place
(רובלוקס)
גוצ'י כאמור אינה החברה היחידה שזיהתה את הפוטנציאל בפלטפורמה הצומחת, ופנתה אליה על מנת לבסס את המותג שלה בקרב קהלים צעירים, או לפגוש בה את דור הצרכנים הבא. חברת האופנה "ואנס" השיקה לאחרונה חוויה של פארק החלקה ברובלוקס, שמאפשר כמובן לקנות נעלי ואנס וירטואליות. יצרנית הרכב יונדאי תשיק באוקטובר חוויה ברובלוקס, שפתוחה כבר בגרסת בטא, שתאפשר בין היתר להתנסות במצרים עתידיים של החברה, וכן לבקר בפסטיבלים, יער אקולוגי ועוד. גם נטפליקס השיקה ברובלוקס משחק שמאפשר לבקר בגרסה וירטואלית של הקניון מהסדרה "דברים מוזרים".

החזון

המשתמשים בפלטפורמה היו רוב השנים בעיקר ילדים מתחת לגיל 13. כעת, במטרה לצמוח יותר, בחברה סימנו שתי מטרות אסטרטגיות - הגדלת מספר המשתמשים מעל גיל 13 (וברבעון השני של 2021, משתמשים בוגרים יותר אכן ייצרו יותר ממחצית מהמעורבות בפלטפורמה), והגדלת מספר המשתמשים הבינלאומיים - מחוץ לארה"ב.
4 צפייה בגלריה
רובלוקס
רובלוקס
כמו מארק צוקרברג, גם הוא רוצה לבנות את המטאברס. מנכ"ל ומייסד רובלוקס, דיוויד באזוקי
(רובלוקס)
החזון ארוך הטווח של רובלוקס נוגע למטאברס - הרעיון שמקורו בספרות המדע הבדיוני, לפיו ייבנה מעין מרחב וירטואלי עתידני, שנחיה בו במקביל למציאות הפיזית. לחברות רבות יש שאיפות לבנות את המטאברס - בהן פייסבוק, חברת השבבים הגרפיים המובילה אנבידיה, Epic Games יצרנית פורטנייט, מיקרוסופט ועוד. גם רובלוקס שואפת לבנות את המטאברס, ולפי האתר הרשמי שלה, החזון שלה עבור המטאברס הוא "ליצור פלטפורמה עבור חוויות משותפות, שהמשתמשים נטמעים בהן, ובמסגרתן אנשים יוכלו להיפגש ולפגוש מיליון חוויות בתלת-ממד כדי ללמוד, לעבוד, לשחק, ליצור ולייצר חוויות חברתיות". רובלוקס אף הודיעה לאחרונה על רכישת הסטארט-אפ Guilded, שמפתח כלים לבניית קהילות כמו צ'אטים קוליים ובווידאו, ואפליקציות לוח שנה וקביעת פגישות.
במובנים מסוימים, רובלוקס כבר מציעה סוג של מטאברס, או גרסה מוקדמת שלו - שכן בפלטפורמה שלה משתמשים יכולים לבלות זה עם זה באופן וירטואלי באמצעות האווטארים שלהם, ולבקר ב"חוויות" ו"עולמות" מתחלפים. כאמור, אחת החוויות שהפלטפורמה כבר מציעה למשתמשים להיטמע בהן היא צפיה בהופעות וירטואליות. בהופעה של הראפר ליל נאס X בפלטפורמה צפו מעל 36 מיליון משתמשים, והחברה אף החלה לשתף פעולה עם חברות מוזיקה כמו סוני, במטרה להביא עוד אומנים לפלטפורמה שיוכלו להופיע בה, למכור סחורה וירטואלית ולהשיק משחקים ופעילויות נוספות.
ההופעה המלאה של לילי נאס X ברובלוקס

הזדמנות לרווח או מודל נצלני?

