רגע לפני שהחודש היקר ביותר מבחינת חופשות בארץ מתחיל, שר התיירות יואל רזבוזוב מכריז על קמפיין שינסה להילחם במחירי הלינה והאירוח. משרד התיירות מפרסם היום (יום ג') קול קורא למתקני אירוח תיירותיים לבוא ולהשתתף בקמפיין פרסומי שיציג לציבור חופשה שלא תעלה יותר מאלף שקל לילה לזוג.
על פי דרישות משרד התיירות, רק מלונות, צימרים ושאר מתקני אירוח תיירותיים שמבטיחים לילה לזוג - ללא ארוחת בוקר, בחדר סטנדרטי, אשר יפורסם בכל הפלטפורמות של המלון, לכל חודש אוגוסט ומבלי להתנות את המחיר במספר לילות מינימלי להזמנה, עד אלף שקלים כאמור - יוכלו להיכלל בקמפיין.
לפי הודעת המשרד, הקמפיין יפנה את הציבור לאתר משרד התיירות, שם תופץ רשימת מתקני האירוח התיירותיים שכלולים בקמפיין, זאת כשהם מחולקים לשלוש מדרגות מחיר: עד 500 שקל, עד 750 שקל ועד מחיר של אלף שקל, כאשר אין הפרדה בין מחירי אמצע שבוע וסוף שבוע - כל עוד המחיר המוצע עומד ברף אלף השקלים ללילה. הקמפיין יופץ ברשתות התקשורת, אתרי האינטרנט וברשתות החברתיות.
2 צפייה בגלריה
מלונות ים המלח
מלונות ים המלח
עד כמה הקמפיין הנוכחי ישפיע על מחירי המלונות באזורים המבוקשים בארץ?
"כשראיתי שמחירי החופשות עלו ויצאו מפרופורציות, עצרתי את הקמפיין הקודם. כעת יש להראות לציבור שיש בישראל חופשות במחיר שווה לכל נפש. מעבר למחלמה החשובה ביוקר המחיה, שאותה אני מוביל כשר בממשלה, חשוב לי שידעו כולם עד כמה יש במדינה המדהימה שלנו מקומות ששווה לראות ולבקר בהם. במיוחד בחודש אוגוסט כשכל כשהילדים לא במסגרות. חופשה בישראל זה לא לעשירים בלבד, ולכן אנחנו יוצאים בקמפיין שיוכיח את זה", אמר שר התיירות, יואל רזבוזוב.
הקמפיין הקודם, עליו מדבר השר, הוא אותו קמפיין שעלה בסוף יוני וכלל מאה מלונות שהיו אמורים להוריד מחירים עבור חופשת הקיץ. אך בפועל כשבדקנו את המחירים והאותיות הקטנות והיקרות באותה יוזמה, גילינו מציאות אחרת לחלוטין. חלק מהמלונות כלל לא ידעו על הקמפיין ולא עדכנו מחירים, חלקם התנו את הלילה הזול ברכישת לילות נוספים במחירים גבוהים. רשת אחת התנתה את המבצע רק לחברי מועדון ורשת אחרת הפסיקה את ההנחה בדיוק בתחילת יולי.
נזכיר עוד כי לפני הקמפיין האחרון, משרד התיירות עלה בתחילת יוני עם הקמפיין הראשון לעידוד תיירות פנים. הקמפיין, שהסלוגן המוביל שלו היה: "קפיצה קטנה - חופשה גדולה", ביקש לעודד את הישראלים לצאת לחופשה אורבנית באופן ספונטני באמצע השבוע. אלא שזמן קצר לאחר מכן ועם כניסתו של שר התיירות רזבוזוב לתפקידו, הוחלט לא להמשיך איתו לנוכח מחירי המלונות המופקעים.

עד כמה הקמפיין באמת יעזור להוריד מחירים?

אם כך ולמרות הרצון הטוב של שר התיירות לפעול בנוגע למחירי החופשה בארץ, זה אך טבעי להיות סקפטיים ולתהות עד כמה הקמפיין הנוכחי (והשלישי בתוך חודשיים) יחזיק מעמד והאם הוא באמת ישפיע. הרי מה הסיבה שמלונאים בכלל ירצו להשתתף בקמפיין הזה בחודש שבו מרבית החדרים כבר בתפוסה מלאה, הביקוש בשמיים והמחירים כבר נסגרו? אותו תמריץ של פרסום המלונות שייכנסו לקמפיין של עד אלף שקלים הוא בגדר לעג לרש, הרי אין להם באמת צורך בפרסום באתר משרד התיירות שלא ממש מוכר למרבית הציבור ולא פופולרי דיו. אם ישראלי ממוצע ירצה לחפש חופשה בארץ הוא ייכנס לאתר המלון ישירות או לאתרי הזמנת המלונות המפורסמים.
על כך ענה השר רזבוזוב באולפן: "לצערי, הפיצוי שנתנו - 60 מיליון שקלים למלונות שסגורים או שחצי פתוחים, ההכנסה שלהם נפגעה מעל ל-40 אחוז. זאת אומרת, קיימים מלונות שחייבים עזרה ואנחנו במשבר קורונה. זה (קמפיין) כחול לבן ואנחנו רוצים להנגיש לציבור חופשות ב-500 שקלים ללילה, ב-750 שקלים ללילה ובאלף שקלים ללילה ובאמת שישנם מלונות כאלו. אנחנו נפרסם אותם ואנחנו נקרא לציבור לבוא ולנפוש שם כי באמת יש לנו מדינה מדהימה".
2 צפייה בגלריה
אילת
אילת
יש מקום לאופטימיות או עוד יוזמה שלא באמת תשפיע?
(צילום: shutterstock)


ומה בנוגע לסכום עצמו? אלף שקלים ללילה הוא לא מחיר זול מלכתחילה. אז נכון, ישנן שלוש מדרגות של מחירים אבל כשיש את האפשרות להגיע עד אלף שקלים, מדוע שמלון יבחר לתמחר בפחות מזה בחודש העמוס ביותר? ועד כמה הקמפיין בכלל יעבוד על המלונות באזורים המבוקשים כמו אילת וים המלח. כי אם הוא בסופו של דבר יתמרץ רק את המלונות שמלכתחילה מציעים מחירים זולים יותר - מה עשינו בזה?
הרבה תהיות ושאלות עולות בנוגע ליוזמה הנוכחית. ברוכה עד כמה שתהיה, נדמה שאין לממשלה אינטרס אמיתי להוריד את מחירי החופשה, כי לשינוי מהותי נדרש שילוב כוחות של כמה משרדי ממשלה ולא רק מטעם משרד התיירות, שבפועל לא יכול לעשות הרבה בעניין זה.