משטרת חיפה חוקרת תלונה של הורים לילדה בת 4, שטוענים כי סייעת בצהרון הפועל בגן עירוני בעיר נקטה בלשון אלימה ובוטה כלפי בתם. הסייעת, שזומנה לשימוע לפני פיטורים, טרם נחקרה – אך מהמשטרה נמסר כי התיק נמצא בחקירה. לתלונה צירפו ההורים הקלטות ממכשיר הקלטה שהטמינו על גבי בתם כאשר חשדו שדבר מה אינו כשורה בגן, ובהן נשמעת הסייעת משמיעה אמירות קשות כלפי הילדה, ובין היתר מאיימת לשים לה ג'וקים בפה אם תמשיך לצרוח.
יש לציין כי בגני עירייה אין מצלמות המתעדות את הנעשה בהם במהלך יום הלימודים, כפי שהדבר מחויב בגנים ומעונות פרטיים. ההורים הגישו את התלונה כבר לפני שבוע, ב-17 ביוני, ובה נטען להתעללות נפשית או פיזית. "התחלתי לראות שינוי בהתנהגות הילדה", סיפרה האם. "היה נראה לי שמשהו מוזר שמספר ימים הגעתי לצהרון והסייעת אומרת לי שהילדה שלי מתנהגת לא יפה. החלטנו לשים מכשיר הקלטה בלשונית של הנעל של הילדה".
2 צפייה בגלריה
הפעוטון באור עקיבא
הפעוטון באור עקיבא
ארכיון
(צילום: רענן בן צור)
לדבריה, ההקלטות היו קשות ביותר. "הזדעזעתי ברמות שאי אפשר להבין אפילו. לקחתי את זה מאוד קשה, אני כבר שבוע לא בעבודה בגלל הסיפור הזה. איך אני יכולה לתפקד אחרי ששמעתי את הילדה של קוראת לעזרה ובעצם לא היה מי שיעזור לה. זה הכאב שלנו כהורים מול חוסר האונים הזה. פניתי לרשת המתנ"סים, והם אמרו לי שהם מפסיקים את העבודה שלה לאלתר". האב סיפר: "אני לא מסוגל לשמוע את ההקלטות. אני עם כאבים בחזה כבר שבוע. אם אקשיב להכול אני חושש שאתמוטט".
בהקלטות נשמעת הסייעת, בין השאר, אומרת לילדה הקטנה "שבי פה, אם את קמה מפה....", וברקע שומעים את הילדה אומרת "איה". "פה, את לא זזה מפה עכשיו, שבי", נשמעת הסייעת, והילדה אומרת: "די". הסייעת: "אני אכניס לך את זה לתוך הפה". ברקע שומעים את הילדה בוכה. "אני אכניס לך את זה לפה", נשמעת הסייעת, והילדה: "לא". הסייעת: "את מתנהגת מכה. מכה של המדינה את, את לא בת. אמא שלך בטעות הביאה אותך בת. את מתנהגת כמו איזה ילדים שמתנהגים לא יפה".
בהקלטה אחרת נשמעת הסייעת מטיחה בילדה: "אם את זורקת, תיזהרי לך". הילדה זרקה את החפץ, והסייעת אומרת לה: "יש לך מזל שזה לא פגע בי". במקרה אחר הסייעת אומרת: "אני אשים אותך חזרה על הרצפה כי את מתנהגת לא יפה. תשתקי... את מפחדת מג'וקים?". הילדה משיבה: "איזה, איזה מטומטמת". הסייעת: "אם את תגידי לי עוד פעם מטומטמת, אני אחפש ג'וקים ונמלים ואני אשים לך על הראש". בשלב הזה הסייעת מבקשת מאחד הילדים: "לך תחפש לי נמלות כאלה גדולות שאני אשים לה". הילדה קוראת "לא", ובוכה. הסייעת: "תרגיעי תרגיעי".
