בשיתוף רשות הטבע והגנים
ישנן מהפכות שלוקחות את הזמן - ויש כאלו שמגיעות כרוח סערה. בקטגוריה השנייה תמצאו למשל את מה שנהוג לכנות "נוודים דיגיטליים". נכון, אופי עבודה או לימודים מסוג זה מצוי עמנו לא מעט שנים, אך מגפת הקורונה טרפה את הקלפים, ובשנה האחרונה רבים – בארץ ובעולם כולו – אימצו את הרעיון בחום.
למי שעדיין לא מכירים, המושג "נוודים דיגיטליים" כולל את מי שרוצים ויכולים לעבוד מכל מקום. מהבית, מבתי קפה, מצימרים וכעת - גם מלב הטבע. זה יכול להיות רק יום אחד בשבוע, וזה יכול להיות שנה שלמה ברציפות.
5 צפייה בגלריה
אופן ספייס בטבע
אופן ספייס בטבע
אופן ספייס בטבע
(צילום: חגי דביר)
כדי להתענג על חופש התנועה הממכר הזה, כל מה שצריך הוא מחשב נייד, חיבור לחשמל ולרשת אלחוטית – ומכאן, השמים הם הגבול. זה מתאים במיוחד לפרילאנסרים, אנשי היי-טק ומקצועות חופשיים, סטודנטים וגם שכירים שגילו לפתע שניתן לעבוד יום או יומיים בשבוע מחוץ למשרד.

בלב הטבע, הדד-ליין נראה פחות מלחיץ

אבל לצד מתחמי העבודה המשותפים שנוסדו בערים רבות, ולצד בתי הקפה הגדושים בעובדים או בסטודנטים, הולך ומתפתח זן חדש של מתחמי עבודה - בטבע. בלי המולת רחוב, בלי זיהום אוויר, בלי מוזיקה רועשת ובלי מלצרים שדוחקים בך להזמין עוד אספרסו.
למעשה, מי שכבר חוו את העניין הזה של להניח את הלפטופ מול הנוף הירוק/כחול/צהוב/חום (אל תמחקו את המיותר), כבר לא יכולים לחזור לאחור, אל המולת מרחבי העבודה העירוניים. ועוד לא דיברנו על שלוות הנפש והרוגע שמציפים את כל מי ששוהה כמה שעות בלב הטבע. פתאום הדד-ליין ההיסטורי נראה פחות מלחיץ.

תכירו: מיזם OPENפייס

ברשות הטבע והגנים הוחלט לפתח את הנישה המסקרנת הזו, ולאחרונה הושק ב-6 שמורות טבע וגנים לאומיים ברחבי הארץ, מיזם הקרוי "OPENפייס". בכל אחד מהאתרים הוגדרו בקפידה מתחמים ייעודיים המאפשרים עבודה ולמידה. אלו כוללים את כל מה שדרוש לעבוד וללמוד ללא דאגות טכנית: תשתית של תקשורת (Wi-Fi), נקודות חשמל וכמובן, שולחנות עבודה. לצד אלו, באתרים הללו קיימת מעטפת תומכת של מרכז שירות, שירותים, חניה מונגשת ועוד. כל שנותר לכם הוא למצוא את הפינה המועדפת עליכם מול הנוף, להדליק את הלפטופ – ולהתמסר לטבלאות האקסל, לפיתוח אפליקציות או לכתיבת הרומן הראשון שלכם.
5 צפייה בגלריה
אופן ספייס בגן לאומי מירקון תל אפק
אופן ספייס בגן לאומי מירקון תל אפק
אופן ספייס בגן לאומי מירקון תל אפק
(צילום: טל כרמי)
"ביום שישי האחרון, הגיעה לגן לאומי תל אפק אדריכלית שהחליטה לעבוד מספר שעות בחיק הטבע", מספר ד"ר חגי דביר, מנהל תחום המוצר התיירותי ברשות הטבע והגנים. "בפוסט שהעלתה, היא תיארה בהתלהבות את מה שהיא חוותה. את הטבע שמולה, את העבודה שהפכה לתענוג, את ההשראה. נכון, זה בהחלט לא מתאים לכולם, אבל מי שנדלקים על העניין – חוזרים שוב ושוב. מגיעים אלינו בעלי מקצועות מתחומים רבים. לאחרונה, אנחנו מקבלים פניות גם מקבוצות עבודה בחברות סטארט-אפ, שמעוניינות לחוות יום עבודה בטבע".
למעשה, זה כמו כל מתחם עבודה עירוני, אבל בטבע? "לא מדויק. אנחנו מציעים משהו אחר - בסיסי יותר ומחובר לסביבה. אין כאן מזגן או כורסאות מפנקות, אבל יש השראה והנאה מסוג אחר. כאשר חנכנו את המיזם, הגיע אלינו נווד דיגיטלי שסיפר שבמרחב עבודה מסודר בתל אביב ביקשו ממנו 2,500 שקלים בחודש. באותו הרגע הוא החליט לרכוש מנוי מטמון, שיאפשר לו להגיע למתחמי העבודה שלנו בטבע, מתי שהוא רוצה וכמה שהוא רוצה, לאורך כל השנה".
5 צפייה בגלריה
אופן ספייס בגן לאומי מירקון תל אפק
אופן ספייס בגן לאומי מירקון תל אפק
אופן ספייס בגן לאומי מירקון תל אפק
(צילום: דור פזואלו)

