הסרטון הפנים-צה"לי שמאחורי תוכנת זיהוי הפנים של הפלסטינים: בצה"ל ממעטים לדבר על אחד הגורמים העיקריים ששומרים על להבות טרור נמוכות ביהודה ושומרון בשנים האחרונות, ושסייעו לבלום את גל הטרור מ-2016 - טכנולוגיות מאגרי מידע וזיהוי פנים, שפותחו למימדי ענק בשנים האחרונות וטעימה מהם פורסמה בתחקיר של העיתון האמריקני וושינגטון פוסט בתחילת החודש שעבר.
בתחקיר, כזכור, נכתב כיצד הכלים השנויים במחלוקת פוגעים בפרטיות של עשרות עד מאות אלפי פלסטינים, בעיקר בגדה המערבית, וצוין כי חברות בינלאומיות חדלו משיתופי פעולה ומכירה של מצלמות וטכנולוגיות לגופי ביטחון שעסקו בכך. סרטון ההדרכה על התוכנה שהגיע לידי ynet מראה כיצד צה"ל מסביר ללוחמים כיצד לתעד ולחבר בין פנים או לוחות זיהוי של מכוניות בלחיצת כפתור ותוך פחות משנייה - גם בעידן המסכות של מגפת הקורונה.
3 צפייה בגלריה
אפליקציית זאב כחול
אפליקציית זאב כחול
פרסים חולקו ליחידות ש"הצמידו" יותר פלסטינים
"ניתן לזהות אדם באמצעות שלוש דרכים: הקלדת תעודת זהות, זיהוי פנים וצילום תעודת זהות", נאמר בתחילת סרטון ההדרכה על התוכנה ללוחמים שמבצעים תעסוקה מבצעית. הסרטון האינטראקטיבי שנמשך כדקה ומציג את כברת הדרך שאוגדת איו"ש ביצעה בשני העשורים האחרונים בקו הדק שנמתח בין שליטה באמצעות חיילים צעירים על אוכלוסייה שרובה לא מעורבת בטרור - לטיפול אינטיסיבי והכרחי במיגור תשתיות מחבלים שפועלים סביב השעון כדי להרוג ולפצוע אזרחים וחיילים.
אם בעבר הלא רחוק היו אלה פנקסי נייר קטנים שמתבלים מהר עם תמונות, חלקן לא מעודכנות, של מחבלים המבוקשים לחקירה וחולקו לחיילים במחסומים, הפעם הסמארטפון המבצעי "מצמיד" בין פני הפלסטיני שהחייל צילם מולו בעמדת הבידוק או באמצע הרחוב בחברון או בצומת הכניסה לרמאללה, לבין זיכויו המיידי כתמים או לחילופין הבהוב באפליקציה הצבאית שמזהיר כי מדובר בחשוד שיש לעכבו מיד לחקירת שב"כ או משטרה.
3 צפייה בגלריה
אפליקציית זאב כחול
אפליקציית זאב כחול
הפרופילים נבנו בצורה הדומה לפייסבוק
לפי עדויות חיילים והממצאים שהציג הוושינגטון פוסט, גדודים שאספו יותר הצמדות או תיעדו יותר פלסטינים - זכו לפרסים בתחרות בין הגזרות השונות. האפליקציה כוללת גם הזנות מספרים של לוחיות זיהוי ומציגה את כלל ההתרעות המעודכנות, עם תיאורי מקום של החשוד, היתרים, מניעות ואקטואליות ההתרעה. לאורך הסרטון מוצג ללוחם דף פרופיל של הפלסטיני שצילם, המזכיר פרופיל בפייסבוק, עם תמונה במרכז ומתחת פרטים בסיסיים על אותו פלסטיני.
"בנקודת הצ'ק פוסט (בידוקי שטח רנדומליים) יש יכולת המאפשרת ללוחם להפיץ הצמדה של כלי הרכב הנהג והנוסעים ברכב", מוסבר ללוחמים בהמשך הסרטון, "עם צילום תעודות הזהות והזנת צילומי הרכב לתוך האפליקציה". איור של גביע מעביר את הלוחם למסך דירוג היחידות שצברו יותר "הצמדות", במעין טבלה תחרותית, המציגה גם את "ההצלחות המבצעיות": מספר המבוקשים שהיחידות תפסו. האפליקציה מאפשרת ללוחם גם להפיץ דיווח של חשוד.
ללוחמים ניתנות גם הדרכות פרונטליות ממדריכות שהוסמכו לכך על צורת השימוש ביישומון "זאב כחול" ובתוכנת ה"אקילה", על שם כוונת הלילה הוותיקה - יישומון שנועד יותר לאיסוף מידע על אמצעי לחימה והגדלת מאגרי מודיעין. השימוש בשני היישומונים הן רק חלק קטן מרישות אוגדת איו"ש באלפי מצלמות, סנסורים רגישים ואלגוריתמים שסורקים באופן חי צמתים, כבישים, מוקדי חיכוך וגם את הנעשה במקביל ברשתות החברתיות. אותן יכולות מסנכרנות בין כלל הממצאים שנאספים, גם מרחפנים, ומסוגלות לייצר לכוח בקצה התרעה ממוקדת ומיידית לטובת סיכולי פיגועים, בעיקר במתווה של מפגע בודד, שנחשב לקשה יותר לזיהוי מוקדם.
3 צפייה בגלריה
אפליקציית זאב כחול
אפליקציית זאב כחול
מתוך הסרטון
בתגובות לתופעה המתרחבת ובפרט לתחקיר הוושינגטון פוסט צה"ל נמנע מלהודות בשימוש בטכנולוגיית זיהוי הפנים, אך הבהיר כי הדבר מצמצם את החיכוך בין חיילים לפלסטינים במחסומי בידוק. בחודשים האחרונים צה"ל החל להטמיע את המערכת לתפעול ישיר ע"י הלוחמים בגזרות השונות, ולפי ידיעה שפורסמה בנושא השנה באתר צה"ל, "הגדודים כך הרבה יותר חזקים בשימוש באמצעי דיגיטל - וזה קריטי".
פרויקט "זאב כחול" מתכתב עם פרויקט "חטמ"ר חכם" שמזהה פנים באמצעות מצלמות נייחות שפרוסות בעשרות נקודות, ומצליבן עם פנים של גורמים חשודים או כאלו שכבר היו באותה נקודה באותו פרק זמן. בצבא מבהירים כי פנים של אזרחים תמימים שמצולמים "לא מעניינים" כי המערכת "מזכה אותם" מיד, כך שלא מן הנמנע שגם אזרחים ישראלים מצולמים ונסרקים ע"י המצלמות הנייחות.
תגובת דובר צה"ל: "צה"ל פועל על מנת להבטיח בטחון לתושבי יהודה ושומרון. במסגרת המאבק בטרור, צה"ל מבצע פעולות ביטחוניות ומודיעיניות נדרשות, וזאת תוך מאמץ לצמצם את הפגיעה במרקם החיים של האוכלוסייה הפלסטינית. מטבע הדברים, אין באפשרותנו להתייחס ליכולות המבצעיות והמודיעיניות בהקשר זה. הסרטון שפורסם מסווג ומיועד להדרכה ושימוש פנימי".