היה אפשר להתחיל ולסיים את הכתבה הזו במילה אחת: "וואו". אם הייתי מהמגזימים הייתי אומר אפילו "וואו. ואו. וואו". בגלל שאני דוגל באיפוק, בכתיבה רהוטה ובאוריינות לשונית אני אשתדל להרחיב קצת: משחק מחשב ב-8K הוא חוויית המשחק האולטימטיבית. זהו. אין יותר מזה, שפיץ מוחלט, מומלץ ביותר למי שיכול להרשות לעצמו. בעצם, גם מי שלא יכול להרשות לעצמו.
(מקור: NVIDIA)
אולי בכל זאת עוד כמה מילים. יש תחושת גאווה, בהחלט יש, להימנות עם ראשוני המתנסים בגיימינג ב-8K. יום אחד, כשיעמידו לוח שיש להנצחת חלוצי השחקנים, שמי בוודאי יהיה חרוט איפשהו בשיפולי הרשימה. בתכלס, אפשר היה לשחק ב-8K כבר לפני שנה או שנתיים, אבל לא באמת. הכרטיסים הגרפיים לא היו חזקים מספיק, תקני הכבלול היו מסובכים ולא תמיד עבדו, וגם משחקי ה-8K היו בחיתוליהם. ניסינו לעשות את זה לפני שנה ולא הצלחנו.
הבשורה הגדולה שקרתה בחודשים האחרונים היא GeForce RTX 3090, הכרטיס הגרפי הלא-פחות ממרשים של אנבידיה (Nvidia), שפותח מלכתחילה למשחקי 8K. והוא מצליח לטחון כמויות בלתי נתפסות של נתונים כדי להציג את המראה הטוב ביותר של כל משחק מחשב שרק תחשבו עליו.
7 צפייה בגלריה
NVIDIA מעבדים חדשים
NVIDIA מעבדים חדשים
פורטנייט עם RTX. היריבים מעולם לא נראו כל כך טוב
(צילום: Nvidia)
מה מיוחד בגיימינג ב-8K אתם שואלים? אני בטוח שלא, אבל רק כדי לרענן את הזיכרון של כולנו, הנה תקציר הפרקים הקודמים: דור המשחקים הקודם היה בהפרדה גבוהה (HD) שזה אומר 1,080 שורות של 1,920 פיקסלים בשורה, כלומר קצת יותר מ-2 מיליון פיקסלים בכל מסגרת (frame). דור המשחקים הנוכחי הוא בהפרדת 4K, ואנחנו נהנים מהפרדה מדהימה של 2160 שורות שבכל אחת מהן 3,840 פקסלים, כלומר קצת יותר מ-8 מיליון פיקסלים בכל מסגרת. הדור הבא הוא משחקי 8K: תחשבו איך נראים 4,320 שורות של 7,680 פיקסלים זערוריים בכל שורה. חישבתי בשבילכם, זה יוצא 33,177,600 פיקסלים בכל מסגרת ומסגרת מחדש.
7 צפייה בגלריה
NVIDIA מעבדים חדשים
NVIDIA מעבדים חדשים
ג'נסן הואנג, מנכ"ל אנבידיה, מציג את ה-3090
(צילום: Nvidia)
אבל זה לא הכל. כי בדור החדש של כרטיסי מסך האתגר הוא להריץ את הגרפיקה של המשחק בקצב הרבה יותר מהיר, נאמר 60 מסגרות בשניה (60fps). 33 מיליון הפיקסלים שבכל מסגרת מתחלפים 60 פעמים בשנייה, מה שאומר 1,990,656,000 פיקסלים (כמעט שני מיליארד פיקסלים) בשנייה. טוב, זה די הרבה. בשביל זה צריך המון כוח עיבוד במעבדי ה-GPU החדשים, וה-RTX 3090 הוא הראשון שמצליח לעשות את זה באמת כמו שצריך. אני יכול להעיד.
מי בכלל צריך את זה, כשמשחקי 4K נראים כל כך טוב? זו בדיוק השאלה ששאלתי את עצמי כשנגשתי לפרויקט. האם העין האנושית בכלל מסוגלת להבחין בתוספת ההפרדה שמעניקה טכנולוגיית ה-8K? השוואת מסכי טלוויזיה 8K ל-4K שעשיתי לא עילפה אותי. ההבדלים דקיקים עד בלתי מוחשיים. אבל השוואת משחקי 8K ל-4K השאירה אותי עם הלסת שמוטה. לא מדובר פה על ההפרדה בלבד, מדובר על סופרנובה של אורות וצבעים ותנועה זורמת שלא היה ניתן להבחין בהם קודם לכן. כאילו הורדת את משקפי השמש ואתה נחשף לעולם במלוא יפעתו.
7 צפייה בגלריה
גיימינג ב-8K. כרטיס Nvidia 3090 במחשב ASUS
גיימינג ב-8K. כרטיס Nvidia 3090 במחשב ASUS
גיימינג ב-8K. כרטיס Nvidia 3090 במחשב ASUS
(צילום: ynet)

