מחיר הדלק יעלה בלילה שבין חמישי לשישי ב- 36 אגורות ל- 8.08 שקלים לליטר אוקטן 95 בשירות עצמי (כולל מע"מ), ובכך יחצה את מחיר ה-8 שקלים לליטר לראשונה מאז 2012, אז נקבע השיא ההיסטורי בספטמבר על 8.25 שקל לליטר. בחודש שעבר זינק המחיר ב-66 אגורות ל-7.72 שקלים לליטר.
ללא הפחתת מחצית השקל במס על הדלק מה-13 באפריל השנה היה מחיר הדלק כעת בשיא חדש במחירים שוטפים - 8.58 שקל בשירות עצמי לליטר אוקטן 95.
מוקדם יותר הודיעה רשות המיסים כי החל מ-10 באוגוסט תיקבע הפחתה של חצי שקל נוסף במס על מחיר ליטר בנזין, מעבר להפחתה של חצי שקל שקיימת בחודשים האחרונים - כך שהמס על ליטר בנזין יוזל בשקל שלם עד 15 בנובמבר 2022. במקביל, ההפחתה של חצי שקל על מחיר הסולר תוארך בשישה חודשים נוספים, עד סוף שנת 2022. שר האוצר טרם חתם על הצווים ויעשה כן מחר בבוקר לאחר הערות הציבור.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
דלק
דלק
דלק
(צילום: shutterstock)
ל-ynet נודע מפי גורם במשרד האוצר כי טרם נמצא מקור תקציבי להפחתות, ובשל כך הפחתת הסולר תהיה רק של חצי שקל עד סוף השנה והדלק יוזל בשקל שלם רק מ-10.8. העלות הכוללת של המהלך תהיה כ-2 מיליארד שקל, והיום יוחלט על המקור התקציבי.
בתחילת אפריל הודיע ליברמן על הפחתת מס הבלו בחצי שקל, לראשונה מאז שנת 2012, לאור ההתייקרויות שנבעו בין השאר בעקבות המלחמה באוקראינה. אז, המחיר ירד מ-7.44 שקל לליטר דלק אוקטן 95 ל-6.94 שקל. אבל הפחתת המס לא עזרה יותר מדי, שכן כבר במאי מחיר הדלק עלה ל-7.06 שקל וביוני זינק ב-66 אגורות, ל-7.72 שקל - עלייה של 20% בשנה. כעת, כדי לנסות ולהמשיך להילחם במחירים, החליט ליברמן על ההפחתה הנוספת.
3 צפייה בגלריה
 השר ליברמן
 השר ליברמן
השר ליברמן
(קרדיט צילום: דוברות משרד האוצר)
"אנחנו לא אספני שקלים ולא מחביאים כספים מתחת לבלטה", טען שר האוצר בכנס אלי הורוביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה בשבוע שעבר. "התחלנו לפני כמה חודשים עם נושא הפחתת מס הבלו על בנזין וסולר, זה נגמר ביולי, ולכן אנחנו עובדים על הארכה של עוד ארבעה חודשים. בנוסף אנחנו רוצים במקום חצי שקל - להוריד שקל".
ליברמן טען שלא מדובר בכלכלת בחירות משום שהמהלך התחיל לפני פיזור הכנסת, והסביר כי כעת נמצא התקציב למימון ההפחתה בשל ההכנסות העודפות ממיסים וממקורות נוספים: "אלו מהלכים שהתחלנו לדון בהם לפני ההודעה על פיזור הכנסת ואני מתכוון כשר האוצר, למרות שיש מערכת בחירות להתמקד קודם כל בעבודתי כשר האוצר ולא כיו"ר מפלגה שמתמודדה בבחירות". עוד אמר כי "אם נוריד את מס הבלו בשקל זה יהיה טוב לתעשייה וטוב לאזרחים, וזה ישפיע גם על האינפלציה וגם על יוקר המחייה".

מחירי החשמל יעלו בקרוב?

בתוך כך, מחירי החשמל בישראל צפויים לעלות כנראה בקרוב בשיעור גבוה יחסית, שעלול להגיע גם ליותר מ-10%, אך ההעלאה תתפרס על פני שנים אחדות. עם זאת יתכן שההעלאה תידחה בחודשים אחדים.
בשבוע הבא תתכנס רשות החשמל כדי לקבל החלטה על העלאת תעריפי החשמל לצרכנים הביתיים עקב העלייה החדה במחירי הפחם ביותר מ-100% בשנה האחרונה. בישראל עדיין נעשה שימוש חלקי בפחם, שאחראי לחמישית מייצור החשמל בארץ, שימוש שצפוי להסתיים בשנת 2025.
בתחילת השנה הודיעה רשות החשמל על התייקרות החשמל בשיעור של 5.7%, אולם לאחר התערבות שר האוצר אביגדור ליברמן הופחתה ההתייקרות לפני חודשיים לשיעור של 3.5% בלבד.
יצוין שהתייקרות החשמל, גם אם באחוזים בודדים, תגרום להתייקרות של מוצרים ושירותים רבים במשק והיא תשפיע לכן גם על עלייה נוספת בשיעור האינפלציה הגבוה כבר כעת. בשל תקופת ממשלת המעבר לא יוכל כנראה שר האוצר להפחית עוד את המס על הפחם, שכן הדבר מהווה מתן הטבה לציבור ועלול להיחשב כשוחד בחירות.