עבור כל מי שעוסק בספורט ימי ובגלישת גלים, הפחד הנורא מכל הוא טביעה, אותו אובדן שליטה מוחלט ושברירי תחת גל עצום של מים וקצף שקובר אותך עמוק לתוך רצפת הים. הריאות מתפוצצות, שורפות, צורחות, הדופק עולה למאתיים והאדרנלין בשמיים. כדי להתמודד עם פחד זה, יוסי (ג'ו) גוטמן, איש ים ותיק, גולש ידוע ובעל תואר בפסיכולוגיה, יצר את סדנת הסוויצ' - פרוטוקול להתנהגות נכונה ויעילה במים.
"מטרת הסוויצ' היא לדעת לשרוד שתילות ארוכות מתחת למים, להתנהל בחיסכון של אנרגיה ולשמור אותה לגלישה ולא למאבק באיתני הטבע", הסביר בשיחה עם ynet. "כאשר אנחנו יודעים כיצד להתנהג בכל תרחיש, אנחנו מצמצמים את הפחדים שלנו אל הגודל הנכון והבריא עבורנו. בלחיצת כפתור דמיונית נלמד לעבור ממוד גלישה למוד של הירגעות, חיסכון באנרגיה וזרימה".
לכן, כשהודיעו שיש מקומות פנויים בסדנת הסוויצ', סירבנו בכל תוקף להתייצב לצילומים. בכל זאת, מי רוצה שיטביעו אותו. ואולם, הסקרנות גברה ולאחר מסע לחצים ושכנועים קבענו להיפגש בשעת צהריים, מול הבריכה בחצר הבית של ג'ו בכפר סבא. "ברוכים הבאים לסדנת הסוויצ' לשמירה על קור רוח במצבי קיצון מתחת למים", קיבלו את פנינו. "הסדנה מיועדת לגולשים, אנשי ים, שחייני מים עמוקים, צוללים, קיאקיסטים, שייטים וגם לאנשים שרוצים לדעת איך לתפוס שליטה על אירועים שלא בשליטתם. הסדנה היא מפגש של חמש שעות. חלק ראשון תיאוריה ותרגילים יבשים של עצירות נשימה והמון שיח מנטלי - איך לתפוס שליטה - ואז נכנסים למים לשעה וחצי של תרגול מעשי שיכניס אותנו למצבים מאוד קיצוניים".
5 צפייה בגלריה
סדנת סוויצ' להכנת גולשים לשרוד טביעה
סדנת סוויצ' להכנת גולשים לשרוד טביעה
תמונת מחזור: מוטבעים - ומחייכים
(צילום: אמיר דרור)
חבורת הגולשות והגולשים הוותיקה שמשתתפת בסדנה מרותקת להסברים המדעיים על הכאב בריאות ועל מקור הפחד המשתק, אבל מתחת לפני השטח האדרנלין מתחיל לעלות, כולם דרוכים, מחכים להטבעות היזומות בשלב המעשי. יואב, גולש גלים ותיק, מספר מדוע החליט להגיע לסדנה ולהתמודד עם טביעה יזומה ואכזרית: "אני גולש הרבה שנים, רמת הגלישה שלי עולה אבל רמת הטביעה שלי נשארה אותו דבר", הסביר. "באתי ללמוד לטבוע יותר טוב".
גם סמדר פלד, גולשת גלים ותיקה ורופאה בהתמחות, הגיע לסדנה כדי להתגבר על הפחד מטביעה קיצונית בגלים. "אני גולשת הרבה שנים, גם על גלים גדולים", סיפרה. "ילדתי תינוק לפני חודש וחצי ולא גלשתי מהחודש החמישי. הרבה זמן לא הייתי במים, וגם עכשיו אני כבר לא לבד - ואני רוצה בחזרה את הקישורים להגיע לרגיעה ולהחזיר אותי לאטרף של הגלים".
