ל"ג בעומר יצוין הערב (יום ד'), ועמו המנהג להדליק מדורות. בשנים האחרונות, יותר ויותר תושבים ורשויות מבינים את הפגיעות הסביבתיות והבריאותיות שנגרמות מהדלקת המדורות ובוחרים בפעילות אחרת במקום. עם זאת, רבים בכל זאת מחליטים להמשיך את המנהג שגורם לזיהום אוויר כבד.
3 צפייה בגלריה
מדורה
מדורה
מדורה
(צילום: Shutterstock)
ד"ר לבנה קורדובה-ביז'ונר, מנהלת מערך ניטור אוויר ארצי במשרד להגנת הסביבה, כי "במהלך בעירת עצים במדורות, נפלטים לאוויר ריכוזים מאוד גדולים של חלקיקים נשימים המסוכנים לבריאות האדם. כמו כן, בבעירה של עצים נפלטים עוד חומרים, ודוגמה היא תרכובות אורגניות מסרטנות. במהלך שריפה, נפלטים גם כמויות גדולות של פחמן דו-חמצני, אחד מגזי החממה שגורמים להתחממות כדור הארץ".
כמו כן, קורדובה-ביז'ונר ציינה שבל"ג בעומר אף אחד לא בדיוק מקפיד שרק עץ יישרף, ושורפים גם רהיטים, פלסטיק ועוד. לאוויר נפלטים חומרים מאוד מזהמים שפוגעים בבריאות ובטבע. אנחנו קוראים לציבור להימנע מהדלקת מדורות, וממליצים לעסוק בפעילויות חברתיות אחרות", אמרה.
3 צפייה בגלריה
מדורות בבאר שבע
מדורות בבאר שבע
מדורות בבאר שבע
(צילום: הרצל יוסף)
בכל שנה, עם הדלקת מדורות ל"ג בעומר, נרשמות במרבית תחנות הניטור עליות בריכוזי החלקיקים הפוגעים בדרכי הנשימה – המגיעות לשיאן במהלך הלילה ועד לפנות בוקר. כמו כן, שאוכלוסיית ילדים היא האוכלוסייה הרגישה מבחינת השפעות מזהמי אוויר והשפעות על דרכי הנשימה. בנוסף לכך, בעשר השנים האחרונות נרשמה עליה במספר הפניות למיון בקרב ילדים, עקב כוויות בל"ג בעומר.
יש לציין לטובה כי בל"ג בעומר בשנה שעברה נרשמה לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה ירידה בזיהום האוויר בהשוואה לשנים קודמות. הריכוזים המרביים שנמדדו היו פי 7.3 בהשוואה ליום בהיר וזאת, ובשנים קודמות נרשמו ריכוזים של פי 10 ויותר. נתונים אלה מבוססים על נתוני למעלה מ-150 תחנות הניטור של המערך הארצי לניטור אוויר של המשרד להגנת הסביבה.
השנה, כמה רשויות מקומיות בישראל הודיעו כי יאסרו על הדלקת מדורות, או יקצו אזורים מוגבלים להדלקתן.

החלטתם בכל זאת להבעיר מדורה? אלו המלצות המשרד להגנת הסביבה:

• מומלץ לחגוג את החג בפעילות סביבתית – מדורות אקולוגיות (כדוגמת טיול בחיק הטבע).
• הימנעו משימוש בכלי פלסטיק! הידעתם? בצלחת הפלסטיק החד-פעמית שתביאו למדורה תשתמשו רק 5 דקות אבל היא תתכלה רק בעוד מאוד שנים! השתמשו בכלים רב-פעמיים.
• אין להשליך למדורה חומרי פלסטיק וניילונים וכמובן כלים חד פעמיים מפלסטיק וקלקר. שריפתם של חומרים אלה גורמת לפליטה של חומרים מסרטנים ובנוסף מלווה בריחות רעים.
3 צפייה בגלריה
מדורות בתל אביב
מדורות בתל אביב
מדורה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
• אין לשרוף תחליפי עץ מלא כמו מלמין, M.D.F ופורמייקה, שכן תהליך ייצורם כולל ערבוב עם דבקים שונים, והם פולטים לאוויר בעת שריפתם חלקיקים המכילים חומרים מסוכנים בתהליך המלווה בריחות רעים.
• אין להשליך למדורה עצים צבועים בצבע או בלכה.
• מקמו את המדורה בשטח נקי מקוצים ומעשבים, במרחק ביטחון סביר ממבנים וממתקנים. לא מבעירים מדורה מתחת לקווי חשמל וטלפון, בקרבת עצים ושיחים או מתקני דלק.
• הביאו איתכם שקיות זבל למדורה והשאירו את המקום אחריכם נקי.
• הפרידו את הפסולת הניתנת למחזור - כמו בקבוקים ואריזות, ואם אין פח בסביבה – קחו איתכם את האשפה עד לפח הקרוב.