התפרצות אבעבועות הקוף נמשכת ברחבי העולם וגם בישראל: עד כה אומתו 157 גברים חולים בישראל, רובם מקיימים יחסי מין עם גברים, וגם איש צוות רפואי אחד, שנדבק ככל הנראה במהלך עבודתו. בעולם דווחו גם מספר מקרי תמותה, וגם מספר הדבקות בקרב ילדים.
עוד על אבעבועות הקוף:
נגיף אבעבועות הקוף הופיע לראשונה ביערות הגשם במדינות מרכז ומערב אפריקה. הנגיף שייך לקבוצת וירוסים הקרויה אורתופוקס שבה נמנים גם אבעבועות שחורות שנכחדה מהעולם, ואבעבועות הפרה בו משתמשים להכנת התרכיב כנגד אבעבועות הקוף. מקרה של אבעבועות הקוף אובחן בישראל בשנת 2018 בנוסע שחזר מניגריה. בריצוף הנגיף בהתפרצות הנוכחית בעולם ובישראל נמצא הזן המערב אפריקאי של הנגיף.
3 צפייה בגלריה
אבעבועות הקוף
אבעבועות הקוף
אבעבועות הקוף. עד כה אומתו 157 גברים חולים בישראל
(צילום: shutterstock)
דרך ההדבקה העיקרית באבעבועות הקוף טרם ההתפרצות הנוכחית היתה במגע עם בעלי חיים נגועים. הדבקה מאדם לאדם לא היתה שכיחה, ומתרחשת בעיקר במגע הדוק עם הפריחה, עם נגעי הפריחה או עם נוזל השלפוחיות, עם ביגוד או מצעים מזוהמים, וכן בהעברה טיפתית דרך שימוש בכלים משותפים, נשיקה, עיטוש או שיעול. לכן מגעים קרובים של חולים ובהם מגעים מיניים ומגעים בין בני בית של אדם שנדבק – כל אלו נמצאים בסיכון מוגבר.

איך נדבקים באבעבועות הקוף? (ע"פ משרד הבריאות):

  1. שהייה של יותר מ-3 שעות ובמרחק של פחות מ-2 מטרים מאדם חולה ללא שימוש במסכת פה אף.
  2. מגע ישיר עם נגעים או נוזלי גוף של מקרה מאובחן, כולל קיום יחסי מין.
  3. מגע ישיר עם מצעים, בגדים או חומרי חבישה של אדם חולה.
על פי אחת ההערכות הנגיף עלול לעבור גם בנוזל הזרע. קונדום אינו מגן באופן מלא נגד הדבקה בנגיף. אין מידע ודאי, אך תיתכן גם העברה של הנגיף מהאם לעובר. עיקר ביטוי המחלה הוא בהיווצרות שלפוחיות, אולם עלולים להתלוות תסמינים נוספים כמו חום גבוה או כאבי שרירים, עד כדי סיבוכים קשים. וזה מהלך המחלה שלב אחר שלב:

21-5 ימים מההדבקה

זוהי תקופת הדגירה של הנגיף בגוף מרגע ההדבקה. בתקופה זו הנגיף משתכפל ומתפשט בגוף ויוצר תסמינים. במרבית המקרים, תקופת הדגירה היא 6 עד 13 ימים מההדבקה.

תחילת התסמינים: פרודרום

תחילת המחלה (כאמור, לרוב בין 13-6 ימים מההדבקה) נקראת תקופה מקדימה, או "פרודרום", המתבטאת בהופעת חלק מהתסמינים או יותר הכוללים חום גבוה, כאבי ראש, כאבי שרירי, כאבי גב, הגדלת בלוטות לימפה, הרגשה כללית רעה ותשישות.

3-1 ימים אחרי הופעת החום: הפריחה

השלב השני של תסמיני המחלה מתחיל יום עד שלושה ימים לאחר הופעת החום בהם מופיעה פריחה אופיינית, שכוללת נגעים המופיעים לרוב בתחילה על הפנים, ובהמשך על חלקי גוף אחרים. בהתפרצות הנוכחית הנגעים מתחילים לרוב דווקא באזור איברי המין, ייתכן כביטוי לכך שההדבקה התרחשה בעקבות יחסי מין.
הנגעים העוריים מתחילים כפצעונים המכונים "פפולות", המתקדמים לכדי שלפוחיות המלאות בנוזל, בהמשך מלאות במוגלה. הנגעים לרוב כואבים או מגרדים, או שניהם גם יחד.

