4 צפייה בגלריה
פלסטינים במעבר גבול
פלסטינים במעבר גבול
פלסטינים במעבר קלנדיה
(צילום: דוברות משרד הביטחון)
גל הפיגועים שיצא מיהודה ושומרון, דרך גדר ההפרדה הפרוצה, אילץ את מערכת הביטחון לחשב מסלול מחדש בכל הנוגע למרחב התפר שמפריד בינינו לבין השטחים הפלסטיניים ביו"ש. הבעיה המרכזית הייתה ועודנה ההתמודדות מול אתגר השוהים הבלתי חוקיים, שברובם המוחלט נכנסים לעבוד, אבל ללא אישורים – והם אלה שביצעו חלק מהפיגועים האחרונים. החל מהיום (רביעי) מכסת הפועלים הפלסטינים מיהודה ושומרון תגדל ב-20 אלף - ולדברי גורם ביטחוני, "ככל שיהיו יותר פלסטינים עם אישורים, כך יקטן הסיכוי לפיגועים".
4 צפייה בגלריה
תמונתו של רסאן עליאן
תמונתו של רסאן עליאן
מסיעי שב"חים יתמודדו בקרוב עם אכיפה משמעותית. רסאן עליאן
(צילום: טל שחר)
4 צפייה בגלריה
הלוחמים ששומרים בקו התפר
הלוחמים ששומרים בקו התפר
חצי מיליארד שקלים לחיילי מילואים. מאבטחים פרצה בקו התפר בחודש מאי
(צילום: נדב אבס)
כצעד ראשון הנחה הרמטכ"ל על הידוק אבטחת התפר על ידי הצבת מאות חיילים על הקו וסגירת הפרצות בכלים הנדסיים. גדודים רבים הוקצו למשימה, וכעת מגייס הצבא גם גדודי מילואים שעלותם יקרה מאוד. ההערכות הן שרק עלות גיוסם והפעלתם, ללא קשר למכשול הקרקעי, תסתכם בחצי מיליארד שקלים עד סוף השנה, בנוסף למיליארד שקלים של הקמת המכשול באופן חלקי. אבל כעת, לצד המאמץ המבצעי והמודיעיני של צה"ל והשב"כ, אנחנו חושפים את "משב"ח לפועל" – התוכנית האזרחית שגיבש מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש), אלוף רסאן עליאן ושאושרה על ידי שר הביטחון בני גנץ, לצמצום תופעת השב"חים.
למעשה הרעיון הוא להגדיל את מספר הפועלים שייכנסו לישראל עם רישיון באופן מבוקר ומפוקח, ולהפחית את מספר השוהים הבלתי חוקיים. כל פועל פלסטיני שנכנס בהיתר לישראל, עובר הליך של אישור ביטחוני על ידי מערכת הביטחון, כך שהתוכנית מאפשרת לנטר ביטחונית את כניסת הפועלים לישראל. כבר בחודשיים האחרונים נרשמה עלייה של יותר מ-10% בהיקף הפועלים שמחזיקים בהיתרים ועוברים במעברים, והחל מהיום יגדל מספר בעלי ההיתרים מ-100 אלף ל-120 אלף.
4 צפייה בגלריה
ערן רולס
ערן רולס
"המשק זקוק לעובדים מיומנים. האצת הבנייה - משימה לאומית". ערן רולס
(צילום: דוד סקורי)
התוכנית מורכבת משלוש נקודות מרכזיות:
  • הרחבת ומיצוי מכסות תעסוקה של פלסטינים בישראל - הגדלת פוטנציאל המועסקים.
  • סנקציות ואכיפה - חיזוק ההרתעה (גם מול השב"חים הפלסטינים, גם מול המסיעים הישראלים של השב"חים, גם נגד ספסרים וגם מול הקבלנים הישראלים שמעסיקים שב"חים).
  • שיפור הנגישות לישראל - שדרוג המעברים בצד הישראלי ובצד הפלסטיני.
החלק הראשון והחשוב הוא הגדלת מכסת העובדים הפלסטינים בתחומי התעשייה והשירותים בישראל, כאשר רק בענף הבנייה יגדל מספרם מ-74 אלף ל-80 אלף.

התוכנית, שתואמה עם שב"כ, כוללת את שינוי קריטריון גיל ההעסקה לפלסטינים: בעבר רק גברים נשואים בני 22 ומעלה יכלו להגיש בקשה להיתר תעסוקה בישראל. כיום מאפשר המתפ"ש גם לגברים רווקים בני 27 ומעלה לקבל היתר תעסוקה בישראל, וכן לרווקים בין הגילים 22–27 במידה ובן משפחתם מקרבה ראשונה עובד בענף הבנייה בארץ.
במתפ"ש מעריכים שצעד זה יגדיל את הפוטנציאל בכ-20 אלף פועלים חדשים, שכיום אינם יכולים לקבל היתר.
בנוסף הוחלט במתפ"ש, בשיתוף שב"כ, להסיר מניעות כניסה ביטחונית ישנות לישראל, לעובדים שביצעו עבירות קלות לפני 10–20 שנה ומאז הגיליון שלהם נקי. ההבנה היא שככל שייכנסו לישראל יותר פועלים מורשים, כך האינטרס שלהם לחצות את הגדר באופן לא חוקי יהיה נמוך, ובמקביל הפיקוח הביטחוני עליהם יגדל.
מי שמברכים על המהלך הם כמובן הקבלנים, שיזכו ליותר ידיים עובדות. ערן רולס, מנכ"ל מרכז הבנייה הישראלי, אמר אתמול: "המשק זקוק לעובדים מיומנים. תוכנית האצת הבנייה היא משימה לאומית לנוכח המחסור הדירות והיא חייבת להיות מגובה על ידי הגדלה משמעותית של עובדים מיומנים נוספים. כמו כן היא תבטיח שמי שנכנס עושה זאת תחת בקרה ופיקוח, כך שכל הגורמים צריכים להיות מרוצים: הצבא, הקבלנים והפועלים".