על רקע השפעות שינויי האקלים ולנוכח ההצפות החוזרות ונשנות של נחל הגעתון בנהריה, נבחרה תוכנית אדריכלית מהפכנית למרכז העיר. לפי התוכנית, תוואי הנחל החוצה את נהריה יהפוך למוקד עירוני המשלב בין הנחל לבין העיר, הטבע, הקהילה והחקלאות. התוכנית אמורה להתמודד עם האתגרים הקיימים ואלו שעוד נכונים לנו בשל התחממות כדור הארץ.
3 צפייה בגלריה
תוכנית חדשה לגעתון
תוכנית חדשה לגעתון
תוכנית חדשה לגעתון
(הדמיה: חברת Studio Sabra )
במקביל לתוכנית ממשלתית רחבה להקמת מאגרי ויסות שיגנו על העיר מפני מי הנגר ומקודמת בשטח בימים אלו, התאגדו יחד גופים רבים והשיקו את התחרות האדריכלית. בעיריית נהריה, משרד השיכון והבינוי, משרד החקלאות, רשות ניקוז ונחלים גליל מערבי, התאחדות האדריכלים, תוכנית "העירה" ומרכז אגמא יצאו לפני כשנה לתחרות אדריכלית לתכנון מרחב נחל הגעתון בנהריה, בדרישה כי זו תתמקד בראייה הוליסטית של אגן נחל געתון ובקשר בין הנחל, העיר והים. כיום, מקטע נחל געתון הנמצא בשדרות הגעתון, בלב העיר, תחום ברצועה מבוטנת צרה. כתוצאה מכך, בעת זרימות חורף חזקות ובכמות חריגה מגב ההר בשילוב הגשם הירד בתחומי העיר מביאה למקרים בהם עשויה להתרחש גלישה זמנית של המים במוקדים מסוימים לאורך הגעתון.
עשרות אדריכלים מרחבי הארץ התמודדו בתחרות על היגוי תוכנית מתאר חדשה לליבת העיר הישנה. זוג האדריכלים גבריאל שווקה, תושב נהריה במקור, ורותם שניצר שווקה, חברו למשרדי סטודיו תאו ולבנט אדריכלים והציגו תוכנית שתהפוך את הגעתון לנחל טבעי ולמוקד עניין וסביבה ותיתן לו את הכבוד הראוי לאחר שבעשורים האחרונים הפך לתעלת ביוב מיושנת ויבשה בקיץ. לצורך תכנון התוכנית הוקצו 3 מיליון שקלים ועם השלמתה תצא אל הפועל.
3 צפייה בגלריה
כך ייראה אזור מרכז העיר לפי התוכנית
כך ייראה אזור מרכז העיר לפי התוכנית
כך ייראה אזור מרכז העיר לפי התוכנית
(הדמיה: חברת Studio Sabra )
לאור ההבנה כי שינויי האקלים עלולים להביא איתם עוד ועוד מופעי אקלים קיצוניים של גשמים מרובים בזמנים קצרים, לקחו האדריכלים את נתוני הספיקה הצפויה ברגעי קיצון, ולפיה חישבו את התוכניות החדשות לתוואי שלו, שיהפוך למרחב אחד של עורק ירוק של שדרה ארוכה ברוחב של 20 מטר מהכניסה לעיר ועד לשפך הים. על פי ההצעה הזוכה בתחרות, היא תחבר את משאבי הטבע הקיימים לטובת האדם בארבע קטגוריות: מים, עיר, טבע וקהילה.
"הגעתון יהפוך לפארק מתמשך מהכניסה לעיר ועד הים והוא יהיה הלב הירוק הפועם של העיר", הצהיר גבריאל שווקה. לדבריו, לאחר שנים שהאדם דחק את הטבע ואת הנחל וחשב שהוא יכול לשלוט בטבע, יש להחזיר את הטבע למקומו ולאפשר את החיים לצידו כמקור לאיכות חיים. "חברנו לשני סטודיו נוספים לעיצוב והצענו להתייחס לתוואי הגעתון כמרחב שדורש תיקון והשתלבות עם כל אגן הנחל. במהלך השנים ניסו להטות את הנחל, לדחוק אותו ולהחביא אותו בתוך תעלות בטון חשופות ונסתרות, ואנחנו רוצים להחזיר אותו לתודעה העירונית ולשלב אותו בעיר המתפתחת ובצל שינויי האקלים שמעמידים את ספיקות המים בו לשיאים קיצוניים", הסביר שווקה.
3 צפייה בגלריה
נהריה ביום גשום ביותר
נהריה ביום גשום ביותר
הצפה בנהריה ב-2020
(צילום: קובי שניר)
"הנחל יהיה פתוח ומפותל לאורך המסלול שלו וישנה את אופיו בהתאם לתוואי ולנגר מההרים ומהעיר לפי עונות השנה", הוסיף שווקה. בתכנון החדש תינתן תשומת לב להולכי רגל ותחבורה ציבורית. כמו כן ישתלו לאורך הנחל מינים מקומיים של צמחיה ועצי האקליפטוס שמסביבתו ישומרו. לאורכו ישולבו שטחים ירוקים לפיקניק, למפגשים חברתיים ולחקלאות עירונית.
"התוכנית לשדרות הגעתון מדהימה", אמר רונן מרלי, ראש העיר נהריה. "אין לי ספק שכאשר הגעתון, יחד עם רצועת החוף יתוכננו והתוכנית תצא לפועל, נהריה תחזור להיות בדיוק מה שאנחנו רוצים עיר קיט חוף ונופש, העיר הכי טובה במדינת ישראל". ד״ר דוד אסף, סמנכ״ל בכיר לניהול משאבי סביבה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, משוכנע כי "התוכנית שנבחרה תהווה פתרון מהותי לתושבי העיר בטווח הארוך, ולאחר יישומה, הנחל שהיה למטרד בעונות הגשומות סוף סוף ייהפך לנכס עירוני".
"התחרות בנהריה על שדרות הגעתון היא קפיצת מדרגה משמעותית", אומרת ורד סולומון ממן, אדריכלית ראשית במשרד הבנוי והשיכון. היא הוסיפה כי "החיבור המיוחד שלנו בתחרות הזו עם משרד החקלאות, עיריית נהריה וכמובן עם כל שאר השותפים הוא דוגמה לשיתוף פעולה מקצועי ציבורי שתרם גם לעיר וגם למרחב הכפרי. נחל שעובר וחוצה את כל המרחב יכול להפוך להזדמנות אדירה של פיתוח בר קיימא המשלב טבע עם עיר".