14-7 ימים

החל מהשבוע השני למחלה (כלומר מתחילת הופעת תסמיני ה"פרודרום") מתחילות השלפוחיות להגליד. הגלדים מכילים גם הם נגיפים, ולכן גם כשעורו של החולה נראה כולו עם גלדים, כל עוד הם נוכחים עליו, הוא נחשב מידבק. הגלדים לבסוף מתקלפים ונושרים מהעור. 24 שעות אחרי שנשרו כלל הגלדים, החולה נחשב ללא מדבק ויכול לצאת מהבידוד.

משך המחלה

אבעבועות הקוף נמשכת לרובשבועיים עד ארבעה שבועות מרגע הופעת התסמינים הראשונים (הפרודרום) ועד להפיכת השלפוחיות לגלדים. התקופה המידבקת נחשבת ממועד תחילת התסמינים הראשונים ועד 24 שעות אחרי נשירת כל הגלדים שמכילים גם הם נגיפים.

החיסון

ארגון הבריאות העולמי כבר הכריז על אבעבועות הקוף כמצב חירום רפואי, והדרך לעצור אותה, בדומה לכל התפרצות, היא באמצעות החיסון. התרכיב המאושר למניעת המחלה הוא Jynneos מתוצרת חברת Bavarian Nordic ממנו ישראל רכשה כ-10 אלף מנות, ש-5,600 מהן כבר הגיעו. הכמות המועטה נובעת מהמחסור העולמי בחיסון, כיוון שהחברה היצרנית לא נערכה למגפה ולא ייצרה כמויות מספיקות עדיין.
החיסון מותר לשימוש מגיל 18, והוא מאושר בישראל לצוותי רפואה בסיכון להדבקה ולגברים המקיימים יחסי מין עם גברים, שנמצאים בסיכון מוגבר להדבקה ובהם נשאי HIV, וגברים שנדבקו השנה במחלות מין. לאחר הגעת המשלוח השני, יורחב ההיתר לחיסון.
3 צפייה בגלריה
הגיעו לישראל ה חיסונים ל אבעבועות הקוף
הגיעו לישראל ה חיסונים ל אבעבועות הקוף
חיסונים ראשונים לאבעבועות הקוף בישראל
(צילום: מוטי קמחי)
מדובר בחיסון חי מוחלש שמכיל נגיף הקרוי modified vaccinia Ankara. הוא אינו מתרבה, אבל שומר על תכונותיו ומסוגל ליצור תגובה חיסונית בגוף. הנגיף מיוצר בתאים של עובר עוף ומסוגל לגרום לגוף ליצור תגובה חיסונית יעילה נגד נגיפים ממשפחת האורתופוקס, המערבת את הזרוע ההומורלית של מערכת החיסון (כלומר, יצירת נוגדנים) ואת הזרוע התאית (יצירת תאי T האחראיים להשמדת תאים נגועים ולזיכרון לטווח ארוך.
יעילות החיסון במניעת המחלה מוערכת בכ-85% לאחר שתי מנות. אלא שבינתיים מאפשר משרד הבריאות מנה אחת בלבד נגד המחלה, כך שהיעילות צפויה להיות נמוכה יותר, אך תביא ככל הנראה לעיכוב מסויים בהתפשטות המגפה.
3 צפייה בגלריה
הגיעו לישראל ה חיסונים ל אבעבועות הקוף
הגיעו לישראל ה חיסונים ל אבעבועות הקוף
רק 5,600 הגיעו לישראל עד כה
(צילום: מוטי קמחי)
את הבקבוקון מפשירים טרם ההזרקה, ולאחר ההפשרה נוזל התרכיב מקבל צבע צהבהב ללא חלקיקים. האחות נדרשת לנער את הנוזל למשך 30 שניות ולהזריקו תחת העור לאחר חיטוי לזרוע העליונה. אם אי אפשר להזריק לזרוע העליונה, ניתן להזריק לשריר הצידי-חיצוני של הירך. לגברים העומדים בהתוויות נפתחה האפשרות להזמין תור לחיסון אצל האחות בקופת החולים, דרך אפליקציות הקופה.