1 צפייה בגלריה
מתחסנים בחיסון שלישי
מתחסנים בחיסון שלישי
מתחסנים בחיסון שלישי
(צילום: רויטרס)
מיום ראשון הקרוב, היום שבו יתכנס קבינט הקורונה לראשונה אחרי יותר מחודש, "התו הירוק" יעודכן. רק מי שקיבלו מנת חיסון שלישית או שטרם חלפו שישה חודשים מהיום שבו קיבלו את המנה השנייה של החיסון יוכלו להחזיק בו. אבל הנתונים מראים שישראלים רבים לא ממהרים להתחסן ב"בוסטר" - ויותר ממיליון איש צפויים לאבד את זכאותם לתו ירוק בשבוע הבא.
לפי נתוני משרד הבריאות, 3,208 ישראלים אומתו אתמול כחיוביים לקורונה. שיעור הבדיקות החיוביות היה 4.26% ומקדם ההדבקה ירד ל-0.81. מספר חולי הקורונה שמצבם קשה ומאושפזים בבתי החולים הוא 671, בהם 222 מונשמים.
בכל אלו אין שינוי גדול, אבל הנתון המשמעותי ביותר הוא אולי מספר המחוסנים ב"בוסטר". לפני שישה חודשים בדיוק מספר המחוסנים במנה שנייה היה 4,710,716. מאז נוספו מעט יותר מ-900 אלף, ומספר המחוסנים במנה שנייה כעת הוא 5,617,090.
אבל מספר המתחסנים במנה שלישית לא הגיע לאותו המספר של מתחסנים במנה שנייה לפני חצי שנה, ואפילו לא קרוב לזה. נכון להבוקר, 3,223,563 התחסנו עד כה בשלוש מנות - 1.5 מיליון פחות ממספר המחוסנים במנה שנייה לפני חצי שנה.
גם אם נוסיף לכך את מאות האלפים שנדבקו בקורונה בחצי השנה האחרונה, עדיין מדובר ביותר ממיליון איש שהתחסנו פעמיים נגד קורונה עד לפני חצי שנה - ובחרו לא לקבל מנת חיסון שלישית. המשמעות היא שכל אלו יאבדו את הזכאות לתו הירוק בעוד פחות משבוע.

גם פילוח לפי גילאים מראה את הפער העצום בין אלו שקיבלו מנת חיסון אחת - לבין אלו שקיבלו שלוש מנות. מבין בני ה-60 ויותר, 89% קיבלו לפחות מנה אחת - 1.39 מיליון מתוך 1.56 מיליון. לעומת זאת, רק 1.16 מיליון מתוכם קיבלו שלוש מנות חיסון.
הפער עוד יותר גדול בשכבות הגיל הנמוכות. 740 אלף מתוך 874 אלף בני 50-59 קיבלו מנת חיסון אחת. את ה"בוסטר" קיבלו רק 519 אלף מתוכם. מבין בני 40 עד 49, רק 552 אלף מתוך 1.11 מיליון קיבלו מנה שלישית (לעומת 909 אלף שקיבלו מנה אחת). המגמה דומה גם ביתר שכבות הגיל.
שינוי המדיניות נעשה על רקע הירידה הדרמטית בהגנה החיסונית אצל אלו שהתחסנו לפני יותר מחצי שנה. "רבים מהנדבקים בגל זה הם מחוסנים במנה שנייה שעברו יותר מחמישה חודשים מאז קיבלו אותה", אמרו במשרד הבריאות. "הנתונים הצביעו על כך שצריך מנה שלישית על מנת להשלים את ההגנה החיסונית - וצוות המומחים אישר להעניק אותה. לכן, על מנת לשמור על בריאותכם ובריאות הסובבים אתכם, דאגו להשלים את ההגנה החיסונית במנה השלישית".
בקופת חולים כללית אמרו כי לקראת עדכון התו הירוק, חלה עלייה במספר המתחסנים ומשעות הבוקר התחסנו יותר מ-16 אלף איש בכללית.
לקראת 3 באוקטובר, הוחלט גם על שינוי מדיניות בנוגע לחיסוני מחלימים. אדם מוגן ייחשב ככזה שאובחן בבדיקת PCR חיובית כחולה קורונה, במהלך חצי השנה ממועד הבדיקה. לאחר חצי שנה וכדי להיות זכאי לתו הירוק, יש לקבל מנת חיסון אחת.
בנוסף ייחשב למוגן גם מי שנבדק בבדיקה סרולוגית שיצאה חיובית, וקיבל לפחות מנת חיסון אחת לאחר הבדיקה הסרולוגית. אדם שחלה לאחר חיסון, נחשב מיידית למחוסן-מחלים. בשלב זה, הארכת התו הירוק לאדם מחוסן-מחלים תהיה בתוקף לחצי שנה, ולאחריה הנושא ייבחן מחדש.