ירידה של 90% נרשמה בשיעורי התמותה בקרב בני 50 ומעלה שהתחסנו בבוסטר לעומת אלו שלא התחסנו בו: כך עולה ממחקר חדש של מכון המחקר של הכללית בשיתוף הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון והמעבדה למקסימיזציה של תוצאי בריאות במכללה האקדמית ספיר.
קראו עוד:
המחקר, שמפורסם הלילה (ה') בכתב העת הרפואי NEJM, עקב אחר כ-840 אלף בני 50 ומעלה המבוטחים בכללית, והשווה את שיעורי התמותה מקורונה באוכלוסייה שקיבלה בוסטר בהשוואה לשיעורי התמותה בקרב אלו שהתחסנו פעמיים בלבד. המעקב בוצע בין 6 באוגוסט ל-29 ספטמבר 2021.
1 צפייה בגלריה
מבצע חיסונים של מד"א ועיריית תל אביב בכיכר דיזנגוף
מבצע חיסונים של מד"א ועיריית תל אביב בכיכר דיזנגוף
מבצע חיסונים בכיכר דיזנגוף בתל אביב, אוגוסט 2021. המחקר נערך בתקופה זו
(צילום: מוטי קמחי )
החוקרים מסרו כי שיטת המחקר כללה משתנים רבים עבור מגוון גורמי סיכון לתמותה, "על מנת לנטרל הטיות אפשריות שיכלו לנבוע מפערי גיל, מין, מצב סוציו-אקונומי או תחלואה נלווית בין האוכלוסיות", לדבריהם. הגיל הממוצע של הנבדקים היה 65 וחצי, ובסוף תקופת המחקר 90% מהם קיבלו את הבוסטר. בקרב מי שקיבל אותו נרשמה ירידה של 90% בשיעורי התמותה מקורונה לעומת אלו שלא קיבלו את מנת החיסון השלישית. אצל גברים נרשמה ירידה של 88%, ואצל נשים - 94%.
"תוצאות המחקר מלמדות באופן חד משמעי כי חיסון הבוסטר קשור בצורה מובהקת בהפחתת הסיכון לתמותה מקורונה, לרבות מזן הדלתא", אומר ד"ר דורון נצר, ראש אגף רפואה בקהילה בכללית. "מעטות ביותר ההתערבויות בעולם הרפואה שניתן לייחס להן ירידה של פי 10 בסיכון לתמותה, כפי שמצאנו עבור חיסון הבוסטר.
"הממצאים מספקים מידע חשוב ומבוסס מחקרית לאוכלוסייה בישראל ובמדינות אחרות שעדיין מתלבטת לגבי מתן מנת חיסון שלישית. הנושא מקבל משנה תוקף לנוכח ההתפרצות של זן האומיקרון והחשש מגל תחלואה נוסף"
"הממצאים מספקים מידע חשוב ומבוסס מחקרית לאוכלוסייה בישראל ובמדינות אחרות שעדיין מתלבטת לגבי מתן מנת חיסון שלישית. הנושא מקבל משנה תוקף לנוכח ההתפרצות של זן האומיקרון והחשש מגל תחלואה נוסף".
אין זו הפעם הראשונה שכללית מפרסמת מחקרים בנושא השפעות החיסון. ממחקר אחר שהיא פרסמה לאחרונה עלה כי בקרב בני נוער בני 12 עד 18 שקיבלו חיסון של פייזר נגד קורונה נרשמה יעילות של 90% במניעת הדבקה ויעילות של 93% במניעת מחלה תסמינית. המחקר התבסס על נתוניהם של 94,354 בני נוער מול מספר זהה של לא מחוסנים.
מחקר קודם על הבוסטר, שכללית ערכה בקרב כ-700 אלף מבוטחים, העלה שהוא מפחית אשפוזים ב-93%, מחלה קשה ב-92% ותמותה ב-81%.