האם כ-20% מעובדי החברות הממשלתיות יהיו בעתיד אזרחים ערבים? מליאת הכנסת אישרה הערב (ד') ללא מתנגדים את הצעת התיקון לחוק החברות הממשלתיות של חברת הכנסת ג'ידא רינאוי-זועבי וקבוצת חברי כנסת, אליה הוצמדו הצעות דומות של חברי הכנסת עאידה תומא סלימאן, עופר כסיף ואיימן עודה. על פי התיקון לחוק, החברות הממשלתיות תהיה חובת ייצוג הולם ביחס לכלל קבוצות האוכלוסייה הנהנות מייצוג הולם לפי חוק שירות המדינה, מינויים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מנהל מדבר עם העובדים
מנהל מדבר עם העובדים
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "חקיקת הייצוג ההולם שעברה בכנסת בשנים האחרונות נועדה ליצור העדפה מתקנת של מגזרים שונים באוכלוסייה שייצוגם בשירות הציבורי נמוך לעומת חלקם היחסי באוכלוסייה, דוגמת נשים, ערבים, דרוזים, צ'רקסים, עולים חדשים, בעלי מוגבלות ויהודים בני המגזר החרדי.
"אולם, החקיקה לא מתייחסת לחברות ממשלתיות ולגופים סטטוטוריים הפועלים מתוקף חוק, המהווים חלק נכבד מהמגזר הציבורי. גופים אלה מתאפיינים פעמים רבות ברמות שכר גבוהות, אך אינם כפופים לחובות ייצוג הולם, ובפועל, אין בהם שוויון בשכר בין נשים וגברים או בין עובדים מקבוצות אוכלוסייה שונות, למעט חובת ביטוי הולם ביחס ליוצאי אתיופיה ובני העדה הדרוזית בקרב עובדי חברות ממשלתיות.
"דו"ח מבקר המדינה בנושא 'פעולות המדינה לעידוד שילובה של האוכלוסייה הערבית בתעסוקה' משנת 2016, קבע כי בעוד שיעור התעסוקה באוכלוסייה היהודית עומד על כמעט 80%, באוכלוסייה הערבית הוא עומד על 50.5% בלבד. לפי הדו"ח, בחברות הממשלתיות הגדולות אחוז ההעסקה של ערבים הוא נמוך מאוד עד לא קיים כלל. כך למשל, בחברת נמל אשדוד אחוז ההעסקה הוא 0.2% עובדים ערבים. כך גם בתאגידים הממשלתיים, כשברשות לניירות ערך ישנם 1.5% עובדים ערבים, ברשות שדות התעופה 1.1% עובדים ערבים ובבנק ישראל 1% בלבד עובדים ערבים".
ח"כ ג'ידא רינאוי-זועבי: "קם בחברה הערבית דור חדש שאינו מסתפק רק בהגשמת שאיפותיו ברמה הפרטית, אלא רוצה להתפתח ולקחת חלק מרכזי כדי להשפיע. כעת כשיש קואליציה שיודעת לשתף פעולה עלינו לעמוד לצדו ולחזק אותו".
ח״כ איימן עודה: "אין סיבה שלא יובטח יצוג הולם לכלל האזרחים הערבים. מדובר במיעוט לאומי של 20% מהאוכלוסיה, שמגיע לו יצוג הולם במוקדי קבלת ההחלטות ותעסוקה הוגנת. זה צעד נוסף קדימה במאבק שלנו לשוויון".
ח״כ עאידה תומא-סלימאן: "חברות ממשלתיות שמנהלות כסף ציבורי חייבות להוות דוגמה למגזר הפרטי. העובדה ששיעור הערבים בהם כיום זעום מעיד על גזענות עמוקה ומושרשת. הצעת החוק שלנו היא התחלה של שינוי".