שר הבינוי והשיכון זאב אלקין, יליד חרקוב שבאוקראינה, אמר בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" כי הוא חושב רבות על משפחתו שעדיין שם - בעיר שמופגזת מדי יום על ידי הרוסים. הוא התייחס לנאומו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמש בפני חברי כנסת ושרים: "אני מכיר אותו אישית לא רע, היו לנו לא מעט שעות יחד. אני מבין באיזה מצב לא פשוט הוא נמצא, הוא מוביל את אוקראינה כרגע. אבל ההשוואה לשואה לא הייתה רלוונטית. גם נשיא יהודי יכול לטעות, למרות שהייתה מצפה ממנו להימנע מההשוואה הזו".
מוקדם יותר הבוקר בוועידה טענה שרת הפנים איילת שקד כי "אוקראינה שיתפה פעולה עם הנאצים בהשמדת העם היהודי", כשהתייחסה לדבריו של זלנסקי אמש בנאום. אלקין ביקר בחריפות את אמירת חברתו לממשלה: "זו אמירה מזעזעת. זאת בורות מוחלטת. במלחמת העולם השנייה צריך לזכור, אוקראינה הייתה חלק מברית המועצות - ורוב מוחלט של האוכלוסייה הייתה טובה. נהרגו הרבה מאוד אוקראינים, היו פרטיזנים, הייתה אוכלוסייה אזרחית שנהרגה. נכון, היו אוקראינים ששיתפו פעולה עם הנאצים אבל להגיד משפט ש'אוקראינה ככלל שיתפה פעולה עם הנאצים'? זו בורות היסטורית".

4 צפייה בגלריה
איילת שקד וזאב אלקין
איילת שקד וזאב אלקין
"בורות מוחלטת". אלקין נגד שקד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הוא התייחס לחששותיה של שקד מגל פליטים שיגיעו לארץ ואמר כי "יש לי ביקורת לפעמים. אני מעריך אותה, אבל חשבתי שהיא שוגה בעמדתה הראשונית. החשש של הוא מיותר כי סך הכל כל אוקראינה היום יכול לקבל באירופה חבילת סיוע משמעותית - אישור עבודה, סיוע בדיור - אין להם שום סיבה לבוא לפה, ולכן אין מקום להיסטריה הזאת". הוא ציין כי הוא שמח מכך שבסוף המתווה רוכך: "הצלתי חלקית לשכנע אותה והיא קיבלה חלקית את עמדתי".
- מעניין שאתה אומר היסטריה. "התחיל איזשהו שיח ציבורי בחוגים מסוימים בארץ על כך ש'מיליוני פליטים אוקראינים' יגיעו. זה חוסר הבנה לגבי תנאי ההגירה. בסופו של דבר היום כשכל אוקראיני יכול לקבל סיוע באירופה ופה הוא לא יקבל אפילו ביטוח בריאות אז אין סיבה לחשוב שהמונים ינהרו לכאן. מגיעים לכאן אנשים שרוצים להתארח אצל חברים או משפחה בתקווה שהם יוכלו לחזור לאוקראינה, אז אל דאגה. לנו יש לפעמים נטייה כזאת לראות את ישראל כמעצמה, אבל צריך להיות צנועים".
4 צפייה בגלריה
פוטין, בנט וזלנסקי
פוטין, בנט וזלנסקי
בנט "המתווך"? "ממליץ לא להפריז בחשיבותנו"
(צילום: יואב דודקוביץ', AP, רויטרס)
4 צפייה בגלריה
זאב אלקין
זאב אלקין
"יש לנו אינטרס שהמלחמה תיגמר מהר"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אלקין, שנכח בפגישתו של ראש הממשלה נפתלי בנט עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בתחילת החודש, אמר כי לא יתייחס למאמצי התיווך. "אני גם ממליץ לכולנו לא להפריז בחשיבותנו", הדגיש. לדבריו, "אנחנו תורמים תרומה חשובה. יש לנו אינטרס גדול מאוד שהמלחמה הזאת תיגמר כמה שיותר מהר". השר היה הראשון בממשלה שחזה שפוטין אכן יפלוש לאוקראינה: "לצערי צדקתי. הייתי מעדיף לטעות, אבל את התובנות שלי אני ברשותך אשאיר לעצמי. יבוא יום שאדבר על זה, אבל עוד לא הגיע הזמן לדבר על מה אנחנו כן מצליחים לעשות בתיווך".