השלב העיוני בסדנה עבר מהר מדי לטעמי. ההודעה הדרמטית של ג'ו כי "השלב המעשי עומד להתחיל!" הגבירה את דפיקות הלב במהירות. אנחנו עוברים לחליפות גלישה צמודות, חוגרים משקולות, מודדים מסכות צלילה ונכנסים לבריכה. במהלך החימום ותרגילי הנשימה אני מנסה להבין מה גרם לנטלי פיגנבלט, מדריכת קייט-סרפינג ידועה וגולשת גלים מקצוענית שגלשה בכל האוקיינוסים בגלי ענק מטורפים, להשתתף בסדנת הסוויצ'.
"אני מפחדת מטביעה כמובן, קרו לי בעבר מצבים קרובים לסכנת מוות וזה קצת מלחיץ", סיפרה. "אני מתמודדת עם הים בכל מיני מצבים, אחד מהם הוא סערת חורף אינטנסיבית, הים נורא גבוה, ויוצאים מצבים שאני יוצאת מהים קצת משקשקת. אני רוצה ללמוד להכיל את זה בצורה נכונה ולא לפחד מהים בחורף".
כולם מחוממים, וג'ו מבקש מאיתנו להתרכז בתרגיל הבא: "סיימנו תרגילי נשימה וצלילה, ועכשיו אנחנו עומדים לדמות נפילה בגלים - התבלבלות, אובדן התמצאות במרחב, פגיעה באוריינטציה וכמובן התמודדות עם עצירת נשימה. המילה להטביע היא גבולית, אני הולך להכניס אתכם למים ולדאוג שיהיה לכם מאוד לא נוח. תרגול רטוב, סיטואציה של היתקלות עם הדרקון. מזכיר את הכלל העיקרי: אנחנו לא יכולים לשלוט בסביבה - אבל יכולים לשלוט בעצמנו. זה המפתח, זאת היכולת לעשות את הסוויצ'".
5 צפייה בגלריה
סדנת סוויצ' להכנת גולשים לשרוד טביעה
סדנת סוויצ' להכנת גולשים לשרוד טביעה
תדרוך אחרון לפני שמתחילים
(צילום: אמיר דרור)
5 צפייה בגלריה
סדנת סוויצ' להכנת גולשים לשרוד טביעה
סדנת סוויצ' להכנת גולשים לשרוד טביעה
תרגול עצירת נשימה לפני ההטבעות
(צילום: אמיר דרור)
ג'ו מבקש ממיכל משיח - מדריכת סאפ רצינית שגלשה בכל העולם - להרפות את הגוף, לקפל רגליים ולעצור את הנשימה, והוא מתחיל לסבסב אותה בתוך המים כמו במכונת כביסה אנושית. במבט מהצד זה יכול להיראות כשיטת עינויים אגרסיבית וחדשה של חיזבאללה לחילוץ מידע סודי מטייסים, אבל למעשה מדובר בתרגול מדויק עם גבולות ברורים. התרגול מתבצע עם מסכות לעיניים, וניתן לזהות בבירור אם המתרגל מגיע למצב של לחץ גבוה או סכנה אמיתית. בסוף הסבסוב המטריל, שמנסה לדמות שתילה קיצונית של גל ענקי, המתרגל אמור להישאר על דעת עצמו חמש שניות נוספות במים, לספור עם האצבעות ברגוע ולעלות לנשום.
"כולנו פוגשים את הקצה שלנו באיזה מקום", אמרה לי משיח מוקדם יותר. "כשהגעתי לגלוש בגלים בעולם, מצאתי את עצמי באיזה מקום בסיטואציה של סטרס. במרוקו ובאיים המלדיביים הגעתי לאי-נוחות מהגובה והעוצמה של הים, וזו המטרה מבחינתי - לשבור את המקום הזה". ג'ו עוצר בבת אחת את ההטבעה, והראש של משיח יוצא מהמים. הפנים שלה אדומות והיא מתנשפת. "התרגיל הוציא אותי מהמים בוערת מאדרנלין, זה יותר מאתגר ממה שחשבתי", סיפרה לאחר מכן.