להיות בקשר: לבד או ביחד

יתרון בולט נוסף של מתחמי עבודה מעין אלו, במיוחד כאשר הם מצויים באווירה כל כך לא-פורמלית, מגיע בדמות האינטראקציות בין המשתתפים. מצד אחד, תוכלו להתבודד יום שלם מול המסך שלכם, ומאידך, תוכלו להכיר אנשים חדשים, להתחבר, לשתף פעולה ולעבוד יחדיו.
ומעבר לענייני עבודה, המתחמים הללו מתאימים היטב גם לשבירת שגרת היומיום עם ספר טוב, להתאוורר במפגש חברתי ואפילו לזמן פגישת עבודה עם קולגות. סיעור מוחות בטבע. יותר מקורי מזה?
נכון לעכשיו, מיזם OPENפייס פועל בשמורת טבע עין אפק, גן לאומי בית שערים, גן לאומי ירקון – מתחם תל אפק, גן לאומי עין חמד, גן לאומי תל באר שבע וגן לאומי ממשית. בחודשים הקרובים ייפתחו מתחמים נוספים.
5 צפייה בגלריה
אופן ספייס בגן לאומי ממשית
אופן ספייס בגן לאומי ממשית
אופן ספייס בגן לאומי ממשית
(צילום: חגי דביר)

מחוץ למסך: להכיר מקרוב את הנוף שמולכם

עם כל הכבוד לעבודה שלכם, הרי שאין מצב שלא תעשו סיבוב הכרות במתחם העבודה החדש שאימצם. אז מה יש לראות בכל אתר ואתר? בשמורת טבע עין אפק, השוכנת במקום טוב בין חיפה לעכו, תגלו מרחב המשמר את נופי העבר של ביצות ואגמים, לצד עולם חי עשיר וממצאים מימי הצלבנים.
בגן לאומי בית שערים שבעמק יזרעאל תוזמנו לצעוד במערות קבורה קדומות ומסתוריות ששימשו יהודים בימי המשנה והתלמוד,
בגן לאומי ירקון (תל אפק), המשמש ריאת ענק ירוקה של גוש דן, תמצאו מרחבי דשא לצד פלגי מים, כמו גם שרידי מבצר ענק, אגם רחב ידיים ושפע של ממצאים ארכיאולוגיים.
בגן לאומי עין חמד, על כביש תל-אביב ירושלים, תגלו נקודת חן קסומה שבה מדשאות מטופחות, פלגי מים, שרידי עבר ותחושה של הימצאות בתוך ציור טבע.
בגן לאומי תל באר שבע, ליד בירת הנגב, תקבלו השראה לימי קדם ושפע של נוף מדברי, ובגן לאומי ממשית, לא הרחק מדימונה, תתהלכו בין מבנים ורחובות שאכלסו את העיר הנבטית הקדומה, לצד שרידי כנסיות מרשימים, פסיפסים מרהיבים ותצפיות מדבריות.
כעת, אחרי שסימנתם "וי" על כל אלו, אתם מוזמנים לחזור למסך המרצד.
5 צפייה בגלריה
אופן ספייס בגן לאומי מירקון תל אפק
אופן ספייס בגן לאומי מירקון תל אפק
אופן ספייס בגן לאומי מירקון תל אפק
(צילום: דור פזואלו)

הכי פשוט בטבע: כמה, מתי ואיך מתחילים

בואו נתחיל מהסוף. השירות החדש ניתן ללא תשלום נוסף מעבר לדמי הכניסה לאתר. זה אומר שאם יש לכם מנוי מטמון, אפילו את דמי הכניסה לא תשלמו.
שעות הפעילות של המתחמים הם בהתאם לשעות הפעילות של האתר שבהם הם נמצאים.
בנוסף, אין כל צורך להזמין מראש מקום למתחמים, והישיבה בהם היא על בסיס מקום פנוי. עם זאת, יש להירשם לביקור באתר עצמו, דרך מערכת ההזמנות באתר האינטרנט של רשות הטבע והגנים.
למידע נוסף: https://bit.ly/3BfTRFK
בשיתוף רשות הטבע והגנים
פורסם לראשונה: 08:34, 21.10.21