הבלחות יפהפיות של אור

כאן נכנס לסיפור ה-RTX 3090 עם טכנולוגיית RTX המוטמעת בו, שמורכבת מצמד טכנולוגיות: סופר-דגימה בלמידה עמוקה (DLSS) וניתוב קרניים (ray tracing), ואלה עושות נפלאות למראה של המשחקים על המסך. נכון, מדובר בטכנולוגיות שהוצגו כבר לפני כמה שנים, אבל רק עכשיו הבנתי איך באמת זה אמור להיראות. עם תצוגת 8K ועם מנוע אדיר בדמות ה-RTX 3090, שמפעיל את ליבות ה-Tensor שעל מעבדי ה-GPU שלו במלוא עוצמתם, אתה רואה איכות מטורפת של טקסטורות ומשטחים, הבלחות יפהפיות של אור, השתקפויות עדינות בחפצים מבריקים ובני אדם שנראים כמעט כמו הדבר האמיתי.
ה-DLSS היא כנראה הדבר הכי חשוב שאנבידיה תרמה לעולמות הגיימינג. מה שהתחיל בכוונה לשפר תמונה על ידי אפסקיילינג (upscaling) באמצעות למידת מכונה של המודלים הגרפיים, הופך לכלי אדיר להרצת משחקים עתירי גרפיקה ותנועה מהירה בקצב מסגרות גבוה, לפעמים אפילו יותר גבוה מהמקורי. עד לא מזמן היה צורך בשרתי בינה מלאכותית מהסוג שאולפני מארוול מחזיקים, כדי להיות מסוגל לעשות דבר כזה. היום אנבידיה עושה את זה עם DLSS, אצלי בסלון. אולי גם אצל מארוול.
7 צפייה בגלריה
כרטיס GeForce RTX 3090 של אנבידיה
כרטיס GeForce RTX 3090 של אנבידיה
כרטיס GeForce RTX 3090 של אנבידיה
(צילום: Nvidia)
כרטיס GeForce RTX 3090 מכיל 24 גיגה בייט של זיכרון אגירה למסגרות. הוא מתחבר למסך באמצעות כבל HDMI 2.1 בודד, במקום השניים שנדרשו בעבר. הוא הכרטיס הראשון שמאפשר להציג את המשחק, להקליט וידאו שלו, וגם לצפות בסרטים, והכל ב-8K עם HDR.
צריך לציין שאנבידיה אינה היחידה. ל-AMD יש טכנולוגיית אפסקיילינג מקבילה – טכנולוגיית סופר רזולוציה FidelityFX (FSR). ל-Epic יש טכנולוגיה בשם TSR (Temporal Super Resolution) במוטמעת במנוע Unreal 5 ואינה זקוקה לחומרה מסוימת כמו אנבידיה. יהיה מעניין להתנסות בטכנולוגיות האלה במשחקי 8K ולהשוות.

טעם של עוד

לפעמים אני חייב להודות שאני אוהב את העבודה שלי. למשל במקרה הזה, כשמסיבות מקצועיות הייתי צריך להתנסות בסדרת משחקי מחשב משובחים ואפילו לקבל משכורת על זה. אבל על התענוג של DOOM Eternal ב-8K הייתי מוכן לשלם מכיסי אם היה צורך בכך, ממש כמו במתחמי הווידאו של פעם, בקניונים.
הזוועה בדום נראית טוב מכפי שנראתה אי פעם. זה מתחיל בסילוני העשן שמתאבכים במסך הכניסה, ושהיה קשה להשתכנע שלא מדובר בסרטון וידאו של עשן. מדהים. זה ממשיך במודל הגרפי של גיבור המשחק, דום סלייר, שמשטחי המתכת המבריקים של חליפת המגן שלו משקפים כל קרן אור וכל שריטה ושפשוף. וזה מסתיים במשחקיות מצוינת ותזזיתית, עם איברים מרוטשים מזעזעים כמו שצריך, באיכות 8K עם HDR בקצב של 60fps. תעשו לעצמכם טובה ותרשמו לעצמכם לבדוק את זה בהזדמנות הראשונה שיש לכם.
7 צפייה בגלריה
גיימינג ב-8K. משחק Control
גיימינג ב-8K. משחק Control
מסך 8K. משחק Control
(צילום: ynet)
שיחקתי גם ב-Control Ultimate Edition של Remedy שיצא גם הוא בגרסה ל-8K. היכולות הגרפיות של ה-3090 באות כאן לביטוי בדרך שונה, יותר מעודנת ומתוחכמת, פחות מרהיבה לעין. האווירה בקונטרול מסתורית, מעורפלת. הגיבורה ג'סי פיידן נעה באלגנטיות, לא גורסת במשור שרשרת כל מה שזז. חלקיקי אבק זעירים זוהרים באור המשתקף מחלונות מרוחקים. החדרים והאולמות האינסופיים של המשרד לענייני שליטה מעוצבים ביד אומן ונראים מציאותיים לגמרי והכל רץ חלק, מהר, בלי להיתקע או לקרטע.
7 צפייה בגלריה
גיימינג ב-8K. לרחף בפלייט סימולטור מעל טקסס
גיימינג ב-8K. לרחף בפלייט סימולטור מעל טקסס
גיימינג ב-8K. לרחף בפלייט סימולטור מעל טקסס
(צילום: ynet)
ניסיתי עם שורה של משחקים, למשל Counter Strike Global Offensive, Final Fantasy, ניסיתי Age of Empires Definitive Edition בשביל הפרטים הקטנים, הייתי חייב לנסות גם Microsoft Flight Simulator בשביל חוויית הטיסה על מסך ענק. בשורה התחתונה אפשר להגיד שלא בכל המקרים החוויה דומה. משחקים ברזולוציה נמוכה יותר נראים פחות טוב למרות שה-DLSS היה אמור לפצות על הבעיה. משחקים שמיועדים ל-8K, והרשימה של אלה הולכת ומתארכת, גורמים להתרגשות רבה. וכן, לא הספקתי לבדוק את Red Dead Redemption 2 ב-8K. נשארתי עם טעם של עוד.