ג'ו מטביע במיומנות ובהנאה רבה את המשתתפים, וגם תורי מגיע. עם חגורת משקולות כבדה ומסכת צלילה אני מתייצב לתרגול ההתמודדות עם טביעה. כדי להגביר את הדופק ולנסות לדמות ככל האפשר מצב פיזי של גלישה ועוררות, אני שוחה שלוש בריכות בספרינט. בסוף הבריכה השלישית ג'ו צועק לי לקחת נשימה אחרונה ולהצמיד את הרגליים לבית החזה. אני עוצר את הנשימה, והסבסוב המטריל והאינסופי מתחיל.
ללא ספק, קיים מרחק ניכר בין שתילה קיצונית של גל ענק בים גבוה לבין תרגול אינסטנט מבוקר בבריכה ביתית בכפר סבא, אבל האינטנסיביות של התנועה הסיבובית ועצירת הנשימה מייצרות לחץ מסוים, המאפשר תרגול מבוקר ומרתק של התמודדות מול הדרקון. הריאות שורפות, האוריינטציה מבולבלת, לפתע הכול מסתיים ושקט ממלא את המים. אני מת לצרוח, לבעוט ברצפת בריכת העינויים ולעלות למעלה במהירות האפשרית - לנשום אוויר - אבל שתי מצלמות גו-פרו שמתעדות את כל הסיוט וג'ו, שמסמן לי מתחת למים עם היד "תעצור!", מעודדים אותי לסיים את התרגיל כמו שצריך. מתברר שלמרות הכאב הנורא ותחושת השריפה הקיצונית שיוצר הפחמן הדו-חמצני שממלא לי את הריאות, יש לי עוד קצת חמצן בדם, ואני לוקח שליטה על הסיטואציה - מבצע את הסוויצ', סופר עם האצבעות באיטיות עד חמש, מקבל אישור מג'ו ועולה למעלה.
5 צפייה בגלריה
סדנת סוויצ' להכנת גולשים לשרוד טביעה
סדנת סוויצ' להכנת גולשים לשרוד טביעה
אסף קמר מתרגל אובדן שליטה
(צילום: אריק מרמור)
5 צפייה בגלריה
סדנת סוויצ' להכנת גולשים לשרוד טביעה
סדנת סוויצ' להכנת גולשים לשרוד טביעה
סופר באיטיות עד חמש
(צילום: אריק מרמור)
אני נח קצת ומחזיר נשימה. יואב הגולש, שהוטבע לפניי וחזר כבר לנשום כרגיל, משתף אותי בחוויית הסוויצ' הטובה שעבר: "התרכזתי בצד הפרקטי-נשימתי, לשרוד, ופגשתי את הדרקון מתחת למים. נגמר לי האוויר. במקום להילחץ, ידעתי מהשיעור העיוני שטכנית יש לי עוד כמה שניות. הרגשתי טוב, שליטה, שמעתי את הדופק באוזניים. למדתי שגם אם אין לך אוויר - יש לך ספיירים (עודפים -א"ק) בגוף להשתמש בהם".
התרגיל הבא בסדנת הסוויצ' עומד להתחיל, וכולם נרגשים. ג'ו מחייך בהנאה מופגנת ומבקש מאיתנו להתרכז במשימה: "הגענו לתרגיל המסכם הטבעה כפולה - גל ועוד גל. הפעם הריאות מרוקנות לגמרי לפני ההטבעה הראשונה - לוקחים את האתגר עד הקצה, עולים לנשום אוויר - ועוד הטבעה שמדמה את הגל השני".
לסיכום, סדנת הסוויצ' לא הייתה חוויה מפנקת, היו קצת לחץ וניצוצות של אדרנלין, אבל בזכות הקטע העיוני והטכניקה המדויקת, שתורגלה במצב קיצוני ומורכב המדמה טביעה בגל, הצלחנו ללמוד עוד קצת על עצמנו ועל היכולת האישית של גופנו הקסום, המאפשר לנו להתמודד עם הפחד והכאב ולקחת שליטה על עצמנו. המחיר: 450 שקלים. מומלץ בחום לגולשים מתחילים ומנוסים. ואגב, מחוץ למים ג'ו הוא בחור מאוד נחמד.