פעם הן נחשבו לפסגת שאיפותיו של מנכ"ל. מכונית משפחתית גדולה מהעבודה, עם פוזה מכובדת-שלא-מנקרת-עין, עם מספיק מקום גם לילדים מאחור ועם יכולת לשנע בנוחות גם לאורך מאות קילומטרים. השלב הבא מעל משפחתית צמודה וצנועה (וזולה) יותר. היום זו אחת הקטגוריות שנפגעה - כמו רבות אחרות - באופן כמעט אנוש על ידי רכבי פנאי לסוגיהם, בעיקר הקומפקטיים שבהם, אלה שהציעו לא פחות מקום, עולים בערך אותו דבר אבל אחראים לפוזה קרבית בהרבה.

7 צפייה בגלריה
יונדאי סונטה סקודה סופרב
יונדאי סונטה סקודה סופרב
(צילום: ניר בן זקן)
אבל היצרניות ממשיכות לשמור אותן באולמות התצוגה, מעדכנות ומחדשות ומשפרות ללא הרף. ואם אתם בין אלה שפחות מתרשמים מהגודל הפיזי, ותנוחת נהיגה גבוהה אינה נחשבת מבחינתכם להכרח, כדאי לכם להעיף בהן מבט. שכן מכל בחינה כמעט הן עולות על הדגמים שהפכו אותו לאזוטריה שיווקית. הן נוחות יותר לנסיעה, מאובזרות יותר, עדיפות ללא ספק מבחינה דינמית ובדרך כלל גם מבחינה בטיחותית.
ואחרי ההסבר הקצר הזה, קבלו חמש בהן נהגו כל בוחני הרכב הטובים בעולם, כולל אנשי ערוץ הרכב של ynet, המופיעות במנוע חיפוש החדש שמסכם עבורכם יתרונות וחסרונות ומעניק לכל אחת ציון.
בין מומחי הרכב שהערכתם לכל דגם ב"מנוע חיפוש" נלקחה בחשבון, כתבי הרכב של המגזינים אוטוקאר, אוטואקספרס וטופגיר הבריטיים, אוטו, מוטור וספורט ואוטובילד הגרמניים, קאראדוויז האוסטרלי, רואד אנד טראק, קאר אנד דרייבר ומוטורטרנד האמריקאיים ואחרים.

7 צפייה בגלריה
סקודה סופרב
סקודה סופרב
(צילום: ניר בן זקן)
המשפחתית הגדולה של סקודה היא אחד הדגמים הוותיקים בקטגוריה, ואחד הנחשקים שבה. רק לאחרונה עברה מתיחת פנים אך למרות גילה המתקדם יחסית, היא מתמודדת שוות סיכוי על צמרת הקבוצה. שלא במפתיע, היא גם מהבודדות בשוק הרכב שנמכרת במספרים דומים במשך השנים, ולא איבדה לקוחות חוזרים שהעדיפו לבחור ברכבי פנאי או שוויתרו לחלוטין על הקטגוריה הזו.
הסופרב נהנית מיתרונות מבנה משמעותיים מול האחרות, שכן היא מציעה מרחב מחיה ותא מטען דומים לאלה של מכוניות סאלון ולעיתים אף יותר מכך. הספסל האחורי בה יכול לאכלס בקלות יתרה גם שחקני כדורסל גבוהים, מבלי שתהיה להם בעיה כלשהי עם המושב לפנים. כל זאת לצד מערכות בטיחות מתקדמות, איכות חומרי תא נוסעים, מנועים ותיבות הילוכים שמגיעים היישר מהמדפים המשובחים בדרך כלל של קונצרן פולקסווגן.
הסופרב מוצעת גם - בניגוד לחברותיה - במגוון גדול במיוחד של גרסאות. החל מבסיסית שמיועדת לשוק המוסדי ועד L&K סופר-מפוארת, כפולת הנעה וחזקה במיוחד כאלטרנטיבה במחיר שפוי (יחסית, שכן היא מתקרבת ל-300 אלף שקלים) לדגמי יוקרה. וכך למרות שהיא אינה מאפשרת לבחור במנועים היברידיים סופר-חסכוניים, היא עדיין בחירה קלאסית בקטגוריה ואחת המצטיינות בה, אם לא הטובה מכולן.