במקרה נוסף נשמעת הסייעת אומרת: "פה, פה את יושבת". ילד כלשהו אומר: "יש פה עכביש". הסייעת: "שיאכל אותה". ברקע שומעים את הילדה בוכה. הסייעת: "אין הוא משקר עליך. הוא סתם אומר את זה. אין כלום. הוא סתם אומר לך. הוא רוצה לעצבן אותך". ואז היא מוסיפה: "אם תמשיכי לצרוח אני אביא ג'וקים ואני אשים לך בפה". הילדה בבכי: "אני רוצה לרדת. איה". הסייעת: "שבי פה על הכסא (מופעל כוח), שבי פה".
בקטע אחר נשמע ילד בגן אומר: "לא יפה. היא מתנהגת לא יפה. מגעיל היא מתנהגת. היא מתנהגת מגעיל מאוד. נעבור מפה". הסייעת: "כן, תשאיר אותה". הילד: "איכס, היא ירקה עליי". הסייעת: "תזוזו ממנה". הילד: "היא מגעילה". ואז נשמעת הילדה צועקת "איה" ופורצת בבכי. הילדה: "איזה מטומטמת". הסייעת: "מי? את?", הילדה: "לא, את". הסייעת: "את". הילדה ממררת בבכי, והסייעת מוסיפה: "איכס, איזה התנהגות היא מתנהגת. פחחח". הסייעת: "אני הולכת עכשיו להתקשר לפקח".
2 צפייה בגלריה
יוסי חברה, מטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך
יוסי חברה, מטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך
"התופעה הקשה הזאת רק מתרחבת". יוסי חברה, מנהל מטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך
(צילום: הילה אייזינגר)
יוסי חברה, מנהל מטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך, אמר בשיחה עם ynet כי ההקלטות כוללות גם "דברי איום וחרם מצד עובדת בצוות הגן, כלפי ילדה בת 4. הסייעת ביקשה בין השאר מילדים אחרים שיכו אותה". לדבריו, "הדרך היחידה של ההורים לגלות האם נעשים בגנים אלו מעשים לא ראויים מצד מי מאנשי הצוות, היא אך ורק בהקלטה".
חברה הוסיף: "שוב מגיעות אלינו הקלטות קשות של גננות שמתנהגות בצורה איומה כלפי ילדים. התופעה הקשה הזאת רק מתרחבת ובשבועות האחרונים אנחנו מטפלים בעשרות מקרים דומים. הגיע הזמן לעשות סוף לאלימות בגני הילדים. הגיע הזמן שמדינת ישראל תתעורר ותפסיק להתנהג לילדי ישראל כאילו הם החצר האחורית, ותחמיר ענישה עם כל אחת שפוגעת בילדים."
ח"כ אופיר כץ (הליכוד) אמר על ההקלטות: "כל יום משפחות נוספות נכנסות למעגל הכאב הזה, ילדים חוטפים, והרשויות עדיין לא מבינות את חומרת המצב. אני נלחם כבר שלוש שנים בנושא ואני מחויב לו, הצעת החוק שלי להחמרת הענישה בשלבי סיום ובדרך להיהפך לחוק. אמשיך לזעוק למען אלו שקולם לא נשמע".

אלו הגננות החשודות מלהבים

בתוך כך, היום האריך בית משפט השלום בבאר שבע בארבעה ימים את מעצרן של מנהלת גן ושתי סייעות בגן פרטי בלהבים, לאחר שסייעת שעבדה בעבר בגן התלוננה במשטרה, ואחריה גם הורי הפעוטות. השלוש - עליזה שפירו (49) מלהבים, ומריה פודולקי (53) ובת אל עמר (29) מבאר שבע - חשודות בתקיפת סתם והזנחת קטין.
על פי החשד, הן נהגו לשים את הפעוטות בחדר חשוך במשך שעות ללא תעסוקה, וצבטו את הילדים. "מעדות אחת החשודות עולה מסכת של אווירה לא טובה בגן, תמונה של הזנחה והתעללות בילדים", אמר נציג המשטרה. סניגוריהן ביקשו לקיים את הדיון בדלתיים סגורות ולאסור את פרסום שמן, אך השופטת רחלי טיקטין עדולם דחתה את הבקשה.