מיקום גבוה בתוצאות החיפוש בגוגל הוא שאיפה של יוצרי תוכן ועסקים רבים, אך גם עשוי לסייע למי שמבקש להפיץ תעמולה. דוח חדש מצא כי תכנים של כלי תקשורת בשליטתה של הממשלה בסין מצליחים להגיע למקומות גבוהים בתוצאות החיפוש של גוגל, יוטיוב (שמופעל גם הוא על ידי גוגל) ומנוע החיפוש בינג של מיקרוסופט. אותם תכנים מקדמים ומפיצים נרטיבים סיניים בנושאים שחשובים לממשל. המחקר נערך על-ידי ארגוני המחקר מכון ברוקינגס ו-"Alliance for Securing Democracy".

עוד בנושא:

אחד הנושאים שנבדקו במחקר הוא מושגי חיפוש הנוגעים ל"Fort Detrick", שמו של בסיס צבאי אמריקאי שבו נערך מחקר ביולוגי, ובסין טענו ללא הוכחה כי יכול להיות שממנו הגיע וירוס הקורונה. כמעט אין מדענים מחוץ לסין שתמכו ברעיון זה, וארגון הבריאות העולמי התנגד לבקשות של סין לחקור זאת. לפי המחקר, כלי תקשורת שנשלטים על-ידי ממשלת סין היוו מחצית מעשרת התוצאות המובילות ביוטיוב לחיפוש המושג.
2 צפייה בגלריה
כך סין מפיצה תעמולה דרך מנועי חיפוש במערב
כך סין מפיצה תעמולה דרך מנועי חיפוש במערב
כך סין מפיצה תעמולה דרך מנועי חיפוש במערב
(צילום: shutterstock)
נושא נוסף הוא המתרחש במחוז שינג'יאנג, שבו ממשלת סין מבצעת הפרות חמורות של זכויות אדם, לפי עדויות ודיווחים רבים, מפעילה מחנות "לחינוך מחדש", ונוהגת באלימות קשה ואמצעי דיכוי נגד המיעוט האויגורי המוסלמי. סין מכחישה זאת, והנרטיב שלה בולט בתוצאות החיפוש של הפורטלים המערביים.
לפי המחקר, חיפושים אחר "שינג'יאנג" החזירו תוצאות מכלי תקשורת ממשלתיים בראש תוצאות החיפוש ביוטיוב באופן כמעט יום-יומי, במשך 120 הימים בהם נערך המחקר. כך, גם בקרוב ל-90% מהמקרים במנוע החיפוש המוקדש לסיפורים חדשותיים של גוגל ובינג. באותם תכנים, הדיווחים של התקשורת והאקדמיה תוארו כחלק מניסיון מאורגן של ממשלות המערב להכפיש את סין.
2 צפייה בגלריה
מנוע החיפוש של גוגל באייפון X
מנוע החיפוש של גוגל באייפון X
מנוע החיפוש של גוגל
(צילום: shutterstock)
"זה הפתיע אותי", אמרה לוול סטריט ג'ורנל ג'סיקה ברנדט, אחת ממחברות הדוח, שחוקרת את ההשפעה של ממשלות אוטוריטריות על האינטרנט. "מישהו שמעולם אפילו לא נתקל בנרטיב הזה, אבל מחפש את שינג'יאנג בגוגל, עתיד לפגוש תוכן ידידותי לבייג'ינג שמלבין את הפרות הזכויות שקורות בסין".
תוצאות חיפוש נתפסות כדבר ניטרלי, ולכן הפצה של תעמולה באופן זה עשויה להיות מסוכנת. סין משקיעה רבות בניסיון להפיץ את עמדותיה מסביב לעולם, ובין היתר בנתה רשת בינלאומית של אתרים, סוכנויות חדשות וערוצי טלוויזיה לצורך כך, וכן מפיצה אותן גם באמצעות חשבונות טוויטר, תשלום למשפיענים ועוד. היא גם מגיבה במהירות לביקורת על פעולות הממשל.
לפי המחקר, מה שסייע לה לבלוט בתוצאות חיפוש היא העובדה כי התקשורת הממשלתית בסין מייצרת סיפורים בקצב גבוה. האלגוריתמים של מנועי חיפוש מתעדפים תכנים חדשים והתוצאות מתעדכנות באופן קבוע. "התקשורת המערבית וגופי מחקר לא מייצרים תכנים בכל יום על שינג'יאנג. התקשורת הסינית כן", הסביר ברט שפר, גם הוא ממחברי הדוח, לוול סטריט ג'ורנל.
מגוגל נמסר כי החברה פועלת כדי להילחם בנסיונות השפעה מאורגנים ובצנזורה, תוך כדי הגנה על הגישה למידע ולחופש הביטוי. עוד נמסר מהחברה כי במקרים שבהם יש מעט תוכן אונליין על נושא מסוים, קל יותר לשלוט בתוצאות החיפוש שלו, וכי החברה מודעת לכך ומנסה לפעול כדי להגיב לאתגר. ממיקרוסופט נמסר כי החברה פועלת ללא הפסקה כדי להשתפר ובוחנת את ממצאי הדוח.