"כיפת ברזל" נגד אסטרואידים יצאה למשימה הראשונה בחלל: סוכנות החלל האמריקנית נאס"א שיגרה הבוקר (יום ד', שעון ישראל) חללית, שבעוד פחות משנה צפויה להתנגש באסטרואיד דימורפוס ולהסיט אותו מעט ממסלולו סביב אסטרואיד גדול יותר, דידימוס, שאותו הוא מקיף. ynet העביר בשידור חי את שיגור החללית מבסיס חיל האוויר ונדנברג בקליפורניה.


משימת DART, ששוגרה על גבי משגר פלקון 9 של חברת SpaceX, אמורה לבחון את היכולות של נאס"א לשנות את מסלולו של אסטרואיד על ידי התרסקות חללית על סלע החלל. המטרה בעתיד היא לפגוע באסטרואידים שעלולים לפגוע בכדור הארץ ולשנות את המסלול שלהם.
מדענים בחרו במערכת האסטרואידים הזו כיוון שהיא קרובה יחסית לכדור הארץ (כ-11 מיליון ק"מ). בנוסף, תצורת האסטרואידים הכפולים - מסבירים בנאס"א - הופכים אותה לאידיאלית לצפות בתוצאות הפגיעה. כרגע המועד המיועד להתנגשות הוא 26 בספטמבר 2022.
3 צפייה בגלריה
תמצית משימת DART
תמצית משימת DART
תמצית משימת DART
(איור: NASA/Johns Hopkins Applied Physics Lab, תרגום: מכון דוידסון לחינוך מדעי)
בכתבה של ד"ר יובל רוזנברג ממכון דוידסון לחינוך מדעי, שפורסמה גם ב-ynet, הוסבר כיצד תעבוד המשימה. החללית אמורה להתנגש באופן יזום באסטרואיד דימורפוס (Dimorphos). זהו אסטרואיד שקוטרו כ-160 מטר, והוא מקיף מקרוב אסטרואיד גדול יותר בקוטר של כמעט 800 מטר, ושמו דידימוס (Didymos).
החללית, כך נכתב, תמלא את תפקידו של הטיל המיירט, במטרה לשנות מעט את תנועת האסטרואיד דימורפוס, ולבחון איך טכנולוגיה דומה תאפשר בעתיד להסיט ממסלולם אסטרואידים מסוכנים. בדומה לטיל המיירט של "כיפת ברזל", החללית תתוכנת לזהות את האסטרואיד ולנוע אליו באופן אוטונומי, בעזרת טכנולוגיות חדשות שייבחנו בחלל לראשונה. זה יאפשר לה לפעול במרחק רב מכדור הארץ, שם אין אפשרות לשלוט בחללית בזמן אמת, עקב מגבלות מהירות האור.
3 צפייה בגלריה
הדמיה של המשימה
הדמיה של המשימה
הדמיה של המשימה
(צילום: נאס"א)
3 צפייה בגלריה
החללית בבסיס חיל האוויר בקליפורניה
החללית בבסיס חיל האוויר בקליפורניה
החללית בבסיס חיל האוויר בקליפורניה
(צילום: נאס"א)
החללית תשלח לכדור הארץ תמונות ממש עד רגע ההתנגשות. בנוסף. מצלמה קטנה שתיפרד ממנה לקראת ההתנגשות תצלם את רגעי האמת ממרחק, תתעד את החלקיקים שיעופו מהאסטרואיד ואת המכתש שיווצר בו. לאחר ההתנגשות, אסטרונומים ימדדו בדקדקנות את השינוי בתנועת האסטרואיד, וסוכנות החלל האירופית אף תשגר חללית ייעודית לשם כך. חקירת ההתנגשות תאפשר לבחון את מבנה האסטרואיד ולשפר את המודלים המורכבים של מפגש בין חללית לאסטרואיד. בכך נוכל לשפר את ההיערכות שלנו למקרה שבו נצטרך להסיט אסטרואיד מסוכן ממסלול התנגשות עם כדור הארץ.
פורסם לראשונה: 08:08, 24.11.21