כבר 80 ימים שמשה (מוישי) קליינרמן, נער בן 16 ממודיעין עילית, מוגדר כנעדר. ב-25 במרץ הוא יצא מביתו לקראת שבת עם חברים בהר מירון. "אנחנו חייבים פה את הכוח של הציבור שילחץ על משטרת ישראל שתעשה משהו מעבר", אומרת אמו של מוישי, גיטי קליינרמן, בריאיון לאולפן ynet. "למשטרה יש כוחות ומנגנונים, ראינו את זה עם ספיר נחום בעכו – כשרצו למצוא אותה, מצאו אותה. ראינו את זה גם אצל המחבלים שמצאו תוך שעתיים או יומיים. מה קורה פה? 80 יום נער בישראל נעדר ואין שום קצה חוט? זה נשמע לכם הגיוני? נראה לכם נורמלי?"
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"לפני 80 יום, מספר בלתי נתפס, הבן שלנו דיבר איתנו ואמר לנו שהוא יוצא ל'שבת התאחדות' במירון עם הרב יואל רוט מארצות הברית", משחזרת האם. "נתנו לו את ברכתנו וביקשנו שיתפלל עלינו בקבר רשב"י. הוא נסע ולא חלמנו מה הולך לקרות".
קראו עוד בערוץ היהדות:
במוצאי השבת מוישי היה אמור לחזור לישיבה שבה הוא לומד, אבל הוא לא שב – ומאז אבדו עקבותיו. "משהו פה הזוי לחלוטין, אין לנו שום קצה חוט", אומרת אמו. "עוברים עלינו ימים, שעות ודקות טרופים, זה משהו שלא ניתן לתאר במילים".
3 צפייה בגלריה
מוישי קליינרמן
מוישי קליינרמן
מוישי קליינרמן. "מה קורה איתו, הוא חי? הוא לא? מישהו מחזיק בו? אנחנו נמצאים באוויר, בסימן שאלה ענק"
(צילום: באדיבות המשפחה)

"כאילו לא מדובר בחיי אדם"

גיטי מגדירה את בנה כ"ילד בוגר, אחראי, שיודע לשמור על עצמו. מעולם לא נעדר". "הוא אמר לי שמספיק לו פעם בשבוע להתקשר הביתה, וזה טבעי. הילדים בגיל שלו עושים את זה, והוא לא צריך להתקשר כל יום. אמרתי, 'אוקיי'. עבר עוד יום ועוד יום, ואחרי שעבר שבוע והוא לא התקשר, אמרתי שבטוח קרה משהו", מספרת האם.
"ניסינו להתקשר ולחפש, וראינו ששבוע בעצם אף אחד לא ראה או שמע ממנו. פנינו למשטרה, ואנחנו מרגישים שאין מספיק מענה. התחנה פה במודיעין עילית נהדרת ועושה כל מה שהיא יכולה, אבל אין לה מספיק משאבים והיא עמוסה מאוד בתיקים ובדברים שונים. זה אמור לעלות לדרגים גבוהים, למטה הארצי ולמחוז, למקומות שאמורים להפוך פה את העולם. אני מרגישה שהיחס הוא כאילו מדובר בחפץ שנאבד, ולא בחיי אדם".
במצב של חוסר אונים, המשפחה החליטה לפעול בדרכים נוספות: "הכנסנו חוקר פרטי לתמונה, וההוצאות הן ענקיות. החל קמפיין גיוס כספים להחזרת מוישי הביתה, בעם ישראל מתאחדים ועושים עבודה נהדרת ומשותפת עם תמיכה לאורך כל הדרך, זה ראוי להערכה".
3 צפייה בגלריה
מוישי קליינרמן
מוישי קליינרמן
"ילד חביב, ממיס לבבות, אוהב אדם". אחת התמונות האחרונות של מוישי
(צילום: באדיבות המשפחה)
נכון להיום, גיטי ושאר בני המשפחה שרויים במצב של חוסר ודאות. "מה קורה איתו, הוא חי? הוא לא? מישהו מחזיק בו? אנחנו נמצאים באוויר, בסימן שאלה ענק, בספק שאוכל אותנו מבפנים", לדבריה.
היא מעידה כי להיעלמות הפתאומית לא היו שום סימנים מקדימים. "הוא מותק של ילד", היא אומרת, "ילד חביב, תקשורתי, ממיס לבבות. מי שמכיר את מוישי יודע על מה אני מדברת. הוא ילד שנוגע בלב, אוהב אדם, מכבד את כולם".

"סיפור חריג מאוד"

רפ"ק ראובן שמיר, קצין אגף החקירות והמודיעין במשטרת מודיעין עילית, מעדכן כי "כרגע החיפושים מתמקדים באזור מירון. השטח מסביב זה חורש מטורף, וקשה מאוד לחפש שם. אנחנו מעלים רחפנים בהר מירון, אבל יש שם שטחים מיוערים שצריך להגיע אליהם פיזית".
"הורדנו מצלמות אבטחה וקיבלנו הודעות מחברים שלו שראו אותו בכל מיני מקומות, אבל הדיווחים התבררו כלא נכונים. אפשר להגיד שחרשנו את הצפון בסריקות", הוא מציין. "אנחנו מפרסמים בכל מיני מקומות כדי להשאיר את זה במודעות של הציבור. אנחנו בקשר עם ההורים ברמה יומיומית ומעדכנים אותם בימי סריקות שאנחנו מקיימים. אנחנו מפעילים ביחד איתנו יחידת כלבנים, ועוזרים לנו יחידת אית"ן לאיתור נעדרים של צה"ל ויחידת חילוץ של מתנדבי משטרה".
3 צפייה בגלריה
מוישי קליינרמן
מוישי קליינרמן
מוישי בחנוכה האחרון. רפ"ק ראובן שמיר: "אנחנו מקווים מאוד שהוא חי ומתחמק מלהגיע הביתה"
(צילום: באדיבות המשפחה)
רפ"ק שמיר חוזר על הפרטים הידועים למשטרה: "מוישי עלה ב-25 במרץ למירון ועדכן את ההורים שלו. הוא היה שם בשבת חברים. לקראת צאת שבת הוא יצא משם ונפרד מחבריו, ומאז אין לנו עדות למקום הימצאו. ההורים עדכנו אותנו כמה ימים אחרי היעדרו. בימים הראשונים הם היו רגועים, אבל ככל שהזמן עבר ומוישי לא חזר הביתה ולא יצא קשר, הם התחילו לדאוג. מאז אנחנו בסריקות אחריו".
"אני מקווה לטוב", הוא אומר. "החלום שלי זה לדפוק להורים בדלת עם מוישי. אנחנו מודעים לזמן, שהוא לא לטובתנו. אנחנו בודקים כל מיני כיוונים. שלושת הכיוונים העיקריים זה שהוא חי, או מת, או שהוא מוחזק בידי מישהו שלא ברצונו. אנחנו מקווים מאוד שהוא חי ומתחמק מלהגיע הביתה".
לדבריו, "הסיפור הזה חריג מאוד מבחינתנו. נעדרים צעירים מוצאים תוך ימים ספורים בדרך כלל, ובסיפור כזה לא נתקלתי. אנחנו עושים על זה ישיבות ברמה של מפקדי מחוז ומטה". הוא מדגיש כי ברמה המעשית, התחנה עובדת כל יום בנושא החיפושים. "יש חיפושים פיזיים בשטח, יש חיפושים שמבוצעים על ידי יחידה אווירית ויש חיפושים שקורים כל יום בהתאם לדיווחים", הוא מסכם, "המטרה היא להחזיר את מוישי הביתה".