תום תקופת החגים, כנס החורף של הכנסת שבפתח והזמן שכבר עושה את שלו, מאלצים את "קואליציית השינוי" להתמודד כעת עם שלל בעיות מהותיות, כאלה שבמוקדם או במאוחר ברור שצריך להידרש אליהן. אירועי הימים האחרונים חידדו עד כמה נחוץ טיפול שורש אם הממשלה בהרכבה הנוכחי חפצת חיים. או חפצת רוטציה.
זה התחיל עם תדרוכים לתקשורת של אנשי רע"מ על חוסר שביעות רצון קיצונית ממדיניות הממשלה בכל הנוגע לסוגיות הבוערות במגזר הערבי, נמשך אתמול עם חברת הכנסת ג׳ידא רינאווי זועבי ממרצ, המשתייכת לקואליציה, שנשאה בוועדת הכספים נאום אופוזיציוני למהדרין (״נותנת לממשלה ציון אפס בטיפול בקורונה ובפשיעה במגזר הערבי״) - ונמשך אמש עם הודעה חריגה של מפלגת רע״מ שהביכה את ראש הממשלה נפתלי בנט, ולפיה ביטל ביקור במתחם חיסונים באום אל-פחם מתוך כבוד לשהידים.
כל אלה, בתוך כנס חורף ארוך שייפתח ביום שני הקרוב, הם אירועים בעלי פוטנציאל נפיץ בממשלה שממילא צועדת על קורה צרה.

חוסר שביעות הרצון של רע״מ התברר לאנשי בנט בשלב מוקדם יחסית. ממקום מושבו בארה"ב בשבועיים האחרונים הופקד מזכיר הממשלה, שלום שלמה, על הטיפול ב"תיק רע"מ". שלמה הוא איש הקשר למנסור עבאס עוד מימי המשא ומתן להקמת הממשלה. גם במהלך ביקור הפמליה באו"ם הוא תחזק את הקשר הצמוד.
מן הצד השני, יו"ר רע"מ כבר מנסה פחות ופחות להתנחמד. עבאס מפגין חוסר שביעות רצון מופגן, בעיקר לנוכח הקושי להציג הישגים לציבור הערבי שקיבל לראשונה ייצוג בקואליציה בישראל.
וכשעבאס לא מרוצה, לשכת בנט נדרכת. יציבותה של הקואליציה בסכנה, מבינים שם. אז לא רק שלמה פעיל. עבאס ובנט מחליפים ביניהם הודעות בערוץ ישיר ויומיומי, כאשר ראש הממשלה מנסה גם לרתום את שותפו למאמץ החיסונים במגזר הערבי.
זה מה שהוביל לקביעת הביקור המשותף באום אל-פחם, ואז למבוכה שבביטולו. הודעת רע"מ שלפיה בנט ביטל את הביקור לבקשתם מתוך "כבוד לשהידים" של אירועי אוקטובר 2000, רק הוסיפה שמן למדורה. עבאס טען שאת ההודעה הוציאו אנשי מפלגתו בלי תיאום עמו, ומיהר להבהיר בקולו את הדברים.
1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת: ישיבת פגרה מיוחדת- הצעת חוק התקציב
מליאת הכנסת: ישיבת פגרה מיוחדת- הצעת חוק התקציב
עבאס ובנט בכנסת. התקציב לבדו לא יספיק
(צילום: יואב דודקביץ')
האירוע אמנם זניח יחסית ויחשב בקושי פסיק בדברי הימים של הממשלה שקמה, אבל מאותת עד כמה מורכב עומד להיות החורף בכנסת. עד כה הייתה נטייה לחשוב שהעברת תקציב המדינה (שגם כעת נראה שיעבור ללא בעיות משמעותיות) תיתן שקט ויציבות, אולם כעת מתברר שהתקציב לבדו לא יספיק. סיר הלחץ שבתוכו מתבשלים עבאס וחלק מחברי מרצ דורש טיפול דחוף.
המצב הזה מזכיר לכולם שגם הכנס הקרוב של הכנסת יעמוד בסימן האצבע ה-61. וכל זמן שהיא שייכת לרע"מ וחבריה, ימשיך מנסור עבאס להיות האיש שעל פיו יישק דבר.