בתור ילד היו הרבה מאכלים שלא אהבתי, הבולטים בהם היו חומוס ובצל על כל סוגיו. בכל שנה ביום ההולדת שלי סבתא בובי היתה אומרת שאני חייב לנסות את כל המאכלים שאני לא אוהב, כי ספציפית ביום הזה חוש הטעם שלנו משתנה ואנחנו יכולים לזכות לאהוב דברים חדשים.
וכמו קיבוצניק חרדתי טוב, חששתי שיעלמו לי כל הטעמים שאני הכי אוהב - פנקייק, לחם מטוגן, מייפל והפלפל הממולא של סבתא יהודית, אז פשוט סירבתי לטעום טעמים חדשים. למזלי זה לא עבר עד היום, ואילו עדיין נמנים בין המאכלים שאני הכי אוהב - ועם כל הכבוד למאכלים חדשים, אין תחליף לפנקייק או ללחם מטוגן בשבת בבוקר (ולא רק בשבת).
אני לא מכיר הרבה אנשים שלא אוהבים פנקייק שטוח, ואני משער שבטח שאין מישהו שלא יאהב את הפנקייק ההולנדי המשוגע הזה. המנה הזו ידועה גם בתור Baby Dutch: בלילת פנקייק נוזלית שנכנסת לכלי רותח מלא בחמאה, הדפנות מתנפחות היא מתנפחת בדפנות שלה והופכת למן קערה שכיף למלא בכל טוב. המנה היא אמנם אישית אבל בגלל האופן שבו היא מוגשת, אין כמו לחלוק אותה עם אחרים. אז עצה חמה ממני אליכם, אל תאכלו מאכלים חדשים ביום הולדת שלכם ואל תזמינו הרבה אנשים בשבת הקרובה, כי את הפנקייק ההולנדי הזה אתם לא תרצו לחלוק יותר מדי.

פנקייק הולנדי

מצרכים (ל-2 פנקייקים אישיים במחבתות עמידות לחום בקוטר 24 ס״מ):
לפנקייק - 85 גר' קמח לבן 30 גר' סוכר לבן 4 ביצים 140 מ״ל חלב 15 גר' חמאה 1/2 כפית מחית וניל
לקצפת מסקרפונה וניל - 250 מ״ל שמנת מתוקה 250 גר' מסקרפונה בטמפרטורת החדר 3 כפות אבקת סוכר 1 כפית מחית וניל (או תמצית וניל)
להגשה - סירופ מייפל חופן פירות יער (או כל פרי אחר שאוהבים)
1 צפייה בגלריה
פנקייק הולנדי, מורן גיל
פנקייק הולנדי, מורן גיל
(צילום: מורן גיל)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הפנקייקים - מחממים את התנור ל-210 מעלות. מקציפים את הביצים במיקסר עם וו בלון עד לכדי קצף תפוח ובהיר. מוסיפים את הקמח והסוכר ומפעילים את המיקסר על מהירות נמוכה עד לאיחודם במלית. מוסיפים את החלב ומחית הוניל עד להטמעתם המלאה.
  2. לפני שמוזגים את מלית הפנקייק למחבתות (או לכלים קטנים עמידים בחום) מחלקים את החמאה לכלים ומכניסים ל-3 דקות לתנור עד שהיא נמסה ומשחימה מעט (זה ייתן לפנקייק את הריח האגוזי של החמאה החומה).
  3. מוציאים את המחבתות מהתנור ומוודאים שהחמאה המומסת הגיעה לכל דפנות המחבת. שופכים את המלית לכל מחבת ומכניסים לתנור החם ל-12-15 דקות, או עד שהקצוות של הפנקייק תפחו, עלו למעלה והשחימו כמו קערה ומרכז הפנקייק אפוי.
  4. מכינים קצפת מסקרפונה - פותחים בעדינות את המסקרפונה בעזרת לקקן בקערת המיקסר, כדי לרכך אותה לפני ההקצפה.
  5. מוסיפים מעט שמנת מתוקה ומערבבים עם הלקקן. כעת מכניסים את הקערה למיקסר להקצפה ומפעילים עם הוו בלון על מהירות נמוכה.
  6. בעת הערבוב מוזגים בזהירות לקערת ההקצפה את יתרת השמנת ומקציפים במהירות נמוכה. מוסיפים את הוניל ואבקת הסוכר.
  7. עןצרים את המיקסר כאשר הקצפת התחילה להתייצב. חשוב לשים לב בעת ההקצפה ולא לעזוב את המיקסר כי בקלות יכולים להגיע להקצפת יתר.
  8. להגשה - פנקייק טוב לא דורש הרבה, אבל למה לא להשתגע קצת? לוקחים כף מהקצפת מסקרפונה, מפזרים פירות יער או כל פרי אחר שאוהבים ומעל מפזרים בנדיבות סירופ מייפל.