7 צפייה בגלריה
יונדאי סונטה
יונדאי סונטה
(צילום: ניר בן זקן)
זהו דור חדש למשפחתית הגדולה של יונדאי שבעבר הייתה - עם שם זהה כמובן - דגם נשכח וחסר כל יכולת משיכה בשוק המקומי, עד שהפך לנחשק ולהיט מכירות פנטסטי עבור ציי רכב ש"גילו" גרסה היברידית חסכונית בהרבה מכל אחת אחרת בקבוצה. בדגם החדש נשמר המנוע ההיברידי החזק והחסכוני של הדגם היוצא, אבל השיפור מכל בחינה אחרת אינו פחות מדרמטי.
החל בעיצוב חיצוני מאוד מרשים ולא אופייני ליונדאי "של פעם", דרך תא נוסעים איכותי מאוד, סביבת נהג משובחת ומערכות בטיחות מתקדמות. כל זאת לצד איכות נסיעה גבוהה באופן שלא פגשנו לפני כן במשפחתית הגדולה הזו. כל אלה הופכים את הסונטה לאחד הדגמים המוצלחים ביותר בקטגוריה כיום, מהבודדים שיכולים לשכנע את הצרכן הישראלי שלא לבחור ברכב פנאי, אלא להצמד לנוסחה הוותיקה והמועדפת מכל בחינה דינמית ובטיחותית.

עוד לפני שעוסקים באיכויות הדינמיות או בתא הנוסעים של פיז'ו 508, אי אפשר שלא להתפעל מהמראה יוצא הדופן שלה, וקל להכתיר אותה כמכונית הנאה והמרשימה ביותר בקטגוריה מבחינה זו. ואז מגיעים לסביבת הנהג ומגלים שגם זו מקורית ומעניינת, גם אם לא איכותית-יוקרתית כפי שפיז'ו הייתה מעוניינת שנרגיש.
ה-508 נהנית היום, בדור השני ושלוש שנים מאז הושקה לראשונה כמו רבות מאחיותיה למותג הצרפתי ובאופן היסטורי, מיכולות דינמיות גבוהות המעמידות אותה לא רק מעל מתחרותיה בקטגוריה, אלא בקרבת דגמים יקרים ממנה ולא במעט. היא משווקת עם שני מנועי בנזין מוגדשים או בגרסה היברידית-נטענת חזקה ויוצאת דופן. אבל המושב האחורי שלה צפוף יחסית, בעיקר אם תתעקשו להושיב שם מבוגרים. גם נוחות הנסיעה אינה מהטובות בקבוצה, בניגוד לערכי המותג.
אבל הבעיה העיקרית שלה מגיעה ממקום אחר לגמרי - תג מחיר של החל מ-200 אלף שקלים. לא רק שהוא הופך אותה ליקרה באופן ניכר ממתחרותיה, הוא גם מציב אותה בקרבה יתרה למכוניות סדאן מבית מותגי יוקרה. ובכך הוא מקשה עליה בשוק המקומי. אין לנו ספק שמחיר זול יותר היה הופך אותה לאחת הפופולריות כאן, במצב הנוכחי זה פשוט לא יכול לקרות.