השר כהן: "צריכים להיות נדיבים בהרבה ביחס לפליטים"

שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן מיש עתיד העביר גם הוא, בדומה לאלקין, ביקורת על מדיניות הפליטים של שרת הפנים שקד. "התחלנו קצת בגמגום, אבל היום אני חושב שהנדיבות היא דבר ראשון. צריך לתת להם חיבוק גדול, אני משער שהם לא באו לגור כאן. רובם הגדול השאיר שם עבודה, בית ועסקים והם מתפללים שזה ייגמר", אמר.

הוא התייחס לגישה של שקד, ולפיה עלייה מאסיבית של פליטים - ללא הבחנה - עלולה לפגוע בזהות היהודית של מדינת ישראל וטען כי "דווקא בגלל זה שאנחנו מדינת לאום יהודית אנחנו צריכים להיות הרבה יותר נדיבים ביחס לפליטים שלנו". לדבריו, אין "שום סכנה" בזה שיבואו 5,000 או 10,000 פליטים. "אני משוכנע שרובם המוחלט יחזור לביתו. אני פוגש אותם, הם נמצאים בטראומה. זאת החובה שלנו לטפל בהם ואנחנו עושים זאת בשמחה".
במשרד הרווחה בראשותו של כהן לקחו פיקוד על מבצע הגעת הפליטים. הוא סיפר כי הבוקר, ביחד עם שר האוצר, הוקם מוקד "לפידים" שמטרתו לספק ביטוח רפואי במיוחד לבני 60 ומעלה על ידי חברות הביטוח, השאר יבוטחו על ידי "טרם". "הם יקבלו כל מה שצריך", אמר.
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ומאיר כהן
יאיר לפיד ומאיר כהן
כהן ולפיד בוועידת "האנשים של המדינה". "יהיה ראש ממשלה מצוין"
(צילום: דנה קופל)
בהתייחסו ליציבות הממשלה אמר כי הוא "לא רואה סיבה" שיו"ר מפלגתו יאיר לפיד לא יכהן כראש הממשלה באוגוסט 2023. "אני חושב שהממשלה תחזיק מעמד. הממשלה עושה עבודה מצוינת. הקואליציה היא קואליציה", אמר.
- יש לך חשש שמישהו יכול לטרפד? "בסופו של דבר העולם הפוליטי הוא לא מדע מדויק. אני משער שהרוטציה תתקיים ויאיר יהיה ראש ממשלה מצוין אבל אני עד היות ואני נמצא גם בכנסת אני עד למתחים הגדולים. אני חושב שאין שום סיבה שהממשלה הזאת תתפרק".
- מספיק קול אחד כדי לפרק את כל הקואליציה הזאת. "הממשלה הקודמת נשענה על 67% מחברי הכנסת ובכל זאת היא התפרקה. אז הסיפור הוא לא אחד או שניים, אלא מכנה משותף. יש ממשלה שהיא כמעט בלתי אפשרית. יושבים הקיצוניים האלה עם הקיצוניים האלה ואנחנו נמצאים במרכז. לפעמים זה מאוד טרגי להיות במרכז, צריך לגשר. אבל שוב זאת ממשלה שעושה עבודה טובה".
הוא סיפר על תוכנית הדגל של משרדו עבור המגזר הערבי וכן על שאיפתו לשילוב אנשים עם מוגבלויות בקהילה הכללית. "התוכנית הגדולה שלי זה חוק לאנשים עם מוגבלויות. להוציא אנשים עם מוגבלויות מאותם מקומות שהם נמצאים אל תוך הקהילה. וזה חוק של 2.2 מיליארד שקלים ואני בשיח עם האוצר והם יאשרו את זה. פעם ניקו לנו את האנשים מהרחובות האלה וצריך להחזיר אותם להיות השכנים שלנו. אני 60 שנים מחיי גר בנגב. יש מציאות מאוד קשה בנגב. זה לא סיפור של 'רעים' ו'טובים'. זה סיפור של מדינה שלא רוצה משילות. חלק מזה זה גם לבנות להם בתי ספר ועוד כל מה שצריך".