2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
מחזירים שגרירים - ומתכננים ביקור ראשון בישראל. ארדואן ולפיד
(צילום: AP, EPA)
עם ההכרזה על נרמול היחסים באופן מלא, הצעד הבא ביחסים מול אנקרה יהיה ביקור ראשון של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן בישראל - לראשונה מאז מאי 2005. מאחורי הקלעים התחילו כבר התכנונים להגעתו הראשונה זה 17 שנה.
עם זאת, בישראל ערוכים לכך שהנשיא הטורקי יחזור לסורו וישוב להסית נגד ישראל, אף שאת האירועים הסוערים ברמדאן, מבצע "שובר גלים" בגדה ומבצע "עלות השחר" הוא צלח בהצלחה - אף שבמהלכו כינה את ישראל "רוצחת ילדים".

כפי שנחשף לראשונה ב-ynet, עוד לפני ההכרזה על החזרת השגרירים, סוכם בין המדינות להחזיר את הטיסות הישראליות ליעדים השונים בטורקיה. שתי המדינות כבר חתמו על הסכם תעופה חדש, ובימים אלה נסגרים הפרטים האחרונים והטיסות הישראליות צפויות לנחות ביעדים שונים בטורקיה כבר בשבועות הקרובים, בהתאם לביקושים.
הגורם המרכזי שעומד מאחורי הפיוס עם טורקיה היה נשיא המדינה יצחק הרצוג, שביקר בטורקיה במרץ האחרון וביסס את התנעת הפיוס בין המדינות. הנשיא הצליח ליצור ערוץ הידברות אישי עם ארדואן, שבו מלבנים סוגיות רגישות - ובעיקר פייק ניוז שמגיע לידיעת הטורקים בנוגע להר הבית ולמתרחש בגדה המערבית.
גורמים מדיניים בישראל אמרו כי הפעם לארדואן יהיה מה להפסיד, ברומזם שירושלים מוכנה להחזיר שוב את השגריר ולהוריד את דרג היחסים אם האמירות המתריסות יחזרו.
בתוך כך, ארבע שנים אחרי שהשגריר איתן נאה סולק מאנקרה, לא לפני שעבר בידוק מחמיר בנמל התעופה בעקבות הריגתם של עשרות מתפרעים בגבול רצועת עזה, ישראל צפויה למנות בקרוב שגריר חדש בטורקיה - כשהמועמדת המובילה היא אירית ליליאן, הממונה על השגרירות הישראלית בטורקיה בשנים האחרונות.

2 צפייה בגלריה
מבלוט צ'בושולו שר החוץ של טורקיה ב נתב"ג
מבלוט צ'בושולו שר החוץ של טורקיה ב נתב"ג
שר החוץ מבלוט צ'בושולו והממונה על השגרירות הישראלית אירית ליליאן
(צילום: שלומי אמסלם לע"מ)
ועדת המינויים העליונה במשרד החוץ אמורה לקבל החלטה בדבר המינוי - וליליאן, טורקולוגית בהשכלתה, נתפסת ככזו שהצליחה לשמור בכל השנים האחרונות על יחסים טובים עם יועצו של ארדואן, איברהים קאלין, ועם גורמים בכירים במשרד החוץ הטורקי בשיא המשבר בין המדינות. מעבר לכך, מינויה של ליליאן משדר מסר של המשכיות מצד ישראל - ומעמדה הדיפלומטי ישודרג.
הרצוג עצמו בירך על החזרת היחסים הדיפלומטיים המלאים עם טורקיה, ואמר כי "זהו תהליך חשוב שאנו מובילים בשנה האחרונה שיוביל להתפתחות הכלכלה, התיירות וקשרי הידידות בין המדינות. שותפות ושכנות טובה במזרח הים התיכון חשובות לכולנו. בני כל הדתות – מוסלמים, יהודים ונוצרים, יכולים וצריכים לחיות בשלום".
שר הביטחון בני גנץ הוסיף כי הוא "מברך על ההתקדמות ביחסים בין ישראל וטורקיה ועל ההעלאה מחדש של דרג היחסים בין המדינות. מדובר במהלך משמעותי וחיובי ליציבות האזור ואני מברך את ראש הממשלה ונשיא המדינה על הובלתו".