7 צפייה בגלריה
מאזדה 6
מאזדה 6
(צילום: גדי סיארה)
מאזדה 6 הייתה בעבר מלכת קטגוריית המשפחתיות הגדולות. כל אחד רצה אחת. אלא שהמכונית שבעבר הייתה סופר עדכנית והציעה מראה, יכולת וסביבת נהג שאחרות יכלו להתקנא בהן, משווקת היום בדור שלישי ותיק שהוצג לראשונה לפני כמעט עשור, ומאז עבר שרשרת מתיחות פנים ועדכונים אינספור, מבלי שהבסיס ישתנה כלל. כאילו החליטו במאזדה לוותר.
אז נכון, עדכון אחרון הביא עמו שיפור של ממש בכל הנוגע לאיכות החומרים בתא הנוסעים ויישר קו עם המקובל כיום ולא ב-2012. נוחות הנסיעה גם השתפרה באופן ניכר וכל זאת מבלי לאבד את היתרון הבולט והגדול על פני מתחרותיה, יכולת דינמית גבוהה מהמקובל בקטגוריה.
כל אלה לא יכולים להסתיר כי מדובר במכונית מיושנת, בעיקר כאשר בוחנים את יחידות המנוע ותיבת הילוכים. והמכונית שפעם נחשבה למרווחת יחסית, כיום אינה מציעה את מרחב הפנים לנוסעים מאחור שמתחרותיה הישירות מציעות. ובקטגוריה שקטנה משמעותית בשנים האחרונות וממילא סובלת מכיוון אחד מרכבי פנאי, ומכיוון אחר ממהפיכת החשמל, אין למאזדה 6 יותר מדי מה להציע והיא פונה בעיקר למכורי המותג, או לקציני רכב שישמחו להעביר לעובדים מכונית משפחתית עם תדמית משובחת ואמינות ראויה.

7 צפייה בגלריה
טסלה מודל 3
טסלה מודל 3
(צילום: ניר בן זקן)
מודל 3 של יצרנית הרכב החשמלי מארה"ב, אחת האחראיות העיקריות למהפיכת החשמל ששוטפת את תעשיית הרכב, הוצגה כבר ב-2017. אבל רק ארבע שנים לאחר מכן עלתה ארצה וכמו בכל מדינה אחרת, הפכה מייד ללהיט מכירות למרות תג מחיר שמתחיל בקרבת ה-200 אלף שקלים. מעבר לכמיהה הברורה של הצרכן המקומי למוצרים חדשים ומתקדמים, ולרעש התקשורתי האדיר שמלווה את המותג ומשמש מקדם מכירות מעולה, יש לה גם יתרונות מובהקים על פני המתחרות.
המשמעותי שבהם הוא מערכת הנעה חשמלית מתקדמת וטובה יותר מבחינת ביצועים וצריכת אנרגיה מדגמי יצרניות רכב ותיקות שמגיעות רק כיום לעידן החשמלי, מה שמאפשר לה טווח נסיעה קרוב מאוד להבטחות היצרנית. סביבת הנהג מרגישה מודרנית עם מסך מגע ענק ממנו נשלטות מערכות הרכב, תוך ויתור מלא (ואידאולוגי) על מתגים, עם הרבה מאוד רעיונות ייחודיים בתעשיית הרכב. גם מערכת סיוע הנהיגה שלה, אוטו-פיילוט, היא מהמתקדמות בתעשייה.
אך בניגוד לניסיון המלאכותי להצמיד לה תווית יוקרה שתצדיק תג מחיר עסיסי, תא הנוסעים של מודל 3 חושף איכות ייצור ורמת הרכבה נמוכות מהמקובל בתעשיית הרכב כיום, גם במכוניות זולות ממנה משמעותית. והיא בוודאי אינה מתקרבת למראה והתחושה שמעניקים מותגי יוקרה מושקעים. עם זאת, היא זוכה לציון גבוה שמבטא תמורה גבוהה למחיר. שכן היא משפחתית גדולה וחשמלית, עם תג מחיר של משפחתית גדולה עם מנוע בנזין - ייצור מוטורי שצפוי ממילא להיעלם מאולמות המכירה תוך שנים לא רבות.