ההרשמה לרובלוקס, ורוב השימוש בה, הוא בחינם. אבל אזורים מסוימים בפלטפורמה, וכן פריטים מסוימים שמשתמשים יכולים לקנות במסגרת משחק או עבור האווטאר שיצרו לעצמם - עולים רובאקס, המטבע הפנימי של הפלטפורמה. הרובאקס נקנה בכסף אמיתי, ורובלוקס מרוויחה מהמכירה שלו, וכן עמלה מהרכישות בתוך משחקים. אחד מהמדדים החשובים ביותר עבור החברה הוא כמות הזמן שמשתמשים מבלים בפלטפורמה, מאחר שככל שהיא עולה - כך גם הסיכוי שיוציאו בה כסף.
המפתחים של המשחקים, חלקם כאמור צעירים מאוד, יכולים להרוויח מהפלטפורמה בדרך זו - אם יציעו פריטים שונים למכירה במשחקים שלהם. בנוסף, לאחרונה החברה השיקה תוכנית שמשלמת למפתחים על הזמן שבו משתמשי פרימיום מבלים בתוך משחק. ברובלוקס קל יחסית לייצר משחקים. הפלטפורמה מציעה כלים וכן הדרכות בחינם, ובחברה הצהירו כי יותר מ-1,250 מפתחים הרוויחו לפחות 10,000 דולר בפלטפורמה ב-2020, ומעל 300 הרוויחו מאה אלף דולר ומעלה. המשחקים הפופולריים ביותר בפלטפורמה שוחקו מיליארדי פעמים, וחלק מהמפתחים אף הפכו למיליונרים בזכותה. בנוסף למפתחים החובבנים, קיימים אולפנים לפיתוח משחקים שמוקדשים לפיתוח ותחזוק משחקים ברובלוקס.
4 צפייה בגלריה
רובלוקס
רובלוקס
המשחק הפופולרי ביותר בפלטפורמה, Adopt me, שוחק מעל 23 מיליארד פעמים
(רובלוקס)
אלא שתחקיר שפורסם לאחרונה טען כי אלו הצדדים שהחברה בוחרת להדגיש, כאשר למעשה, הפרקטיקות שלה מנצלות את המפתחים הצעירים. בדיווח שפורסם על ידי People Make Games, עמוד יוטיוב של עיתונאים עצמאיים שמסקרים את תחום הגיימינג, נטען כי רוב המשחקים בפלטפורמה מיוצרים על ידי קטינים, ושחלוקת ההכנסות בינם לבין החברה היא שליש מהמקובל בתעשייה - 25% מההכנסות מגיעים למפתחים, בתוספת תשלומים על בסיס המעורבות. בנוסף, כדי למשוך כסף מהפלטפורמה צריך לשלם על מנוי פרימיום בעלות 5 דולר לחודש, ולהרוויח לפחות מאה אלף רובאקס. בעוד שכדי לרכוש מאה אלף רובאקס צריך לשלם אלף דולר לפלטפורמה, מכירה שלהם חזרה לרובלוקס תניב 350 דולר בלבד. כותבי התחקיר מאמינים כי המטרה היא לעודד משתמשים להוציא את הכסף בתוך הפלטפורמה, כי הוא מאבד ערך מחוצה לה. בנוסף, הם מאמינים כי בעוד שמאתגר להרוויח כסף מהפלטפורמה, רובלוקס מרוויחה מהניסיון הזה - שכן המפתחים ממלאים את הפלטפורמה בתוכן בזכות הניסיון.
מנגד, רובלוקס טענה כי ברבעון השני של 2021 מפתחים הרוויחו 129.7 מיליון דולר בפלטפורמה, וכי מעל 600 מפתחים מרוויחים מעל 85 אלף דולר בשנה דרכה. עוד אמרו בחברה בתגובה לתחקיר כי המשתמשים שיוצרים בפלטפורמה לומדים את הבסיס של תכנות ויזמות, וכן "נימוסים בדיגיטל", מה שעזר לרבים להתחיל קריירה בתחומי ה-STEM (מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה). בנוסף, ניתן לטעון כי החברה מספקת למפתחים שלה גישה בחינם למנוע פיתוח המשחקים שלה, רובלוקס סטודיו, וכן שטח בשרתיה ותשתית למסחר, גם אלה בחינם.
עוד ביקורת שהופנתה לאחרונה כלפי החברה נגעה לנושא אחר לחלוטין - בקרת תוכן. דניאל קלי, חוקר מטעם ארגון "הליגה נגד השמצה", צייץ על כך ששוב ושוב צצים בפלטפורמה משחקים שמשחזרים את אירוע הירי ההמוני במסגד בעיר כרייסטצ'רץ' בניו זילנד ב-2019, שבו נרצחו מעל 50 אנשים. הוא טען בראיון לאתר הטכנולוגיה The Verge שבגלל האופי החברתי של משחקים בפלטפורמה, הם עשויים לשמש להפצה ונורמליזציה של אידאולוגיות מסוכנות. הצמיחה המהירה של הפלטפורמה אכן מציבה אתגר בפני החברה הנוגע לניטור תוכן, שרק מתעצם מאחר שכולה מורכבת מתכנים שמייצרים המשתמשים. מכיוון שחלק גדול מהמשתמשים הם ילדים קטנים שעשויים להיות חשופים לתכנים קשים או לא ראויים, הדבר מקבל חשיבות גדולה במיוחד.