אז מה היה לנו?

מחשב PBA של Asus שהוצב לבדיקה על ידי חברת אסוס ישראל. מחשבי PBA (כלומר Powered By Asus) מאפשרים להרכיב תצורות מגוונות של מחשבי גיימינג, לפי המפרט המדויק שהלקוח מבקש. במקרה שלנו היה שם לוח אם ROG Maximus Extreme עם מעבד אינטל i9-11900K, המעבד החזק ביותר מבין מעבדי Rocket Lake של אינטל, עם 8 ליבות ו-16 נימים. זיכרון ה-RAM היה בנפח 16 גיגה בייט אליו נלווה כונן SSD בנפח 1 טרה בייט. ערכת הקירור היא חוויה ויזואלית בפני עצמה: מדובר במערכת ROG RYUJIN 360 עם רדיאטור 360 מ"מ ושלושה מאווררים והיא כוללת מסך ‎OLED‎ צבעוני שמאפשר הצגה של מידע או מגוון צבעים. המחיר: כ-10,000.
7 צפייה בגלריה
גיימינג ב-8K. כרטיס Nvidia 3090 במחשב ASUS
גיימינג ב-8K. כרטיס Nvidia 3090 במחשב ASUS
גיימינג ב-8K. כרטיס Nvidia 3090 במחשב ASUS
(צילום: ynet)
גולת הכותרת היתה כמובן הכרטיס הגרפי של אנבידיה, ה-RTX 3090 BFGPU שנמסר לבדיקה על ידי אנבידיה ישראל. ה-BF בשמו, פירושם "הזועם הגדול". הכרטיס, הבנוי בארכיטקטורת NVIDIA Ampere הוא הבכיר מבין שלושת הכרטיסים הגרפיים בסדרת GeForce RTX 30 החדשה. בתוך המארז גדול הממדים של הכרטיס מסתתרים 24 גיגה בייט של זיכרון GDDR6X, מעבדי סטרימינג חדשים בעוצמה של 30 TFLOPS, דור שני של ליבות RT עם עוצמת מחשוב של 58 TFLOPS וליבות טנסור מהדור השלישי עם עוצמת מחשוב של 238 TFLOPS. וכל הדבר הזה שומר על קרירות באמצעות שני מאווררים בחזיתו ובגבו. המחיר: כ-10,000 שקל.
מסך הטלוויזיה היה מסך 75 אינץ' דגם NANO97 של LG, שנמסר לבדיקה על ידי היבואנית, קבוצת ח.י. זה מסך טלוויזיה באיכות 8K כמובן בעל מעבד בינה מלאכותית α9 דור 3 שמשפר את האות המשודר ומשדר אותו ל-8K במקרה הצורך. הוא כולל תכונות שנועדו לחיבור מערכת גיימינג כמו תאימות ל- Free Sync (בעיקר לכרטיסים גרפיים של AMD), מצב HGiG להתאמת המחשקים לתכונות הטלוויזיה וחיבור HDMI 2.1 שמאפשר קצב רענון תמונה גבוה ורוחב פס עד 40Gbps. בתחום הצליל הוא מציע מערכת עם Dolby Atmos, צליל היקפי ועוצמה של 40W. המחיר: כ-6,000 שקל.