דולפינן מצוי נמצא הבוקר (שני) מת בחופי הרצליה. אלון פן פקח היחידה הימית ברשות הטבע והגנים סיפר כי "הבוקר קיבלתי דיווח ממציל בחוף הרצליה על דולפין קטן מסוג דולפינן מצוי שנמצא מת על פני המים. המציל משה את הדולפין והעביר לי אותו".
"מדובר בדולפינן מצוי צעיר. לקחתי את הדולפין לנתיחה של ד״ר אביעד שיינין במעבדה לחקר טורפי על ימיים במטרה לנסות לאתר את נסיבות המוות. זהו בוקר עצוב לכולם: מהמצילים ועד לרוחצים שקמו לבוקר עם מראה עצוב של דולפין צעיר מת. אני מקווה שאת הדולפינים הבאים נראה קופצים בים ולא על שולחן הניתוחים״, אמר הפקח.
2 צפייה בגלריה
דולפין שנמצא מת בהרצליה
דולפין שנמצא מת בהרצליה
דולפינן שנמצא מת בהרצליה
(צילום: אלון פן רשות הטבע והגנים ורועי בר דוד)
מהנתיחה על כי זהו זכר צעיר באורך 2.05 מטר ובמשקל של 98 קילוגרם. לא נמצאו עליו סימני לכידה בציוד דיג, והקיבה הייתה כמעט ריקה. כמו כן, בעין לא נמצאו ממצאים פתולוגים שמחשידים על מחלה אקוטית, אך נמצאו מעט גרנולות (שם כולל לשלושה סוגים של תאי דם לבנים: נויטרופילים, באזופילים ואאוזינופילים) באחת הריאות, שייבדקו בהמשך.
הדולפינן המצוי הוא היונק הימי הנפוץ ביותר בישראל. מבנה גופו מלא ומגושם וצבעו אפור עד חום, עם בטן בהירה. חרטומו קצר ועבה, והוא מופרד על ידי כפל בולט מקדמת הקודקוד. אורכו 2.5-3.5 מטרים. להקה ממוצעת מונה חמישה-שישה פרטים ומורכבת מנקבות וגורים או מצעירים משני הזוויגים.
2 צפייה בגלריה
דולפין שנמצא מת בהרצליה
דולפין שנמצא מת בהרצליה
הדולפינן בנתיחה שלאחר המוות
(צילום: אלון פן רשות הטבע והגנים ורועי בר דוד)
הזכרים שוחים בגפם או בזוגות וחוברים ללהקות מזדמנות. הדולפינן המצוי חי מעל מדף היבשת ולעתים פוקד את הים העמוק. אוכלוסיית הדולפינן המצוי מעל מדף היבשת שלאורך חוף הים התיכון בישראל מוערכת ב-300-400 פרטים. תת-האוכלוסייה בים התיכון מסווגת כמין שעתידו בסכנה, כאשר הסיכון העיקרי שמאיים עליה הוא לכידה בשוגג בציוד דיג.
איומים נוספים כוללים את זיהום הים, בליעת פסולת ופגיעה במארג המזון. ב-2017 הכריז הארגון הבינלאומי לשימור טבע (IUCN) על שטח מדף היבשת שמול חופי הים התיכון של ישראל כאזור חשוב ליונקים ימיים (IMMA), בעקבות תצפיות של דולפיננים מצויים ודולפינים מצויים על ידי תצפיות חוקרים ורשות הטבע והגנים.